گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه در حالی نخستین روز کاری خود را در سال 2016میلادی شروع خواهد کرد که کاهش قیمت‌های جهانی سال سختی را پیش روی بازار قرار داده است. در بازار جهانی آخرین روزهای سال میلادی 2015 نیز با افت بهای نفت سپری شد تا همچنان دور‌نمای بازار نفت توام با کاهش قیمت باشد. تصمیم عربستان برای اتخاذ نرخ 29دلاری هر بشکه نفت خام در بودجه این کشور و اجرای سیاست‌های ریاضتی با افزایش بهای حامل‌های انرژی و کاهش یارانه‌های اجتماعی این مساله را در محافل اقتصادی ایجاد کرده است که این کشور برای دوره طولانی‌مدتی از کاهش قیمت نفت آماده شده است. این وضعیت موجب شده تا احتمال کاهش قیمت نفت در بهار و زمان گرم شدن هوا در نیم‌کره شمالی افزایش یابد. در همین حال وضعیت در بازارهای کالایی دیگر نظیر فلزات، مواد پتروشیمی و مواد معدنی نیز مشابه وضعیت نفت بوده و انتظار افزایشی خاصی نمی‌رود.

این شرایط بورس تهران را به‌عنوان بازاری که بر پایه شرکت‌های مواد خام استوار است با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. به ویژه آنکه شرکت‌های نفتی و پتروشیمی سهم مهمی در بازار سهام کشور دارند. در کنار گروه پتروشیمی و پالایشی، فولاد‌سازان و معدن‌کاران بورسی و تولید‌کنندگان فلزات رنگین نیز احتمالا در پیش‌بینی سود سال آینده خود با شرایط دشوار مواجه خواهند بود که به نظر می‌رسد همین امر نیز بازار را به جو احتیاط خواهد کشاند. در کنار وضعیت بازارهای جهانی،در صحنه اقتصادی کارشناسان اقتصادی در انتظار ارائه لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی هستند که انتظار می‌رود تا پایان ماه جاری صورت گیرد که مفاد این لایحه می‌تواند برای بازار سهام موثر باشد. در بازار جهانی آخرین بهای هر بشکه نفت خام برنت و وست تگزاس در محدوده ۳۷دلار رقم خورده است. بهای هر تن مس به ۴هزار و ۷۱۵دلار و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۵۰۷دلار، یک هزار و ۵۹۲دلار و یک هزار و ۷۸۸دلار رقم خورده است.


در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل به مدد حرکت نمادهای بانکی از جمله بانک‌های تجارت، پاسارگاد، صادرات و انصار و همچنین حرکت نمادهایی نظیر مپنا و مبین با رشد 221واحدی معادل 36/ 0 درصد مواجه شد تا در پایان شاخص به رقم 61هزار و 691واحد برسد؛ به این ترتیب بازدهی شاخص کل با رشد 270واحدی معادل 44/ 0 درصد موجب شد تا زیان بازار سهام در سال جاری به 3/ 1 درصد عقب‌نشینی کند. در بازار روز چهارشنبه در کنار گروه بانکی و تشکیل صف خرید در نمادهایی نظیر بانک سینا و بانک تجارت بازار در نمادهای کوچک نیز فعال بود و به جز گروه قندی که در روزهای مثبت بازار عموما با کاهش قیمت مواجه می‌شوند، اکثر نمادهای کوچک بازار نیز با رشد قیمت مواجه بودند. انتظار می‌رود بازار در انتظار بازار متعادلی در هفته آینده باشد.

در بازار روز چهارشنبه در گروه بانکی شنیده‌ها در مورد قصد بنیاد برای واگذاری بخشی از سهام بانک سینا به رشد قیمت این نماد و تشکیل صف خرید منجر شد که با عرضه‌های سنگین به معامله 43میلیون سهم منجر شد که در نهایت با صف خرید به کار خود در بازار چهارشنبه پایان داد. نمادهای دیگر بانکی نیز اکثرا روز چهارشنبه حجم‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند به‌گونه‌ای که بانک تجارت با 61میلیون سهم و بانک‌های ملت و انصار به ترتیب با 44و 18میلیون سهم شرایط جالب توجهی داشتند. در گروه بانکی، بانک ایران زمین در گزارشی از تحقق زیان 197ریالی برای سال مالی گذشته خبر داده است. در گروه شرکت‌های هلدینگ روز چهارشنبه نماد گروه توسعه ملی برای افزایش سرمایه متوقف شد.

در گروه لیزینگی نیز زمان افزایش سرمایه ۶۶ درصدی شرکت بهمن لیزینگ مشخص شد.