سلامت مالی با همکاری انجمن‌های حسابداری
گروه بورس- مجید اسکندری: دوازدهمین همایش سالانه انجمن حسابداری ایران با عنوان «حسابداری، سلامت و انضباط مالی» با حضور تعداد زیادی از حسابداران و حسابرسان و مدیران پولی و مالی کشور از جمله رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.رئیس هیات مدیره انجمن حسابداری ایران در این همایش تصریح کرد: «انحصار، مدیریت غیرمستعد، نظارت شکلی نه ماهوی و از همه مهم‌تر انتظارات واهی، فساد ایجاد می‌کند.»

دکتر ناصر پرتوی با اشاره به اینکه حسابداری، محصول نیاز یک کشور است و وظیفه آن ارزیابی و سنجش وقایع گذشته و حال و پیش‌بینی آینده است، تاکید کرد: انجمن حسابداری ایران، هیچ گاه درگذشته توقف نخواهد کرد و یکی از رموز موفقیت آن همیشه نو بودن است و آنچه را برای اولین بار انجام می‌دهد، بدعت می‌شود و دیگران مثل آن عمل می‌کنند.وی اظهار کرد: ما به این باور عمل کردیم که عادت‌های جاری و غیرمعقول را نپذیریم و باور داریم که رشد فردی، باعث رشد رشته خواهد شد و اگرچه همه بهترین نخواهند شد، اما می‌توانیم یکی از بهترین‌ها باشیم.

فسادی که نهادینه شده است
دبیرکل انجمن حسابداری ایران با اشاره به اینکه نباید تنها بعد از وقوع یک پدیده به دنبال راه چاره بگردیم، گفت: متاسفانه امروز، بسیاری بر این باورند که فساد، نهادینه شده است که این موضوع، وجدان را می‌لرزاند. به راستی ریشه این فساد کجاست؟ از چه زمانی آغاز و در چه زمانی حادث می‌شود؟ آیا از آموزش و پرورش یا آموزش عالی یا جای دیگر؟! پرتوی تاکید کرد: نباید اشتباهی بکنیم که آینده بهای آن را بپردازد. باید عامل ایجاد فساد را به درستی بشناسیم و به حقیقت، فرصت بروز بدهیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: اکنون می‌دانیم که پایه و اساس فساد، انتظارات و توقعات بیش از اندازه و غلط است. انتظارات واهی که در نتیجه دادن مدارک تحصیلی بالا و بالاتر برای بسیاری از افراد ایجاد شده است. پرتوی سپس گفت: هنگامی که در یک رشته تحصیلی ۲۰۰ نفر دکترا در کل کشور وجود دارد چگونه به یکباره ۳۵۰ نفر دانشجوی دکترا گرفته می‌شود! انتظارات این ۳۵۰ نفر چه خواهد بود؟ این لطمه‌ای مخفی است که به کشور وارد می‌شود، اما آثار آن به زودی نمایان خواهد شد، بنابراین نباید اکنون اشتباهی مرتکب شویم که آیندگان بهای آن را بپردازند.
یک فرد یا یک دانشگاه نباید دستور طی این مسیر را صادر کند، آیا این جرم نیست؟ وی تاکید کرد: پس از جرائم سیاسی، جرائم اقتصادی است که یک کشور را به خطر می‌اندازد. اصلی‌ترین جرم اقتصادی، فساد مالی است و صدمه خوردن از دشمنان از راه اقتصادی خواهد بود، انشاءالله که موفق نخواهند شد.

مبارزه با فساد در سه مقطع
پرتوی در ادامه گفتار خود با اشاره به روند مبارزه با فساد در کشورمان گفت: در حال حاضر در کشور ما تنها بعد از وقوع جرم، با فساد مبارزه می‌شود در صورتی که نباید منتظر وقوع فساد مالی بمانیم و بعد از وقوع وارد عمل شویم.پرتوی با اشاره به مذاکرات انجام شده میان انجمن حسابداران ایران و کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد گفت: در این مذاکرات، اشاره شد که مبارزه با فساد باید در سه مقطع قبل از وقوع، هنگام وقوع و بعد از وقوع صورت پذیرد.وی به لزوم هماهنگی و ارتباط میان قوه مجریه و قضائیه در ارتباط با مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: این ارتباط باید در آینده تقویت شود زیرا قوه قضائیه برای مقطع اول و دوم طراحی نشده و ساختار قوه مجریه نیز در مقطع سوم نمی‌تواند اجرایی باشد. پرتوی سپس گفت: موضوع دیگر درخواست رفع موانع قانونی در این زمینه است و اینکه پس از اثبات جرم مفسد، اسم فرد مفسد اعلام شود. سوال اینجاست که منسوبان چه گناهی دارند؟ پاسخ این است که آیا منسوبان نباید از او بپرسند که به عنوان مثال چگونه آپارتمان ۵۰۰ میلیون تومانی به یک خانه ۵ میلیارد تومانی تبدیل شده است؟ آیا باز هم باید اسامی را مخفی کرد، در حالی که افشای آن می‌تواند قوی‌ترین شیوه مبارزه با فساد بعد از وقوع باشد. وی در پایان با اشاره به اینکه تمام موارد مطرح‌شده در این همایش همراه با چکیده سخنرانی‌ها و مقالات به صورت مستقیم به ریاست محترم قوه قضائیه، دادستان محترم کل کشور و وزیر محترم دادگستری ارائه خواهد شد، گفت: دانش هر فرد نه دارایی او است نه سرمایه او، بلکه بدهی او به جامعه است.

تنگنای مالی، بزرگ‌ترین چالش مدیران
در ادامه همایش «حسابداری، سلامت و انضباط مالی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نقش حسابداری در بازارهای مالی و بحث تامین مالی که یکی از مباحث اصلی کشور است، گفت: در شرایط پیش‌رو که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، تنگنای مالی است یکی از وظایف اصلی مدیران مالی، پوشش دادن این تنگنا است.

محمد فطانت افزود: ما به صورت سنتی عادت داریم برای رفع نیاز مالی به بانک‌ها مراجعه کنیم، اما شرایطی که در حال حاضر سیستم بانکی با آن روبه‌رو است مانند مطالبات معوق، بدهی دولت به بانک‌ها، تسهیلات تکلیفی و... دست بانک‌ها را بسته است، بنابراین برای بهبود وضعیت جاری بنگاه‌ها باید چاره‌ای بدیل پیدا کنیم. رئیس «سازمان» با اشاره به شرایط پساتحریم گفت: در این شرایط، یک امکان جدید فراهم است که می‌توانیم برای رشد اقتصادی و به حرکت درآوردن موتور توسعه کشور از منابع خارجی استفاده کنیم.فطانت با اشاره به وجود بازار صکوک گفت: این بازار یکی از موارد بسیار بااهمیت است که باید با رونق بیش از پیش آن، تامین مالی بنگاه‌ها را به سمت بازار سرمایه ببریم. در این خصوص اگر ما از سرمایه‌گذاران خارجی به عنوان یکی از محمل‌های با اهمیت دعوت می‌کنیم در بازار صکوک سرمایه‌گذاری کند، این امکان نیز وجود دارد که برای نیازهای مختلف صنعت و اقتصاد، ابزارهای مالی متناسب طراحی شود و این خلاقیت، ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: اولویت اول در جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید برای حضور در بازار صکوک باشد نه بازار ثانویه سهام.رئیس سازمان بورس نقش مدیران مالی در تغییر پارادایم از روش‌های سنتی به مدرن را بسیار پررنگ خواند و گفت: در این برهه اگر منابع مالی از سیستم بانکی تامین شود، ممکن است پرداخت اقساط آن با اشکال همراه باشد، اما در بازار سرمایه این مشکل وجود ندارد زیرا در این بازار با افراد زیاد و متنوعی سروکار داریم که نباید با اعتماد آنها بازی شود، بنابراین سلامت و انضباط مالی از طریق تامین مالی در بازار سرمایه، نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند.وی اظهار کرد: ما اگر در اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اصل، اعلام می‌کنیم، اقتصاد باید مردمی شود و مردم باید در تامین مالی شریک شوند، مهم‌ترین محمل آن بازار سرمایه است و ابزاری بهتر از صکوک برای شرکت‌ها در برهه کنونی وجود ندارد بنابراین لازم است مجموعه مدیران مالی ما در بخش فرهنگ‌سازی، نقش خودشان را ایفا کنند.

پوشش نوسانات نرخ ارز برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی
فطانت در ادامه گفت: در روند جذب سرمایه‌گذاران خارجی علاوه بر رشد بازار صکوک باید روشی داشته باشیم که نوسانات نرخ ارز را پوشش بدهد که به این منظور بازار مشتقه ارزی براساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس راه‌اندازی می‌شود.وی یادآور شد: گرچه این روزها به اشتباه تصور می‌شود که معاملات این بازار به صورت ارزی است اما بیش از ۹۵ درصد معاملات، ریالی است و این امکان فراهم می‌شود که نوسان نرخ ارز از این طریق پوشش داده شود و این پاسخی است به نیاز سرمایه‌گذاران خارجی.فطانت راه‌اندازی بازار صکوک و بازار مشتقه ارزی و رشد و همگانی کردن آن را یک الزام برای اقتصاد مقاومتی و پساتحریم خواند و گفت: این مهم جز با همکاری شما امکان‌پذیر نخواهد بود، بنابراین استدعا دارم در جهت رشد آن کمک کنید و به شبهات آن پاسخ در خور و مناسب بدهید.وی با اشاره به امضای دیجیتال مدیران مالی به عنوان یک الزام برای تایید صورت‌های مالی گفت: همکاران ما به عنوان مدیران مالی باید تحت آموزش‌های پویا قرار بگیرند و به منظور بازآموزی کامل مدیران مالی فعال و به‌روزآوری دانش مالی مجموعه حسابداران کشور باید چاره‌ای اندیشید.فطانت افزود: تمام مدیران مالی و صاحبان امضای دیجیتال در شرکت‌ها باید به عضویت انجمن‌های حرفه‌ای و علمی دربیایند تا این بازآموزی‌ها کاملا انجام شود.وی ادامه داد: ما براساس توافق با این انجمن‌ها مواردی را مشخص می‌کنیم که هر فرد در هر سال چه آموزش‌هایی ببیند تا وضعیت خود را ارتقا دهد و این موضوع را از شرکت‌های بورسی و شرکت‌های تابعه آنها آغاز خواهیم کرد و امیدواریم با تعامل سازنده بتوانیم این ارتقا را ایجاد کنیم.

اجرایی کردن استانداردهای بین‌المللی حسابداری
فطانت با اشاره به لزوم اجرایی کردن IFRS گفت: ترجمه این استانداردها در سازمان حسابرسی در حال تدوین است، اما برای اجرایی کردن آنها به همکاری انجمن‌های علمی و حرفه‌ای نیز نیاز داریم و لازم است آموزش‌های لازم در این زمینه از سوی این انجمن‌ها ارائه شود.وی افزود: به منظور تبادل الکترونیکی اطلاعات مالی برای تحلیل‌های مختلف موردنیاز سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، سامانه تبادل اطلاعات الکترونیکی و زبان گزارشگری مالی توسعه‌پذیر (XBRL) باجدیت در بازار سرمایه دنبال می‌شود.رئیس سازمان ادامه داد: امروز همه سرمایه‌گذاران خارجی مقوله حاکمیت شرکتی را به عنوان یک الزام از ما می‌خواهند، بنابراین حاکمیت شرکتی در قالب کمیته‌های حسابرسی، کمیته ریسک و حسابرسی داخلی باید در شرکت‌ها رشد یابد و دستورالعمل‌های آن ایجاد شود و برای فرهنگ‌‌سازی آن نقش انجمن‌ها پررنگ خواهد بود.فطانت سپس گفت: در گذشته و در تامین مالی از نظام بانکی به ضامن نیاز بود، اما در حال حاضر و پس از برداشتن تحریم‌ها ما رویه‌های خودمان برای ضوابط حاکم بر موسسات رتبه‌بندی را اعلام خواهیم کرد و از تمام علاقه‌مندان در بازار دعوت می‌کنیم.وی افزود: از این پس تامین مالی براساس ریسک اعتباری موسسات صورت خواهد گرفت و هرچقدر انضباط، شفافیت و سلامت یک بنگاه بالاتر باشد، از رتبه اعتباری بالاتری برخوردار خواهد بود.بنابراین انجمن حسابداری ایران باید وارد عمل شود و آموزش‌های لازم را به شرکت‌ها بدهد.فطانت در پایان گفت: مجموعه حسابداران، می‌توانند موتور محرکه توسعه اقتصادی در سال‌های آینده باشند.