گروه بورس- سلیمان کرمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد اندک 35 واحدی (کمتر از 1/ 0 درصدی) مواجه شد. در هفته‌های پایانی مهر،‌ قرار گرفتن برجام در مسیر اجرایی و همچنین اعلام سیاست‌های اقتصادی از طرف رئیس دولت، موج خوش‌بینی را در بازار سهام به‌وجود آورد.


در نتیجه، تقویت سمت تقاضا رشد دماسنج بازار سهام تا سطح 63 هزار واحدی را به دنبال داشت. در ادامه اما، عوامل فشار مانع از رشد ادامه‌دار شاخص شدند. در این میان، می‌توان به عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست سال با اثر منفی رکود اقتصاد داخلی و همچنین افت شدید قیمت جهانی کالاها، به‌خصوص در سه ماه دوم سال، اشاره کرد. در شرایط کنونی نیز تداوم قیمت‌های پایین کالا و نفت و همچنین نگرانی از ادامه رکود اقتصاد داخلی بدبینی را در بازار نگه داشته است.


در هفته‌های اخیر شاخص کالاهای بلومبرگ با فشار افت قیمتی کالاها مانند مس به کمترین مقدار از سال ۱۹۹۹ میلادی افت یافت. ضعف اقتصادهای بزرگ جهانی مانند چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده مس در کنار سطوح بالای شاخص دلار آمریکا در بازار جهانی بر قیمت کالاها فشار وارد کرده است. در شرایط کنونی، ضعف تقاضای کالا می‌تواند علاوه بر کاهش مبالغ فروش، مقادیر فروش شرکت‌ها را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. در نتیجه، نگرانی از کاهش سودآوری شرکت‌های کالایی بورس که بیش از نیمی از بازار سهام تهران را به خود اختصاص داده‌اند، بار دیگر در بازار مشاهده می‌شود. همچنین، سیاست‌های خروج از رکود دولت نیز در هفته‌های اخیر مرهمی موقت برای صنایعی مانند خودرو بود. احتمال تداوم رکود در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور مانند خودرو و مسکن نیز به موج بدبینی در بازار دامن زده است. در این میان، تلاش‌هایی به منظور خروج از رکود فعلی با اعطای تسهیلاتی در بخش‌‌های خودرو و مسکن انجام شده است. پس از اعطای تسهیلات در بخش خودرو در هفته‌های اخیر، انتظار برای ورود وام‌های جدید مسکن به این بازار نیز در ماه‌های آتی وجود دارد. وام‌های ۶۰ و ۸۰ میلیونی مسکن، امید به خروج از رکود بیش از ۲ ساله مسکن به‌وجود آورده است. با این حال، انتظار اثر بلندمدت موارد مزبور مانع از انعکاس این عوامل در بازار شده است. رکود کنونی در بخش ساخت‌و‌ساز و همچنین خودرو و سایر صنایع وابسته مانند سیمان و قطعه‌سازان را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.


تشدید مشکلات مالی گروه بانکی نیز از ابتدای سال 94 باعث شده با همه خوش‌بینی‌هایی که نسبت به این گروه پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی و رفع تحریم‌های سوئیفت وجود دارد، مانع از استقبال سهامداران از این گروه شود. از سوی دیگر، همچنان امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی در کنار تلاش دولت در جهت رفع موانع تولید، مانند انتظار برای اتخاذ سیاستی مناسب جهت کاهش نرخ سود بانکی، عامل حمایتی از قیمت سهام است. این موضوع در شرایط ارزیابی از سطوح مناسب قیمت، خریداران را در بازار سهام نگه داشته است. تقابل خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها در بازار سهام نوسانات اندک شاخص را رقم زده است. در 26 روز کاری اخیر و پس از نزدیک شدن به سطح 63 هزار واحدی، میانگین اندازه تغییرات شاخص معادل 1/ 0 درصد بوده است. در این شرایط، انتظار می‌رود تا پیدایش محرک جدید در بورس تهران حرکت کم‌نوسان شاخص را شاهد باشیم.


در بازار چه خبر بود؟

دیروز، روند نزولی شاخص کل بورس تهران را از لحظات اولیه معاملات شاهد بودیم. در حالی که تا دقایق پایانی بازار روند منفی را تجربه می‌کرد (افت ۱/ ۰ درصدی)، در ادامه اما بازگشایی نماد «فارس»‌، پس از افزایش سرمایه ۱۰۲ درصدی، در ۵ دقیقه آخر معاملات، رشد اندک شاخص در ساعات پایانی را به دنبال داشت. به این ترتیب، این نماگر به کمک رشد قیمتی «فارس» با رشد اندک ۳۴ واحدی در ۶۲ هزار و ۹۲۴ واحد متوقف شد. از سوی دیگر، شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با افت ۱/ ۰درصدی مواجه شد. این موضوع به فضای منفی در بازار در شرایط رشد امدادی شاخص کل اشاره دارد. در شرایط کم‌نوسان شاخص کل، حجم (۳۱۲ میلیون سهم) و ارزش معاملات (۶۴ میلیارد تومان) نیز همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. روز گذشته، بیشترین رشد قیمتی را نماد «قمرو» با رشد بیش از ۱۶ درصدی تجربه کرد (نسبت قیمت به درآمد این شرکت در شرایط کنونی به ۳۰ مرتبه رسیده است). این شرکت پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه و تقسیم سود ۵۰ ریالی، در شرایطی جهش قیمتی را ثبت کرد که پیش‌بینی سود خود را بر اساس عملکرد سه ماهه تنها با رشد ۲ ریالی معادل ۱۰۳ ریال به بازار انعکاس داد.


دیروز همچنین، توقف برخی نمادها مانند «ساربیل» و «پکویر» نیز رقم خورد. این نمادها پس از پایان معاملات روز شنبه، اولین پیش‌بینی سود برای سال مالی منتهی به آذر 95 را ارائه دادند. کویر تایر که پس از افزایش سرمایه 350 درصدی در میانه مهر با رشد قیمتی بیش از 40 درصدی روبه‌رو‌ شده بود، پیش‌بینی سود هر سهم خود را با سرمایه جدید برای سال مالی آینده 601 ریال عنوان کرده است. این شرکت مطابق با اطلاعیه که پیش از این نیز منتشر کرده بود، پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی جاری را 19 درصد کاهش داده است. این شرکت بنا دارد که حداقل 75 درصد از سود محقق شده را در مجمع عمومی سالیانه 94 به سهام فعلی (سود به سهام جدید تعلق نمی‌گیرد) اختصاص دهد. سیمان اردبیل نیز در اولین پیش‌بینی سود برای سال مالی منتهی به آذر 95، رشد 30 درصدی سود را نسبت به آخرین پیش‌بینی سال جاری انعکاس داده است (معادل 1175 ریال به ازای هر سهم). این شرکت همچنین، آخرین پیش‌بینی سود سال مالی جاری را بدون تغییر 905 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است.