گروه بورس، زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران پس از ثبت بازدهی‌های اندک در 6 روز متوالی کاری، روز گذشته قرمزپوش شد و افت 94 واحدی (معادل 15/ 0 درصد) را ثبت کرد و در‌صدد باز گرفتن بازدهی چند روز اخیر خود برآمد تا به این ترتیب بازدهی بورس تهران از ابتدای سال تا‌کنون به کمتر از 8/ 0 درصد برسد.


کارشناسان یکی از دلایل اصلی رکود و ریزش قیمتی در بورس تهران را به افت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی نسبت می‌دهند و معتقدند که وضعیت اکثر صنایع وابسته به بازارهای جهانی در شرایط کنونی وضعیت نامناسبی است. یکی از گروه‌های وابسته به بحث قیمت‌های جهانی، گروه فلزات اساسی است. شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه در سال جاری تحت تاثیر افت قیمت در بازار‌های جهانی و همچنین ضعف تقاضا در بازار داخلی، عمدتا با تعدیل منفی همراه بودند به همین دلیل کارشناسان معتقدند با فرض ثبات قیمت‌های کنونی دربازارهای جهانی، انتظار تعدیل منفی دیگری نمی‌رود اما اگر روند افت قیمت‌های جهانی تشدید شود، پیش‌بینی می‌شود این شرکت‌ها در سال آینده به اتفاق زیان‌ده باشند. هر چند نزدیک شدن قیمت این سهم‌ها به ارزش ذاتی مانعی از ریزش‌های بیشتر قیمتی است. در جریان معاملات دیروز از بین 34 صنعت فعال بورسی شاخص 13 صنعت با رشد و شاخص 21 صنعت با افت قیمت مواجه شدند. دو صنعت استخراج زغال سنگ و ابزار پزشکی رتبه‌های نخست پربازده ترین صنایع بازار دیروزرا به خود اختصاص دادند در مقابل دو گروه زراعت و قند و شکر، زیان‌ده‌ترین گروه‌ها در بازار دیروز بودند. بیشترین حجم و ارزش معاملات را روز گذشته گروه بانکی در اختیار داشت. پس از گروه بانکی، خودرویی‌ها بیشترین حجم و محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند.


سایه سنگین بازارهای جهانی بر بورس

شاخص گروه فلزات اساسی همزمان با ثبات قیمت‌ها در بازار‌های جهانی، وارد مسیر صعودی با شیب ملایمی شده بود، اما با شروع دوباره افت قیمت‌ها در بازار پایه شاخص این گروه بار دیگر کام سهامداران خود را تلخ کرد. در مورد وضعیت گروه فلزات اساسی، مهرزاد منتظری مدیرتحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: سهم‌های این گروه عملا تعدیل منفی‌های عمده خود را در سال جاری رقم زده‌اند و احتمال تعدیل منفی دیگری نمی‌رود اما اگر شرایط افت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی تشدید شود و در مقابل افت در بازارهای جهانی، نرخ برابری دلار- ریال و نظام تعرفه‌ای کشور حفظ شود، می‌توان گفت عمده شرکت‌های این صنعت در سال ۹۵ زیان‌ده خواهند
شد.


منتظری افزود: در شرایط فعلی اقتصاد دنیا و ایران، صنعت فلزات اساسی در کنار صنایع معدنی که زمانی نقطه قوت بورس بود، به کم‌طرفدار‌ترین صنایع بازار سهام تبدیل شده است. این کارشناس بازار سهام افزود: با این همه به نظر نمی‌رسد شاهد تداوم نزول قیمت سهام این شرکت‌ها باشیم؛ چرا‌که به نظر می‌رسد قیمت اکثر سهم‌های این گروه نزدیک به قیمت‌های دفتری و زیر ارزش جایگزینی رسیده است به همین دلیل محتمل‌ترین سناریو برای سهام این گروه این است که بسیار کم حجم معامله شوند و در یک بازه زمانی در چشم بازار نباشند. در جریان معاملات دیروز، شاخص گروه فلزات اساسی افت ۰۲/ ۰ درصدی را ثبت کرد و به این ترتیب افت نماگر این گروه از ابتدای سال تا کنون به ۲/ ۳۸ درصد رسید. در همین راستا نیز اکثر نمادهای زیر‌مجموعه این گروه با افت قیمتی همراه شدند. دیروز در این گروه «وتوکا» بیشترین رشد قیمت و «فلوله» بیشترین افت قیمت را رقم زدند. «وتوکا» نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت.


در تحولات پیرامون این گروه شرکت فولاد خراسان از تعدیل منفی 57 درصدی سود هر سهم سال مالی اسفند 94 خود خبر داد. این شرکت در گزارش عملکرد 6 ماهه خود، سود 218 ریالی هر سهم در گزارش سه ماهه (که در اولین پیش‌بینی 312 ریال بود) را به 93 ریال کاهش داد. این شرکت در گزارش شفاف‌سازی خود،کاهش نرخ‌های فروش شمش و آهن اسفنجی را به دلیل رکود در بازار‌های داخلی و خارجی را دلیل اول تعدیل منفی خود اعلام کرد. دلیل دوم این تعدیل منفی، کاهش مقدار تولید پیش‌بینی شده و به تبع آن کاهش مقدار فروش محصولات این شرکت بوده است.


قرمزپوشی یکپارچه لیزینگی‌ها

یکی از گروه‌هایی که در بازار رکودی روزهای گذشته، با افت‌های شدیدی همراه شده بود، گروه واسطه‌گری مالی بود. سهامداران شرکت‌های لیزینگی در پی وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو با سود ۱۶ درصدی در صف فروش حاضر شدند و افت قیمت‌ها در شرکت‌های این گروه را شدت بخشیدند. این امر در شرایطی محقق شد که کارشناسان معتقد بودند به دلیل محدودیت وام ۱۶ درصدی خودرو و هم چنین رایزنی‌های صورت گرفته در مورد اعطای بخش وصول مطالبات خودروساز‌ها به شرکت‌های لیزینگ،این وام برای لیزینگی‌ها تهدید بلند مدتی به شمار نمی‌رود.


به هر ترتیب به نظر می‌رسد این شرکت‌ها در شرایط کنونی به دلیل پایان یافتن وام مزبور به روند پیشین خود بازگردند. در معاملات روز گذشته گروه واسطه گری مالی، «ولساپا» که روز شنبه و یکشنبه هفته جاری با رشد قیمتی مواجه بود، دیروز افت 38/ 2 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند و بیشترین افت قیمت را در گروه سایر واسطه گری‌های مالی رقم زد. در مقابل «ولیز» کمترین افت قیمتی بین هم گروهی‌های خود را تجربه کرد. «ولساپا» همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت.


سیمانی‌ها چشم انتظار رونق بخش ساخت و ساز

شاخص گروه سیمانی همچون گروه فلزات اساسی و گروه لیزینگی در بازار دیروز قرمزپوش بود. نماگر این گروه با ثبت افت ۱۳/ ۰ درصدی در کارنامه خود زیان سهامداران این گروه از ابتدای سال تا‌کنون را به ۲۸ درصد رساند. غلبه عرضه بر تقاضای سهام و نگرانی سهامداران،روز گذشته در معاملات گروه سیمانی به شدت مشهود بود به‌طوری که به جز دو نماد «ساروم» و «سفارس» سایر نمادهای معامله شده در این گروه با افت قیمتی مواجه شدند. در مقابل «سبهان» بیشترین افت قیمت بین هم‌گروه‌های خود را در اختیار داشت. «سرود» بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را به نام خود ثبت کرد. کارشناسان وضعیت آتی شرکت‌های سیمانی را با توجه به سهم کم صادرات این محصول و همچنین موانع موجود بر سر راه آن (افزایش تعرفه و ناآرامی‌ها در عراق) تنها در گرو تحرک بخش ساخت‌وساز می‌دانند.


رشد 18 درصدی «بالبر» در 6 روز معاملاتی اخیر

نماگر گروه دستگاه برقی روز گذشته افت ۰۲/ ۰ درصدی را به نام خود ثبت کرد. «بالبر» بیشترین رشد قیمتی و بکام بیشترین افت قیمتی را رقم زد. «بالبر» در ۶ روز معاملاتی اخیر، بدون وقفه سبزپوش بود. قیمت این سهم از ۲۰۶۵ ریال در ۱۸ آبان به ۲۴۲۸ ریال رسیده است (معادل حدود ۱۸ درصد رشد). «بکام» بیشترین حجم معاملات و «بترانس» بیشترین ارزش معاملات را بین هم‌گروهی‌های خود رقم زد. «بکام» که از زمان بازگشایی خود در ۱۷ آبان در مسیر رشد قیمتی حرکت می‌کرد، روز گذشته همانند روز دوشنبه با نوسان منفی به کار خود پایان داد.


«حفارس» و «حکشتی» در مسیر اصلاح قیمتی

شاخص گروه حمل‌ونقل‌ روز گذشته،افت ۱۴/ ۰ درصدی را ثبت کرد و به این ترتیب رشد شاخص در هفت روز معاملاتی اخیر به ۱/ ۲ درصد محدود شد. در جریان معاملات دیروز گروه حمل‌ونقل‌، «حتوکا» بیشترین رشد قیمتی و «حفارس» بیشترین رشد قیمتی را به خود اختصاص دادند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار نماد «حتاید» بود. این نماد در نهایت رشد ۹/ ۲ درصدی را رقم زد. «حکشتی» افت ۲۶/ ۰ درصدی را در کارنامه خود به جا گذاشت. بررسی معاملات این نماد حاکی از تحرک حقیقی‌ها در معاملات این سهم است به‌طوری که بیش از ۸۴ درصد از خرید و بیش از ۷۸ درصد از فروش آن توسط این معامله‌گران صورت گرفته است. کارشناسان افت قیمت در دو نماد «حفارس» و «حکشتی» که بازدهی چشمگیری از ابتدای سال‌ تا‌کنون را در مقایسه با سایر سهم‌ها تجربه کرده‌اند، به دلیل اصلاح قیمتی عنوان می‌کنند.

چرخش اقبال از پیشران بورس