گروه بورس-حدیث موسوی: بازار سهام روز گذشته با نوسانی بسیار ناچیز، افت 4/ 1 واحدی شاخص کل را در پایان معاملات تجربه کرد که موجب عقبگرد دوباره نماگر بازار به سطح 62 هزار واحدی شد. نوسان اندک شاخص در این روز در حالی بود که حجم و ارزش دادوستد سهام نسبت به روز شنبه با افت همراه شد.


بررسی معاملات بازار سهام در روزهای اخیر نشان می‌دهد این بازار تاحدود زیادی واکنش خود به اخباری نظیر بسته خروج از رکود دولت برای تحریک صنایع و اقتصاد و بعضا انتشار اخباری مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده بانکی به 18 درصد را از دست داده و کماکان بدون هیچ‌گونه رونق وتکاپویی به معاملات ادامه می‌دهد. مهدی افضلیان، کارشناس بازار سهام در گفت‌و گو با «دنیای اقتصاد» درخصوص واکنش ناچیز بورس به تحولات اخیر در عرصه اقتصادی می‌گوید: مجموعه سیاست‌هایی را که دولت یازدهم در راستای کنترل نقدینگی و بالطبع مهار تورم در پیش گرفت، منجر به تشدید رکود و بی‌رونقی در بسیاری از بازارها و صنایع شد که طبیعت مقابله با شرایط رکود‌تورمی است. به گفته وی تحت این شرایط در بسیاری از صنایع مشکلات مربوط به مازاد تولیدات کارخانه‌ها، افزایش هزینه‌های جاری و ثابت و مشکلات مربوط به فروش نرفتن محصولات تولیدی منجر به کاهش شدید سرمایه در گردش بنگاه‌ها و نیاز آنها به جذب منابع مالی از سیستم بانکی شده، ضمن اینکه تعدیل منفی پیش‌بینی سود را نیز به‌طور متناوب برای آنها رقم زده است. افضلیان ادامه داد: در این وضعیت در‌پیش گرفتن سیاست‌های رکودزدایی توسط دولت و تلاش آن برای رونق صنایعی همچون خودرو با آنکه نقش مُسکن برای کاهش مشکلات و دردهای این صنعت و سایر صنایع را دارد، اما تا زمان رونق واقعی اقتصاد و تحرک صنایع فاصله وجود دارد. از این‌رو نمی‌توان انتظار داشت انتشار این اخبار و بعضا کاهش نرخ سود سپرده بانکی به 18 درصد تاثیر زیادی روی رونق بورس و افزایش حجم و ارزش معاملات داشته باشد. در حال حاضر فعالان بازار نیازمند مشاهده و رصد رونق بازار متاثر از رونق پایدار اقتصادی در دوره‌ای بیش از چند روز و بعضا چند هفته هستند تا اطمینان دوباره را به فعالیت در بورس پیدا کرده و سرمایه‌های خود را به این نهاد مالی بیاورند.


بازار صفر نوسانات شاخص کل

بازار سهام که ابتدای هفته پس از ۹ روز معاملاتی توانسته بود وارد کانال ۶۳ هزار واحدی شود، روز گذشته بار دیگر به محدوده ۶۲ هزار واحدی بازگشت. بورس روز یکشنبه در شرایط متعادل و خنثی به‌سر برد و نوسان شاخص تنها ۲/ ۱ واحد افت بود. به این ترتیب نماگر بازار در پایان معاملات به رقم ۶۲ هزار و ۹۹۹ واحد رسید. در پایان معاملات بورس تهران نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۲۴ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین با ۱۷ واحد، پتروشیمی پردیس و جم با ۱۶ واحد و ملی صنایع مس ایران با ۱۴ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند. در عین حال نماد شرکت‌های کشتیرانی با ۱۲ واحد و بانک پاسارگاد با ۸ واحد، بالاترین تاثیر منفی را بر نماگر بازار منعکس کردند.


طی معاملات روز گذشته بورس، نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، مجتمع کشت و صنعت چین چین، سیمان مازندران، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، کارخانجات تولیدی شهید‌قندی، قند هکمتان، بین‌المللی محصولات پارس، سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر، کمباین‌سازی ایران، حق تقدم شرکت‌های کویر‌تایر و سرمایه‌گذاری غدیر و نیز حق تقدم شرکت سیمان داراب بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد خوزستان، شرکت نیرو‌کلر و گروه صنعتی سپاهان متوقف شدند. نمادهای پربیننده بورس در این روز وبملت و خودروبودند. در نماد معاملاتی بانک ملت 16 میلیون سهم دادوستد شد که معامله‌گران حقوقی 6/ 60 درصد از حجم فروش این نماد و 6/ 83 درصد از حجم خرید آن را به خود اختصاص دادند. در نماد معاملاتی ایران‌خودرو نیز بیش از 83 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که مالکیت بیش از 90 درصد خریدو فروش نماد خودرو در اختیار سهامداران حقوقی بود. حجم و ارزش معاملات بورس در این روز با افت حدود 3 و 30 درصدی به دادوستد 505 میلیون سهم به ارزش 69 میلیارد تومان رسید.


شاخص فرابورس کاهش یافت

روز گذشته شاخص فرابورس با افت ۴/ ۱ واحدی (معادل ۲۱/ ۰ درصد) روبه‌رو شد و به این ترتیب آیفکس به رقم ۱/ ۷۰۰ واحد رسید. نماد هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با ۱۳/ ۲ واحد، ذوب‌آهن با ۵۷/ ۰ واحد و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با ۴۵/ ۰ واحد، بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. در سمت مقابل نماد شرکت‌های پتروشیمی زاگرس با ۳۵/ ۱ واحد، پالایش نفت تهران با ۸۳/ ۰ واحد و پالایش نفت لاوان با ۵۱/ ۰ واحد بیشترین تاثیر را بر تقویت آیفکس داشتند. در بازار فرابورس نیز حجم معاملات با کاهش و ارزش دادوستد سهام با رشد مواجه شد. طی معاملات دیروز بازار فرابورس، نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا۱) بازگشایی شدند.


سود اسناد خزانه به کمتر از ۲۵ درصد رسید

در فرابورس روز گذشته اسناد خزانه اسلامی با نماد اخزا1 با رشد قیمتی به اندازه 3989 ریال معادل 43/ 0 درصد مواجه شد تا به این ترتیب قیمت این اسناد به 926 هزار و 101 ریال برسد. در این روز نرخ سود موثر اخزا1 نیز به کمتر از 25 درصد؛ یعنی 9/ 24 درصد رسید. بررسی روند نرخ سود این اسناد از روز بازگشایی تاکنون نشان می‌دهد، بیشترین نرخی را که اخزا1 تجربه کرده مربوط به اواخر مهرماه - روزهایی که رئیس‌جمهور و برخی اعضای تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی از بسته خروج از رکود رونمایی کردند- بوده است و پس از آن به تناوب از نرخ سود این اسناد کاسته شده است. با توجه به اینکه در بسته مذکور اعلام شده نرخ سود بانکی لازم است متناسب با تورم تعدیل شود و در روزهای اخیر خبرهایی در مورد توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی به 18 درصد منتشر شده، برآیند این عوامل روی نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی نیز اثرگذار بوده و آن را کاهش داده است.