گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد تعادل نسبی بود به گونه‌ای که شاخص بدون تغییری خاص در مرز63 هزار واحد باقی ماند.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد شروعی متعادل بودند؛ بازاری که نظیر روزهای گذشته با صف خرید چند نماد محدود از جمله دو نماد قندی و چند نماد زیان‌ده و البته تک سهمی در گروه‌های مختلف همراه بود، با گذشت زمان بازار بیش از پیش از تب و تاب افتاد تا نگاه‌ها به سوی خارج از بازار باشد و جایی که خبرهای متعددی در رابطه با بازار منتشر شد در مهم‌ترین‌ اظهار نظر رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعید می‌دانم وضعیت اقتصادی کشور تا یک سال آینده تغییر اساسی داشته باشد، گفت: در سطح ملی و استانی باید یاد بگیریم که اداره کشور را ارزان کنیم ولی در حال حاضر داریم این اداره را گران می‌کنیم. در همین حال دیروز خبرگزاری‌ها از خبرهای مربوط به وام‌های طرح خروج از رکود و همچنین تصمیم غیر‌الزام‌آور بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده‌های یکساله به 18درصد پر بود؛ دیروز در همین زمینه معاون نظارتی بانک مرکزی از کاهش نرخ سود بانکی حمایت کرد و گفت: تصمیم ‌بانک‌ها برای کاهش سود سپرده به ۱۸ درصد مغایر مصوبه شورای پول و اعتبار نیست. دیروز همچنین قائم‌مقام بانک مرکزی، رقم بدهی دولت به بانک‌ها را ۱۵۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امروزه بازار پولی کشور در ترازنامه از سلامت قابل قبولی برخودار نیست.


به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر کمیجانی در همایش تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم به اهمیت تامین مالی در سال‌های آتی با توجه به هدف‌گذاری در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: تامین مالی بنگاه‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری‌ها از طریق نظام بانکی انجام می‌شود و هنوز بازار سرمایه نتوانسته است نقش خود را ایفا کند و بار سنگینی بر دوش سیستم بانکی است. وی با بیان اینکه تامین مالی از طریق جذب سرمایه‌های خارجی و استفاده از امکانات مالی با توجه به شرایط با محدودیت‌هایی مواجه بوده است و موفقیتی در جذب منابع خارجی نداشتیم، افزود: در کشورهای توسعه یافته قسمت عمده تامین مالی از طریق بازار استقراض و در ایران هم نیاز مالی از طریق منابع بانکی تامین می‌شود، ما اوراقی به نام قرضه نداریم و عمده اوراق مشارکت برای شرکت‌های دولتی بوده است. دیروز همچنین انتقادها از نحوه انتخاب بنگاه‌های تولیدی لوازم خانگی برای طرح پرداخت وام ۱۰۰ میلیون ریالی به‌صورت گسترده مطرح بود. وجود تنها سه بنگاه بورسی و همچنین انتخاب تعداد محدودی از بنگاه‌های بخش خصوصی موجب انتقادات از وزارت صنعت شد.


در گروه غذایی در حالی که برخی منابع از واردات شکر خبر می‌دهند دیروز مدیرکل پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی از ممنوعیت واردات شکر در فصل برداشت خبر داد. در گروه خودرویی اکثر کارشناسان در انتظار شروع عملی پرداخت وام 25میلیونی هستند که هنوز ابهام در مورد نحوه پرداخت و دوره باز‌پرداخت وام وجود دارد، دیروز در همین رابطه مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه خودروسازان می‌توانند در توافق با مشتری دوره بازپرداخت تسهیلات را تا ۷ سال تعیین کنند، گفت: اما بانک‌ها (بانک مرکزی) اسناد خرید خودروسازان بابت فروش خودرو را تا مدت ۴ سال خرید دین می‌کنند. در پی توقف دیروز نماد ‌توس‌‌گستر، ‌این شرکت بورسی سود هر سهم سال مالی ۹۴ را به یکباره ۵۴ درصد کاهش و توضیحاتی در این باره داد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ‌شهری ‌توس‌‌گستر طی 6 ماه اخیر با زیان 20 درصدی سهام مواجه شده است. با این رویداد مشخص شد «وتوس» سود هر سهم سال مالی 31 شهریور 94 را که قبلا 173 ریال پیش‌بینی‌ کرده بود با 54 درصد کاهش به 80 ریال رسانده اما سود 158 ریالی هر سهم سال مالی آینده را تغییری نداده است. در گروه تصفیه نفت دیروز مدیرعامل نفت پاسارگاد برای چندمین بار در چند سال اخیر تغییر یافت تا این بزرگ‌ترین تولید‌کننده قیر کشور همچنان در چنبره مشکلات مدیریتی باقی بماند.