گروه بورس: شاخص کل بورس که طی روزهای اخیر رشدهای ضعیفی را تجربه کرده است، روز قبل حدود ۶ واحد کاهش یافت تا به این ترتیب نماگر بازار رقم ۶۲ هزار و ۹۴۲ واحد را در پایان معاملات ثبت کند. بررسی معاملات این بازار در روزهای اخیر نشان می‌دهد، طی ۱۰ روز معاملاتی گذشته حداقل رقمی را که شاخص تجربه کرده حدود ۶۲ هزار و ۸۰۰ واحد بوده در حالی که بیشترین مقدار آن تقریبا ۶۳ هزار و ۲۰۰ واحد ثبت شده است. متوسط کل نوسان در ۱۰ روز اخیر نیز روزانه ۱۵/ ۰ درصد بوده و شاخص بازه‌ای را که در مدت مزبور طی کرده تنها ۴۰۰ واحد بوده است.

این امر تاکید می‌کند نبود محرک رشد یا عامل فشار باعث وضعیتی نسبتا خنثی در معاملات شده است. در شرایطی که لغو تحریم‌های هسته‌ای و آثار مثبت آن بر صنایعی که به‌طور مستقیم از این رخداد منتفع می‌شوند و نیز در پیش گرفتن یکسری سیاست‌های رکودزدایی از سوی دولت روزنه‌های امید را درخصوص چشم‌انداز مثبت صنایع و به تبع رونق معاملات در بازار سهام پدید آورده است، اما کارشناسان معتقدند هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در شرایط اقتصادی بنگاه‌ها و بازگشت اطمینان دوباره سهامداران (به ویژه معامله‌گران خُرد) به حضور دوباره در معاملات بورس فاصله وجود دارد. بررسی معاملات روز گذشته بورس نشان می‌دهد، سهامداران اقبال خوبی به سهام گروه خودرویی نشان داده‌اند که به گفته کارشناسان انتشار برخی اخبار درخصوص برخی شرکت‌های این گروه مهم‌ترین‌ عامل این مساله بوده است.

اعلام خبر مدیرعامل ایران خودرو درخصوص پذیرش همه شرایط توسط پژو و نیز انتشار آمار تولید و فروش مهرماه شرکت زامیاد که حکایت از فروش ۲ هزار خودرو در این ماه در مقابل تولید ۹۷۱ محصول توسط این شرکت داشت، موجب شد روز گذشته سهام شرکت‌های خودرویی با اقبال خوب سهامداران روبه‌رو شود. اما بررسی معاملات روز گذشته نماد شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی و نیز برخی نمادهای بانکی شرایط ضعیف دادوستد سهام در این صنایع و افت قیمتی آنها را نشان می‌دهد.

خودرو، از خوش‌بینی تا واقعیت

نمادهای گروه خودرو روز گذشته در کانون توجه سهامداران قرار گرفتند؛ فرهنگ قره‌گزلو، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» پیرامون وضعیت صنعت خودرو در پساتحریم توضیح داد: با توجه به اینکه خودروسازی بعد از اعمال تحریم‌ها با افزایش زیاد هزینه‌های مالی و بعضا زیان انباشته در برخی شرکت‌ها روبه‌رو شد، لغو تحریم‌ها با آنکه می‌تواند این صنعت را در مسیر رشد و پویایی قرار دهد اما تاثیر فوری بر شرکت‌های این گروه نخواهد داشت. به گفته وی صدمه‌ای که یکسری شرکت‌ها در این دوره متحمل شدند و شرایط بعضا بحرانی برخی از آنها به گونه‌ای است که حتی در میان‌مدت انتظار رونق آن، منطقی نیست. به بیان دیگر نمی‌توان انتظار داشت یک‌شبه تمام مشکلاتی که طی این سال‌ها شرکت‌های خودروسازی تجربه کرده‌اند حل شود.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: چشم‌انداز صنایع تولیدی کشور، اقتصاد و نیز بازار سهام در ماه‌های پیش رو مثبت و امیدوار‌کننده است، اما باید به این نکته توجه کرد نه تنها در مورد صنعت خودرو بلکه در مورد سایر صنایعی که گفته می‌شود بیشترین نفع را از لغو تحریم‌ها می‌برند، بالاترین تاثیر مثبت دریافتی از این رخداد مربوط به شرکت‌ها و صنایعی است که به مدد نیروی کار بهینه، تکنولوژی کارآ و هزینه‌های مالی کم توانسته‌اند به سلامت و تجربه زیان کمتری از این دوره عبور کنند.

وی افزود: اما در مورد شرکت‌هایی که فاقد ویژگی‌های مثبت اینچنینی بوده‌اند و با زیان انباشته فراوانی روبه‌رو هستند، لغو تحریم‌ها شاید امکان سرپا ماندن را به این شرکت‌ها دهد و برای بهبود وضعیت بنیادین آنها فاکتورهای دیگری نیاز است.

روز کم‌رمق بازار سهام

روز گذشته با افت ۶ واحدی شاخص کل (۰۱/ ۰ درصد)، نماگر بازار سهام در ارتفاع ۶۲ هزار و ۹۴۲ واحدی ایستاد. نماد شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان و ایران خودرو هرکدام با حدود ۲۰ واحد رشد و سایپا با ۱۷ واحد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند. این در حالی است که نماد شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۷ واحد، پتروشیمی پردیس با ۱۶ واحد، بانک صادرات و چادرملو هرکدام با ۱۰ واحد، بالاترین تاثیر منفی را بر این شاخص انعکاس دادند. طی معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار نماد معاملاتی شرکت‌های ریخته‌گری تراکتور‌سازی ایران، زامیاد، فرآوری مواد معدنی ایران، ملی صنایع مس ایران، باما، آبسال، شیشه و گاز با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴، حق تقدم شرکت شیشه و گاز با توجه به بازگشایی نماد اصلی، نماد معاملاتی شرکت لیزینگ خودرو غدیر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره و نماد معاملاتی حق تقدم شرکت فولاد مبارکه اصفهان با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی، بازگشایی شدند. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های کمباین‌سازی ایران، لعابیران، تولیدی ایران تایر با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت چین‌چین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شدند. روز گذشته حجم و ارزش معاملات سهام در بورس به ترتیب با رشد ۲۴ و یک درصدی با خرید و فروش حدود ۳۴۷میلیون سهم به ارزش ۵۸ میلیارد تومان بالغ شد.

آیفکس رشد کرد

در شرایطی که بازار سهام با افت ۶ واحدی شاخص همراه شد، در فرابورس اما شاخص این بازار ۹/ ۱ واحد معادل ۲۸/ ۰ درصد افزایش یافت. به این ترتیب با رشد روز گذشته این بازار، آیفکس رقم ۸/ ۶۹۸واحد را در پایان معاملات ثبت کرد. اوراق اسناد خزانه اسلامی نیز روز گذشته روند رو به رشد قیمتی خود را کماکان ادامه داد و در پایان معاملات با افزایش ۲۵۰ ریالی (۰۳/ ۰ درصد) به قیمت ۹۱۷هزار و ۲۵ ریال رسید. سود موثر این اسناد با نماد «اخزا۱» در معاملات روز یکشنبه بالغ بر ۸/ ۲۶ درصد شد.