گروه بورس- هدیه لطفی: تخلیه هیجان و ایجاد ثبات در بورس به تشکیل بازاری منطقی و متعادل منجر شد به‌طوری‌که روند صعودی حاکم بر بازار سرمایه هر چند با شدت کم اما در معاملات روز گذشته نیز تداوم یافت که در نهایت شاخص کل بورس با ۹/ ۲۴ واحد رشد در مرز ورود به محدوده ۶۳ هزار واحدی متوقف شد. در این شرایط متعادل، بالطبع صنایع بورسی نیز وضعیتی مشابه را تجربه کردند؛ در این روز به جز سه صنعت که بدون تغییر شاخص بودند، نیمی از ۳۴ صنعت فعال در بازار سهام سبز‌پوش و نیمی دیگر قرمزپوش بودند.

بر این اساس، روزگذشته هر چند صنایع از لحاظ تغییرات شرایط متعادلی داشتند اما رشد قیمت گروه‌ها بیشتر نمایان بود و عمده گروه‌های منفی بازار نیز افت کمتر از یک درصدی را تجربه کردند؛ گروه رایانه با ثبت بازدهی روزانه ۰۳/ ۱ درصدی، پربازده‌ترین صنعت بورس در روز گذشته بود، در مقابل گروه استخراج نفت و گاز در صدر زیان‌ده‌ترین صنایع بورسی قرار گرفت.

بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته نیز در اختیار گروه خودرویى بود و دو گروه محصولات شیمیایی و بانک‌ها نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

گروه شیمیایی روز گذشته جزو صنایع سبزپوش بازار بود؛ شاخص گروه مزبور رشد ۵/ ۰ درصدی در روز گذشته، ۳/ ۰ درصدی در هفت روز اخیر و همچنین ۱/ ۸ درصدی را از ابتدای سال در کارنامه خود به ثبت رسانده است. لیدرهای این گروه همواره از تاثیر‌گذار‌ترین نمادها بر حرکت شاخص بوده‌اند، به‌طوری‌که روز گذشته «پارسان» با تاثیر ۱۰۴ واحدی خود بر شاخص کل بورس مانع از افت این نماگر شد و توانست تاثیر منفی دیگر لیدر هم‌گروه خود یعنی «فارس» را خنثی کند.

پتروشیمی؛ صنعت مادر

در این راستا مهدی طحانی، مدیرعامل کارگزاری آگاه عمده دلیل اقبال بازار به این صنعت را گزارش‌های فصلی و ۶ ماهه مناسب به ویژه در شرکت‌های پتروشیمی دانست و گفت: پتروشیمی‌ها در مقایسه با دیگر صنایع از گزارش‌های ۶ ماهه مناسبی برخوردار بودند که به نظر می‌رسد با رفع تحریم‌ها نه تنها جابه‌جا‌یی پول در این صنعت افزایش یابد بلکه هزینه‌های حمل و نقل و همچنین بیمه برای شرکت‌های فعال در این صنعت که در حال حاضر رقم بالایی را به خود اختصاص داده، کاهش یابد. وی تک نرخی شدن ارز که منجر به خرید مواد اولیه با نرخ دلار مبادله‌ای و در نتیجه کاهش سود این گروه خواهد شد را از مهم‌ترین تهدیدهای صنعت شیمیایی و به ویژه پتروشیمی‌ها دانست و خاطر‌نشان کرد: صنعت پتروشیمی به‌عنوان صنعت مادر در بورس شناخته شده و حرکت شاخص در مدار این گروه امری طبیعی و منطقی است.

مزیت نسبی برای ورود خارجی‌ها

شهریار شهمیری، مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا نیز معتقد است: یکی از مهم‌ترین دلایل اقبال بازار به پتروشیمی‌ها وجود مزیت‌های نسبی در این گروه برای جذب و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این صنعت است.

وی ادامه داد: رشد چند روز اخیر این گروه نیز در حاشیه رشد قیمت نفت و بحث‌های موجود پیرامون کاهش نرخ خوراک گاز مایع بوده و همچنین گزارش‌های ۶ ماهه مناسب این گروه در مقایسه با دیگر صنایع بورسی به ویژه در «پارسان» از یکسو و همچنین P/ E پایین این صنعت (حدود ۵ مرتبه) از سوی دیگر به رشد قیمت در این گروه منجر شده است.

شیمیایی‌ها در کدال

شرکت کربن ایران با نماد شکربن در اطلاعیه اصلاحی خود (این اطلاعیه ارسالی مورخ ۲۹ مهر است) پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را با تعدیل منفی ۲۰ درصدی نسبت به رقم قبلی به‌طور خالص مبلغ ۱۷۲ ریال در نظر گرفته است که دلیل عمده این زیان (۹۹ ریالی) را زیان عملکرد ۶ ماه ابتدای سال ۹۴ ناشی از فروش موجودی محصول تولید شده در سال قبل با قیمت تمام شده بالا(موجودی ابتدای دوره) عنوان کرده و معتقد است که بر‌اساس برنامه‌ریزی شرکت این زیان در ۶ ماه دوم سال جبران می شود.

صنایع شیمیایی سینا نیز در دوره ۶ ماهه به ازای هرسهم ۲۷۵ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته که عمدتا به‌خاطر کاهش ۲۹ درصد بهای تمام شده فروش و کاهش ۱۶ درصد هزینه‌های اداری،عمومی و فروش است.

همچنین فروش شرکت ۲۴ درصد کاهش و سایر هزینه‌های عملیاتی نیز ۱۵ درصد کاهش داشته است، ضمن اینکه شرکت در این دوره ۴ میلیارد ریال هزینه‌های غیر عملیاتی داشته است. نفت ایرانول نیز دیگر نماد این گروه است که سود هر سهم خود را با تعدیل منفی ۲۸‌درصدی نسبت به اطلاعیه قبلی مبلغ ۲۵۶۷ ریال اعلام کرده که در دوره ۶ ماهه توانسته ۳۶ درصد از این رقم را پوشش دهد.

همچنین افزایش سرمایه صنایع شیمیایی فارس از مبلغ ۸۰ هزارمیلیون ریال به مبلغ ۹۵ هزار میلیون ریال از محل سود انباشته به ثبت رسیده است.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی به منظور تصویب صورت‌های مالی خود و همچنین مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه را ارسال کرد؛ قرار است این مجامع در روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه در ساعت ۱۰ و ۱۲ صبح در سالن اجتماعات پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شود.

امکان ارزان شدن مواد غذایی

محصولات غذایی نیز از دیگر صنایع سبزپوش بازار در روز گذشته بود که بازدهی روزانه ۸۳/ ۰ درصدی را به نمایش گذاشت، همچنین این صنعت در ۷ روز اخیر نیز بازدهی مثبت

۲/ ۱ درصدی را به ثبت رسانده است.در معاملات روز شنبه این گروه معاملات ۷/ ۳ میلیون سهمی به ارزش حدود ۹ میلیارد ریال را رقم زد.روز گذشته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران پیش‌بینی کرد با اجرای برجام و به شرط رسیدن قیمت مواد اولیه در ایران به سطح قیمت‌های جهانی قیمت مواد غذایی در کشور تا ۲۵ درصد کاهش یابد. دبیرکل کانون صنایع غذایی خاطرنشان کرد: دراین شرایط علاوه بر اینکه قیمت مواد اولیه تولید در دو بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی را ارزان‌تر تامین می‌کنیم، امکان خرید این محصولات از منبع اولیه که قیمت پایین‌تری دارد نیز برای ما فراهم می‌شود.

زرگران با بیان اینکه با اجرای برجام تولیدکنندگان کالاهای ایرانی باید آمادگی رقابت در بازارهای جهانی را کسب کنند، یادآور شد: قیمت تامین مواد اولیه صنایع تبدیلی ما با قیمت‌های جهانی برابری نمی‌کند و ۵۰ درصد بالاتر از متوسط جهانی است.

افزون براین به گزارش کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، دستیار سازمان ناظر بر کشاورزی روسیه اظهار کرد که مراحل بازرسی و نظارت محصولات لبنی ایران با موفقیت به پایان رسیده و قرار است صادرات آن آغاز شود.

در حال حاضر کارشناسان سازمان ناظر بر کشاورزی روسیه پس از بررسی‌های کیفی و شرایط تولید، اجازه صدور محصولات لبنی ایران به این کشور را صادر کردند و برای آغاز عملیات اجرایی آن باید پیمان مربوط به حمل سالم مواد صادراتی لبنی امضا شود. به این ترتیب با آغاز صادرات به این کشور می‌توان شاهد رونق در شرکت‌های وابسته به صنعت غذایی کشور بود.

از شرکت‌ها چه خبر؟

در گروه غذایی مجتمع کشت و صنعت، چین‌چین اطلاعیه‌ای مبنی بر پیش‌بینی و عملکرد

۳ ماهه را ارسال کرد. بر مبنای اطلاعات دریافتی از شرکت، «غچین» پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ماه سال با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریال مبلغ ۵۵۸ ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات است.

افزایش قیمت بیش از 150 قلم دارو

گروه دارویی نیز از دیگر گروه‌های خبرساز در بازار دیروز بود که بیشتر نمادهای این گروه از جمله تهران شیمی، داروسازی دکتر عبیدی، داروسازی روزدارو، مواد اولیه داروپخش، کارخانجات داروپخش، دارویی لقمان، ابوریحان و سینا با رشد قیمت روبه‌رو‌ شدند که در برخی نمادها از جمله «دعبید» به تشکیل صف خرید انجامید. به نظر می‌رسد افزایش نرخ قیمت دارو در این رشد چند روز اخیر بی‌تاثیر نبوده است.

روز گذشته رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه تغییر قیمت برخی اقلام دارویی زیان‌ده و سربه‌سر در کمیسیون‌های مربوطه وزارت بهداشت در حال انجام است، اعلام کرد: در نیمه دوم امسال، تاکنون قیمت بیش از ۱۵۰ قلم دارو افزایش یافته است.

محمود نجفی‌عرب در گفت‌وگو با «ایسنا»، همچنین درباره‌ احتمال تولید برخی داروهای خاص در کشور و ورود تولید‌کنندگان بزرگ خارجی به این حوزه با لغو تحریم‌ها ادامه داد: هنوز صحبت جدی در این زمینه با کمپانی‌های بزرگ تولید‌کننده دارو انجام نشده است اما این موضوع در سندیکا به‌صورت علمی مورد بررسی است که بتوانیم بهترین گاید‌لاین‌ها را که به نفع صنعت دارو کشور باشد، تعریف کنیم.