گروه بورس- حدیث موسوی: روز گذشته شاخص کل بازار سهام با آنکه برای هفتمین روز کاری متوالی سبزپوش باقی ماند، اما تنها ۱۵ واحد (معادل ۰۲/ ۰ درصد) در پایان معاملات رشد کرد. تعداد دفعات معاملات نیز به‌رغم آنکه روزهای چهارشنبه و شنبه از رونق معاملات در بورس حکایت داشت، در حال حاضر مجددا کاهش یافته است.


مهم‌ترین‌ تحولات اثرگذار بر رشد شاخص به خصوص در روزهای اخیر به انتشار برخی اخبار درخصوص اعلام لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا و نیز رونمایی از بسته خروج از رکود دولت برای تحریک تقاضا در بازار داخل بازمی‌گردد که توانسته به‌طور مقطعی بازار سهام را در مدار صعودی قرار دهد، اگرچه برای تداوم این روند رو به رشد بازار با دست‌اندازهایی روبه‌رو شده است. به اعتقاد کارشناسان وجود ابهاماتی درخصوص بسته خروج از رکود دولت و نیز مشخص نبودن دقیق سازوکار بسته‌های حمایتی برای تحریک تقاضا در بازار خرید خودرو و کالاهای بادوام که در بسته مذکور گنجانده شده، انتظار نسبی برای گزارش‌های 6 ماهه و تشدید تفکر سودگیری کوتاه‌مدت در بازار سهام از جمله مهم‌ترین‌ دست‌اندازهایی به شمار می‌روند که موجب شده بازار در دوره کوتاه مدت در فاز تردید و ابهام به‌سر ببرد. هرچند انتظار برآن است در دوره میان مدت تا بلند مدت متاثر از اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و تلاش‌ها برای خروج اقتصاد از رکود به کمک بسته‌های حمایتی، بازار جان دوباره‌ای گرفته و روند رو به رشد و مثبتی را ادامه دهد.


محمد کفاش، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» در تشریح شرایط حال حاضر بورس می‌گوید: بازار ماه‌ها است که درگیر رکود فرسایشی متاثر از برخی پارامترهای اثرگذار داخلی و خارجی بوده و نتوانسته باوجود انتشار اخبار مثبت مبنی بر پایان چالش چند ساله برنامه هسته‌ای ایران و غرب بر شرایط رکودی خود غلبه کند. وی ادامه می‌دهد: تشدید فضای بدبینی میان سهامداران، به این معنی که خروج از رکود بورس به تکیه گاه‌های محکم‌تری به غیر از انتشار برخی اخبار مثبت درخصوص لغو تحریم‌های هسته‌ای و بعضا اعلام بسته خروج از رکود بدون مشخص بودن سازوکارهای آن نیاز دارد، موجب شده تا کماکان جو سنگینی بر معاملات حاکم باشد. وی می‌افزاید: تحت این شرایط نیز سهامداران حقیقی و خُرد و بعضا معامله‌گران حقوقی ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت روی سهام به کسب سودهای کوتاه‌مدت قناعت کرده و به‌عنوان مثال اگر روی سهم خاصی تنها ۵ درصد نوسان‌گیری کردند سهم مذکور را بفروشند و صف فروش در برخی نمادها شکل بگیرد. این تحلیلگر بازار سهام با بیان اینکه سهامداران در شرایط فعلی در فاز تردید و ابهام به سر می‌برند، بیان می‌کند: بخشی از ریزش بورس در هفته‌های اخیر متاثر از انتظار برای ارائه گزارش‌های ضعیف ۶ ماهه از سوی شرکت‌های بورسی بوده است و حال که به تدریج این گزارش‌ها اعلام می‌شوند با آنکه بدتر از پیش‌بینی سهامداران نیستند، اما عملکرد مثبتی را نیز درخصوص پوشش سود و تحقق سایر اهداف شرکت‌ها منعکس نمی‌کنند که این عامل نیز موجب شده بازار از روند رو به رشد خود تاحدودی فاصله بگیرد. وی با اشاره به جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار، خروجی این جلسه را برای فعالان اقتصادی بسیار مهم ارزیابی کرد.


سبز کم جان بازار سهام

روز گذشته با رشد شکننده 15 واحدی شاخص کل، نماگر بازار روی رقم 63 هزار و 142 واحد توقف کرد. نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت ارتباطات سیار ایران، بانک کارآفرین و نیز صنایع پتروشیمی کرمانشاه تا سطح حداکثر 38 واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس گذاشتند. این در حالی است که نماد شرکت‌های بانک تجارت، ایران خودرو و گروه بهمن تا سقف حداکثر 22 واحد تاثیر منفی بر شاخص داشتند. حجم و ارزش کل معاملات بازار سهام روز سه‌شنبه حدود 14 و 12 درصد کاهش یافته و با حذف معاملات بلوکی و کُد به کد این ارقام به ترتیب به دادوستد حدود 368 میلیون سهم به ارزش 69 میلیارد تومان رسیدند. در جریان معاملات روز گذشته بورس، نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی زاگرس و ماشین‌سازی نیرومحرکه متوقف و نماد معاملاتی حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق بازگشایی شدند.


آیفکس کاهش یافت

در حالی که روز گذشته بازار سهام معاملاتی کم رمق را رقم زد اما به کمک معاملات بلوکی توانست باز هم سبز باقی بماند، اما شاخص فرابورس با افت ۵/ ۶ واحدی روبه‌رو شد. به این ترتیب با افت ۹/ ۰ درصدی فرابورس، آیفکس به رقم ۷/ ۷۰۶ واحد رسید. نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و پتروشیمی زاگرس از جمله نمادهای سبزپوشی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. در سمت مقابل اما نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون با ۸/ ۶ واحد، فولاد هرمزگان جنوب با ۵/ ۰ واحد و نیز هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با ۴۳/ ۰ واحد بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند. بیشترین کاهش قیمت در میان نمادهای فعال در بازار فرابورس نیز مربوط به نماد شرکت‌های صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، بیمه اتکایی ایرانیان، سبحان دارو و پتروشیمی مارون بود. ضمن اینکه بیشترین افزایش قیمت نیز به نام نمادهای سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، شرکت مهندسی ساختمانی و تاسیسات راه‌آهن ثبت شد.


طی معاملات روز قبل فرابورس نمادهای معاملاتی بیمه نوین، شرکت سرمایه گذاری توسعه وعمران استان کرمان، نماد حق تقدم خرید سهام بیمه کارآفرین و نمادهای اوراق مشارکت شهرداری قم بازگشایی شدند. اسناد خزانه اسلامی نیز روز گذشته 4/ 0 درصد رشد قیمت داشت و به نرخ 908‌هزار و 500 ریال رسید. به این ترتیب نرخ سود موثر این اوراق بالغ بر 3/ 27 درصد شد.