گروه بورس - مهرنوش سلوکی: موج خوش‌بینی بعد از تصویب نهایی برجام این روزها به صنایع بورسی رسیده و رونق در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ را رقم زده است. صنایع بورسی که مدت‌ها است کارنامه ضعیفی را در بازده شاخص داشته‌اند روز گذشته تحت تاثیر خبر ورود برجام به مرحله اجرای عملی در هفته جاری و همچنین خوش‌بینی به بسته ضد‌رکود پیشنهادی دولت با روندی مثبت همراه شدند، به‌طوری‌که از میان ۳۷ صنعت بورسی، تنها ۳ صنعت منفی و ۳۰ صنعت مثبت به کار خود پایان دادند. در این میان سه صنعت استخراج معادن، خودرو و ماشین‌آلات پربازده‌ترین صنایع روز گذشته بودند و سه صنعت استخراج نفت و گاز، قند وشکر و کاشی و سرامیک تنها نزولی‌های جدول صنایع بودند. به‌طور کلی به نظر می‌رسد موج جدید رشد‌های قیمتی و رونق در حجم و ارزش معاملات در بازار سهام به دلیل خوش‌بینی‌هایی است که این روزها در میان سهامداران به‌وجود آمده و به‌زعم بسیاری از کارشناسان زمینه‌ساز نیم‌سال دوم متفاوتی برای بورس تهران شده است.

رونق خودرو با تسهیلات جدید اقتصادی

صنعت خودرو از صنایعی است که در روزهای اخیر، بیشترین اثر را از تصویب کلیات برجام داشته است؛ این را آمار هفت‌روز گذشته این صنعت که رشد ۵/ ۸ درصدی را در خود جای داده به‌خوبی نشان می‌دهد. صنعت خودرو که ماه‌ها است رنگ سبز را در بسیاری از نمادهای خود ندیده بود؛ روز گذشته و از میان ۳۲ نماد فعال تنها یک نماد قرمز را در کارنامه خود داشت. برهمین اساس روز گذشته نیز این صنعت جایگاه دومین صنعت پربازده را به خود اختصاص داد تا اندکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران این صنعت بکاهد. با این وجود، خوش‌بینی‌ها به بهبود شرایط شرکت‌های خودروسازی و زمزمه‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی در حالی این روزها قوت گرفته است که مشکلات داخلی درخصوص هزینه‌های تولید و کاهش تقاضای خرید خودرو کماکان وجود دارد. در همین رابطه و درخصوص ایجاد زمینه‌های رونق در خرید خودرو روز گذشته در نشست تبیین سیاست‌های تسریع در رونق اقتصادی ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی خبر از تسهیلات ویژه خرید خودرو داد و گفت: خریداران خودرو این امکان را دارند معادل حداکثر ۸۰ درصد یا ۲۵ میلیون تومان از نرخ خودرو را ۷ ساله با نرخ ۱۶ درصد از طریق نمایندگی‌های مجاز تسهیلات دریافت کنند و اسناد این تسهیلات از طریق خودروسازان با همان مکانیزم تولید دراختیار آنها قرار خواهد گرفت. در این شرایط بسیاری از کارشناسان براین باورند رشد این صنعت در بلند‌مدت می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بسیاری از صنایع به‌خصوص صنعت لاستیک و پلاستیک، فولاد و بیمه داشته و مسبب ارتقای آنها شود. بررسی نمادهای این صنعت در روز گذشته نشان می‌دهد که بیشترین حجم معاملات را کماکان«خپارس» در اختیار دارد. پارس خودرو که بیش از ۵۲ میلیون جابه جایی سهم را به ثبت رسانده؛ در بحث تغییر مالکیت فعالیت بالای گروه‌های حقیقی را نشان می‌دهد، به‌طوری‌که بیش از ۹۳درصد از حجم خرید و بیش از ۸۹درصد از میزان فروش توسط معامله‌گران خرد (حقیقی) به ثبت رسیده است. سابقه معاملاتی پارس‌خودرو نیز در ۱۰ روز اخیر حکایت از شرایط نسبتا مطلوب این نماد دارد به نحوی که تنها دو روز منفی را در خود جای داده است. در همین زمینه بیشترین رشد قیمتی روزانه را نماد «ختراک» با رشد ۶۱/ ۴ درصدی به ثبت رسانده. این نماد که بعد از روز‌ها افت قیمتی در دو روز کاری اخیر روند روبه رشد را آغاز کرده؛ در بحث معاملات ۱۰۰ درصد حجم خرید و فروش را میان بازیگران حقیقی داشته است.در مقابل «خعتبار» بیشترین افت قیمتی و تنها نماد قرمزپوش روز گذشته صنعت خودرو بود که نزول اندک ۷۲/ ۰ درصد را به ثبت رسانده است.

شکر با قیمت جدید آمد

چشم‌انتظاری درخصوص تعیین نرخ شکر در روزهای اخیر به پایان رسید و قیمت جدید این کالا از سوی انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر اعلام شد. صنعت قند و شکر که از اواسط تابستان در رفتاری متفاوت با بازار با روندی روبه رشد همراه بود در روزهای اخیر تحت تاثیر ابهامات در تعیین نرخ جدید و همچنین مشکلات شرکت‌ها درخصوص تامین چغندر‌قند با روندی نزولی همراه شده است. این صنعت که روز گذشته در میان سه صنعت منفی بازار قرار داشت، نزول ۲۹/ ۰ درصدی را به ثبت رساند تا افت یکساله خود را به ۸/ ۲۲ درصد برساند.

با این وجود در روزهای گذشته معاون انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر از تصویب افزایش ۹ درصدی قیمت شکر و ابلاغ آن خبر داد. رضا رحمتی در گفت وگویی درباره آخرین وضعیت افزایش قیمت شکر اظهار کرد: بعد از هفته‌ها پیگیری، مصوبه افزایش قیمت شکر به انجمن ابلاغ و طبق این مصوبه قیمت هر کیلو شکر ۲۳۵۰ تومان به علاوه ۲۳۰ تومان یارانه تصویب شد.

در همین زمینه «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگویی با الهام خلیلی، تحلیل‌گر صنعت قند و شکر به بررسی اثر قیمت جدید بر فعالیت کارخانه‌ها پرداخته و آینده این شرکت‌ها را مورد واکاوی قرار می‌دهد؛ خلیلی در ابتدا می‌گوید: باتوجه به افزایش هزینه‌های شرکت‌های قندی درخواست افزایش ۱۴درصدی از سوی کارخانه‌ها مطرح شد که تا کنون با افزایش ۹ درصدی آن موافقت صورت گرفته است. این در حالی است که شرکت‌های قندی همچنان از بابت یارانه‌های سال گذشته از دولت طلبکار هستند. کارخانه‌های قند و شکر در سال گذشته حدود یک میلیون و۴۰۰ هزار تن شکر تولید کرده‌اند که از این مقدار یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن بدون تخصیص یارانه ۲۰۰ تومانی دولت صورت گرفته که با این حساب دولت همچنان به میزان ۲۲۰میلیارد تومان به کارخانه‌ها بدهکار است (۳۰۰هزارتن واردات شکر خام با یارانه دولت انجام شود).

وی همچنین می‌گوید: از طرفی با توجه به فصل برداشت چغندر و آغاز به کار شرکت‌های قندی، نیاز به نقدینگی به منظور پرداخت پول چغندرکارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تحویل ۵میلیون تن چغندر تحویلی به شرکت‌ها به قیمت خرید تضمینی ۲۷۰تومانی به ازای هر کیلو؛ بیانگر میزان نقدینگی مورد نیاز این شرکت‌ها است که متاسفانه در حال حاضر این نقدینگی کمتر از حد نیاز در گردش است. خلیلی در ادامه درخصوص شرایط کارخانه‌ها با افزایش میزان هزینه‌ها می‌گوید: با توجه به عدم افزایش قیمت شکر متناسب با افزایش بهای تمام شده و عدم وجود کشش کافی؛ جذب حداکثری چغندر توسط شرکت‌ها و تولید شکر نمی‌تواند چیزی جز زیان عملیاتی برای کارخانه‌ها به دنبال داشته باشد. برهمین اساس، بیشترین حجم معاملات در میان نماد‌های این صنعت را «قثابت» با ۵/ ۴ میلیون سهم به ثبت رساند. این نماد که ۱۰۰درصد جابه جایی سهم‌ها را در اختیار معامله‌گران حقیقی داشت در ۱۰ روز معاملاتی اخیر ۴ روز منفی را به ثبت رسانده است. در همین زمینه، بیشترین رشد قیمتی روزانه را «قشرین» با ۹۹/ ۴ درصد رشد و در مقابل «قنقش» نیز با همان رقم بیشترین افت قیمتی را به ثبت رساند. به‌طورکلی و از میان ۱۱ نماد فعال این صنعت روز گذشته ۶نماد مثبت،۴نماد منفی و یک نماد بدون تغییر باقی ماند.

تصمیمات دولت اهرم رونق کاشی و سرامیک؟

صنعت کاشی و سرامیک روز گذشته نیز با عملکردی ضعیف در میان صنایع منفی قرار داشت به‌طوری‌که با افت ۲۴/ ۰ درصد، افت از ابتدای سال این صنعت را به حدود ۴/ ۴ درصد رساند. این صنعت که در ماه‌های اخیر تحت تاثیر رکود در بخش مسکن و مازاد تولید در انبار‌ها با مشکلات بسیاری مواجه است؛ دلسردی‌های بسیاری را برای سهامداران خود به‌وجود آورده به‌طوری‌که این روزها در بسیاری از نماد‌های این صنعت هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند سیگنال‌هایی نظیر بسته خروج از رکود پیشنهادی دولت به‌علاوه تسهیلاتی که درخصوص وام‌های خرید و ساخت و ساز مسکن تصویب شده می‌تواند چشم‌انداز مناسبی را در مسیر رونق مسکن به‌وجود آورد و در ادامه بهبود نسبی صنایع وابسته به این بخش را رقم زند. روز گذشته و در جریان معاملات بورس تهران، «کترام» بیشترین حجم معاملات و بیشترین رشد قیمتی را در صنعت کاشی و سرامیک به ثبت رساند. تولیدی کاشی تکسرام که بیش از ۸۰۰هزارسهم جابه جایی را به ثبت رسانده در بحث تغییر مالکیت تنها حضور سهامداران خرد را به همراه داشته است. همچنین بیشترین افت قیمتی روز گذشته را نماد «کلوند» با افتی حدود ۵/ ۴ درصد داشته، تا در مجموع روزی کم معامله و کم رونق را برای این صنعت رقم بزند.

رفع تحریم‌ها و رونق بیمه‌ای‌ها

صنعت بیمه که روز گذشته همگام با اکثر صنایع بورسی با روندی صعودی همراه بود در هفت روز اخیر رشدی حدود ۸/ ۱ درصد را رقم زده است. این صنعت که با وابستگی به روند بسیاری از صنایع بزرگ دیگر رفتار می‌کند طی روزهای گذشته و تحت تاثیر تصویب برجام و اجرای عملی آن در روزهای آتی با چشم‌اندازی روشن مواجه شده است.

زمزمه‌های رفع تحریم‌های هسته‌ای در بخش حمل و نقل و کشتیرانی که تاریخ دقیق اجرای آن ۷۵روز دیگر اعلام شده از یک طرف و از سوی دیگر رونق در بخش خودرو و مشارکت خودروسازان خارجی در ساخت خودروهای جدید در کشور از سیگنال‌هایی است که پیش‌بینی می‌شود رونق صنعت بیمه را در میان مدت به همراه داشته باشد. روز گذشته «دانا» بیشترین حجم معاملات و بیشترین رشد قیمتی را درمیان نمادهای این صنعت به ثبت رساند.

سبزپوشی یکدست در صنایع بورسی