گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به تحلیل کسری بودجه دولت درسال ۹۴ و متغیرهای اقتصادی در سال ۹۵ پرداخت.

علی قاسمی که از بودجه کل کشور به‌عنوان برنامه مالی دولت نام می‌برد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ دولت باید ۲۲۰ هزار میلیارد تومان منابع جذب کند و همین مقدار را در چارچوب قانون بودجه خرج کند؛ اما مقایسه بودجه ۹۴ با سال قبل آن حاکی از افزایش ۲۸ درصدی کل درآمدهای مصوب دولت در بودجه ۱۳۹۴ است.

وی کسری بودجه دولت در سه ماه اول سال ۱۳۹۴ را حدود ۹ هزار میلیارد تومان ذکر کرد که عمدتا به‌خاطر عدم تحقق کامل درآمد مالیاتی و فروش نفت است.

پیش‌‌بینی کسری بودجه دولت در نیمه اول سال 1394 در 2 سناریو

وی از نرخ دلار ۲۸۵۰ تومانی، قیمت نفت (قیمت نفت ایران ۲ دلار پایین‌تر از قیمت نفت اوپک لحاظ شده است)، صادرات نفت خام، استفاده از ۵۶ هزار میلیاردتومان از درآمدهای نفتی به‌عنوان مواردی نام برد که در پیش‌بینی کسری بودجه در سال ۹۴ لحاظ می‌شود. وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه تا اواسط مرداد‌ماه ۱۳۹۴ حدود ۵/ ۵ هزار میلیارد تومان پرداختی‌های عمرانی داشته‌ایم، برای پیش‌بینی کسری بودجه دولت در نیمه اول سال ۹۴ فرض می‌شود تا پایان نیمه اول ۱۳۹۴، حدود ۷ هزار میلیارد تومان پرداختی عمرانی داشته باشیم.

وی با توجه به این موارد، کسری بودجه دولت در نیمه اول سال ۹۴ را در دو سناریوی بدبینانه و واقع‌بینانه بررسی کرد.

به گفته وی، در سناریوی بدبینانه فرض می‌شود در نیمه اول سال ۱۳۹۴، پرداختی‌های هزینه‌ای و وصول مالیات همانند ۳ ماه اول باشد. این سناریو از آنجایی بدبینانه است که تجربه نشان داده اولا هر چه به نیمه دوم و به تدریج به پایان سال نزدیک می‌شویم، وصول مالیاتی دولت بیشتر می‌شود و ثانیا پرداختی‌های هزینه‌ای طبق سنوات گذشته به‌طور متوسط ۹۱درصد محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین در بدبینانه‌ترین حالت ممکن، کسری بودجه دولت حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقدار کسری نیمه اول ۱۳۹۳ (۳/ ۴ هزار میلیارد تومان) مقدار بسیار زیادی است. در سناریوی واقع بینانه با توجه به موارد فوق فرض می‌شود وصولی‌های مالیاتی دولت همانند نیمه اول سال ۱۳۹۳ برابر ۸۰درصد رقم مصوب و پرداختی‌های هزینه‌ای آن نیز مانند نیمه اول سال ۹۳، برابر ۹۳درصد باشد.

وی طبق این سناریو، میزان کسری بودجه دولت در نیمه اول ۱۳۹۴ را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و به‌عنوان نتیجه‌گیری در بدبینانه ترین حالت ممکن کسری بودجه دولت در نیمه اول سال ۹۴ را حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان و در حالت واقع بینانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

پیش‌بینی کسری بودجه دولت در پایان سال 1394

وی برای پیش‌بینی کسری بودجه دولت در پایان سال ۱۳۹۴ نیز اظهار کرد: در این پیش‌بینی نیز فرض می‌شود تحقق درآمدهای مالیاتی به میزان ۹۵درصد باشد که با توجه به اینکه رقم مصوب آن نسبت به سال قبل حدود ۲۶درصد افزایش یافته و شرایط واقعی اقتصاد نسبت به سال قبل تغییر قابل توجهی نداشته، وصول این حجم از درآمدهای مالیاتی به سختی امکان‌پذیر است. وی ادامه داد: بنابراین، در بهترین حالت فرض می‌شود حدود ۹۵درصد از درآمدهای مالیاتی مصوب وصول شود. همچنین با توجه به اجتناب ناپذیر بودن پرداختی‌های هزینه‌ای، فرض می‌شود مقدار محقق شده آن در پایان سال گذشته، ۹۷درصد باشد.

وی با توجه به مفروضات فوق و با عنایت به محاسبات انجام شده، اضافه کرد: در صورتی که پرداختی‌های عمرانی مطابق سال ۱۳۹۳ و به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان انجام شود (۶۰درصد مقدار مصوب)، کسری بودجه دولت در پایان سال ۱۳۹۴، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. وی معتقد است که با توجه به وضع فعلی اقتصاد کشور، طبیعتا برای جبران این حجم عظیم از کسری، راهی به جز استقراض از بانک مرکزی و افزایش نرخ ارز برای دولت باقی نمی‌ماند. هر دو سیاست (به خصوص استقراض از بانک مرکزی)، هزینه‌هایی نظیر افزایش نرخ تورم را در آینده بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند که با توجه به سیاست کنترل نرخ تورم، احتمالا دولت ترجیح دهد به منظور گریز از این حجم کسری بودجه، از پرداختی‌های عمرانی خود بکاهد. وی ادامه داد: بنابراین فرض می‌شود عملکرد دولت در پرداختی‌های عمرانی از ۶۰درصد محقق شده سال گذشته به ۵۰درصد تنزل کند. در این صورت، پیش‌بینی می‌شود میزان کسری بودجه در پایان سال ۱۳۹۴، به ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد. وی که این میزان کسری را واقع بینانه می‌دانست، به‌عنوان نتیجه‌گیری کلی از پیش‌بینی کسری بودجه دولت در پایان سال ۱۳۹۴ گفت: دولت حدود ۲۰تا ۲۵ هزار میلیارد تومان کسری به بار خواهد آورد.