گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو ضعیفی بود که در آن شاخص کل با افت 110 واحدی به سطح 61 هزار و 281واحد رسید. در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان نگاه‌ها به سوی بازار جهانی و نمادهای وابسته به فلزکاران بود و این نمادها برای دومین روز پیاپی با صف خرید مواجه شدند، اما عدم اطمینان از ادامه رشد بازارهای جهانی و احتمال تعدیل منفی شرکت‌های گروه فلزی موجب احتیاط معامله‌گران شده است. برخی کارشناسان در انتظار رشد قیمت بیشتر در بازار جهانی هستند به ویژه آنکه همچنان به‌عنوان نمونه فلز روی حتی با رشد اخیر، در هر تن 300دلار کمتر از قیمت بودجه شرکت‌های این گروه است.در این شرایط رشد سود‌آوری شرکت‌ها نیازمند جهش قابل ملاحظه قیمت‌ها است. در بازار دیروز مباحث مجلس شورای اسلامی نیز از اهمیت بالایی برای معامله‌گران برخوردار بود تا پس از یک کش و قوس سه ساعته، کلیات طرح برجام در مجلس تصویب شد.

در بازار دیروز اعلام شد در جریان پنجمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران، 10 درصد از سهام شرکت‌ صنایع نسوز توکا، امروز، دوشنبه 20 مهرماه در فرابورس عرضه می‌شود. نیمی از 7 میلیون و 200 هزار سهم قابل عرضه در روز دوشنبه به کشف قیمت و 3 میلیون و 600 هزار سهم مابقی به معامله‌گران آنلاین اختصاص داده شده است. همچنین، محدودیت خرید سهام «کتوکا» برای هر کارگزاری 36 هزار و 400 سهم تعیین شده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله سهمیه‌ای نخواهند داشت. شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا با 72 میلیاردریال سرمایه، 30 فروردین‌ماه 94 در فهرست نمادهای بازار دوم درج شده و فعالیت آن در زمینه ساخت و تولید انواع محصولات و فرآورده‌های نسوز و تعمیر و نگهداری آن است.

در بازار دیروز همچنان برخی نمادهای گروه قندی با صف خرید همراه بودند این در شرایطی بود که شرکت‌های این گروه در بلاتکلیفی نرخ فروش شکر در آستانه فصل برداشت چغندر هستند انتظار شرکت‌ها برای افزایش نرخ شکر در برابر تصمیم دولت برای عدم اجازه گران شدن کالاها موجب بروز ابهامات شده است.

در گروه خودرویی محورسازان ایران خودرو مقدمات افزایش سرمایه 6/ 66 درصدی را فراهم کرده تا در صورت صدور مجوز سازمان بورس این تصمیم با برگزاری مجمع فوق العاده‌، نهایی شود. بر این اساس، «خوساز» در نظر دارد برای اصلاح ساختار مالی، سرمایه اسمی 15 میلیارد تومانی را از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به 25 میلیارد تومان برساند.

در گروه معدنی نیز با رشد اندک قیمت‌ها در بازار جهانی و اعلام شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران در بازارهای جهانی برخی نمادها دیروز هم روند رو‌به رشدی داشتند. در این گروه تولید مواد اولیه فولاد صبانور با افزایش سرمایه مواجه است. به این ترتیب در صورت موافقت سازمان بورس، سرمایه این شرکت از دو محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته از 203.6 به 318.6 میلیارد تومان خواهد رسید تا صرف پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت 920 هزار تن در سال در استان کردستان شود.

دیروز در گروه پتروشیمی همچنین، آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم، با حضور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی پتروشیمی جم، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این مراسم ضمن تشکر از زحمات مهندس سید علی بهشتیان، مهندس سید حسین میر افضلی را به‌عنوان مدیرعامل جدید پتروشیمی جم معرفی کرد.

در گروه بانکی در پی اعلام کاهش سود ۶۰ درصدی بانک سرمایه برای سال مالی جاری، سازمان بورس با ارائه توضیحاتی در این باره شفاف‌سازی کرد. بانک سرمایه که چهارشنبه گذشته مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده سال مالی اسفند ۹۴ را بدون تقسیم سود برگزار کرده، سود سال جاری را بیش از ۶۰ درصد کاهش داد و از ۲۵۷ به ۱۰۲ ریال رساند. در گزارش عملکرد سه ماهه اول سال جاری هم در برابر عدم تحقق سود پیش بینی شده ۲۵۷ ریالی، ۱۹۶ ریال زیان محقق شده بود.

در گروه مخابرات نیزوزیر ارتباطات درباره بازگشت مخابرات به دولت و عرضه ۲۱ درصد سهام ایرانسل توضیح داد و گفت: تاکنون کوچک‌ترین قدمی برای دولتی کردن مخابرات برنداشته‌ایم. اما طرح مجلس برای بازگرداندن مخابرات به دولت مربوط به مجلس است و جوابگوی کار مجلس نیستیم. تمام تلاش این وزارتخانه برای فعال کردن مخابرات است؛ چرا‌که شبکه‌ای انحصاری و در اختیار این شرکت مورد نیاز بسیاری از فعالیت‌های توسعه‌ای در آینده است. این درحالی است که مخابرات باید سرویس‌دهی در بستر IP را ارائه کند و نمی‌توانیم به روال زمان گذشته و تکنولوژی قدیم بمانیم. وی درباره اتمام مهلت عرضه ۲۱ درصد سهام ایرانسل در بورس‌، با بیان اینکه شرکت‌ها برای حضور در بورس باید آمادگی داشته و شرایط را احراز کنند، گفت: شریک خارجی ایرانسل و مالک ۴۹ درصد سهام آن در دوران سختی سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر بحث ورود شرکت‌های خارجی مطرح شده و اجبار به واگذاری سهام ایرانسل صحیح نیست، به همین دلیل باید به عدم آمادگی این شرکت برای عرضه سهام در بورس انعطاف نشان دهیم و اگر این اپراتور وارد بورس نشود اتفاق عجیبی نخواهد افتاد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص با افت ۱۸/ ۰ درصدی به رقم ۶۱هزار و ۲۸۷واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس به ۶۶ میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۱میلیاردتومان بالغ شد.

در بازار روز گذشته شاخص‌های دیگر نیز با روند نزولی مواجه شدند به‌طوری‌که شاخص کل هم‌وزن افت ۰۱/ ۰درصدی و شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) نیز افت ۱۸/ ۰ درصدی را به ثبت رساندند. همچنین در میان هفت نماد موثر بر شاخص «وکار» بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشته و در مقابل «فارس» بیشترین اثر مثبت را به ثبت رساند.

دومین روز منفی «اخزا1»
اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا۱» نیز روز گذشته برای دومین روز پیاپی با افت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود موثر این اسناد با قیمت پایانی ۹۰۴۹۸۵ ریال به ۸/ ۲۶ درصد رسید. حقوقی‌ها ۵/ ۶۷ درصد از حجم خرید و ۸/ ۹۷ درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند. شاخص آیفکس روز گذشته با رشد ۶۴/ ۰ واحد معادل ۰۹/ ۰ درصد به سطح ۴/ ۶۸۰ واحد رسید.