گروه بورس- حدیث موسوی: روز گذشته شاخص کل بازار سهام با افت سنگین ۷۰۱ واحدی معادل ۱۳/ ۱ درصد، نه تنها کانال ۶۲ هزار واحدی را ترک کرد، بلکه تا میانه سطح ۶۱ هزار واحدی نیز پایین آمد.

بررسی معاملات روز یکشنبه بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد از همان ساعات ابتدایی معاملات، موج فروش سهام بر تقاضای موجود غلبه کرده و شاخص روند نزولی داشته است. در واقع نوعی هراس همه‌گیر بر رفتار معامله‌گران در این روز حاکم بوده که فشار فروش و در نتیجه افت شاخص را تشدید کرده است. در این روز از ۳۱۸ نماد بورسی تنها ۲۲ نماد مثبت بودند. همچنین در میان ۳۷ صنعت بورسی تنها سه گروه که ارزش بازاری آنها رقم کوچکی از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده‌اند با روند مثبت تغییرات شاخص همراه شدند. به اعتقاد کارشناسان، فضای رکود اقتصاد داخلی، تصمیمات ناگهانی، ابهامات موجود و شرایط ضعیف بازارهای کالایی جهانی موجب ناامیدی سهامداران از بهبود شرایط بازار در آینده نزدیک شده و در نتیجه آنها را به خروج گسترده از معاملات بورس‌ و هدایت سرمایه‌ها به سمت فضاهای اقتصادی کم ریسک یا بعضا بدون ریسک دریافت سود سوق داده است. این فضای منفی در حالی شکل گرفته است که انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها از اواسط مهرماه می‌تواند این روند را تشدید کند. با این حال فضای مثبت سیاست خارجی می‌تواند از جمله محرک‌هایی باشد که در پاییز یا اواخر سال بار دیگر خوش‌بینی را به این بازار برگرداند. همچنین قیمت‌های پایین سهام از دیگر جذابیت‌هایی به شمار می‌رود که در شرایط فعلی قادر است برخی خریداران را به خود جذب کند.

ایمان مقدسیان کارشناس بازار سهام در مصاحبه با «دنیای اقتصاد» درخصوص شرایط فعلی بورس می‌گوید: ارزش کل معاملات بازار سهام (با حذف معاملات بلوکی) به زیر ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده که رقم کمی است، از طرفی حجم معاملات نیز نسبت به دوران رونق بازار به شدت پایین آمده که کمبود نقدینگی سهامداران حقوقی و حقیقی و نبود خریدار مهم‌ترین‌ عوامل زمینه‌ساز آن به شمار می‌روند. مقدسیان بیان می‌کند: معامله‌گران حقیقی‌ در زمینه ورود به بازار سهام تردید دارند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌های فعلی را نیز به دلیل شرایط رکودی اقتصادی کشور و ابهامات و رکود موجود در بسیاری از صنایع، در فضاهای اقتصادی دیگری که ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند به جریان اندازند. وی ادامه می‌دهد: اما ترس سهامداران از حضور جدی‌تر در بازار سهام در حالی است که توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام فرصت تازه‌ و بکری در اختیار اقتصاد کشور قرار داده که با هدایت صحیح سرمایه‌های خارجی و داخلی به صنایع مختلف کشور و به بازار سرمایه، در آینده شاهد شکوفایی اقتصاد ایران خواهیم بود، اما به هر طریق با توجه به زمانبر بودن مشاهده آثار مثبت این رخداد، در شرایط فعلی سهامداران حقیقی و خُرد ریسک حضور در بازار سهام را نمی‌پذیرند. روز گذشته با افت شدید شاخص کل بورس، نماگر بازار به رقم ۶۱ هزار و ۵۵۳ واحد رسید. در حالی که از ۳۱۸ نماد مورد معامله در بورس تنها ۲۲ مورد از نمادها سبزپوش بودند، حکشتی، شبندر، وبملت و فولاد نمادهایی نام گرفتند که بیشترین تاثیر منفی را بر ریزش شاخص کل بازار داشتند. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی تاثیر منفی ۶/ ۷۹ واحدی بر ریزش شاخص در این روز داشت، ضمن اینکه پالایش نفت بندرعباس و بانک ملت نیز هرکدام حدود ۵۰ واحد اثر منفی بر شاخص کل از خود برجا گذاشتند.