بازار سهام نزولی شد
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روزگذشته تحت تاثیر اعلام نرخ 13سنت برای هر مترمکعب گاز خوراک مجتمع‌های پتروشیمی با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه شد. در حالی که بازار سهام روز چهارشنبه هفته گذشته افتی سنگین را تجربه کرده بود کمتر کسی در بازار انتظار تکرار یک روز منفی دیگر را داشت اما بازار در روز گذشته واکنش زیادی به سخنان معاون وزیر نفت نشان داد و با روند نزولی قیمت‌ها همراه شد.

اعلام نرخ خوراک گاز 13 سنتی روز گذشته موجب افت 524 واحدی شاخص کل و رسیدن نماگر بازار به رقم 62 هزار و 958 واحد شد.

در همین حال روز شنبه اعلام زیان پالایشگاه شیراز نیز بر شدت واکنش بازار در روز گذشته افزود. در این شرایط به نظر می‌رسد بازار تا پایان هفته جاری نیازمند تزریق نقدینگی قابل ملاحظه‌ای برای به تعادل رسیدن باشد.


در بازار دیروز در نهایت باوجود نقل و انتقال دو بلوک ملی مس و هلدینگ خلیج فارس با تاثیر مثبت ۱۴۰واحدی، شاخص یک کانال دیگر را نیز از دست داد، با این کارنامه بازدهی بازار در سال جاری به صفر نزدیک می‌شود؛ چرا که شاخص در ابتدای سال جاری ۶۲ هزار و ۵۳۱ واحد بود.


در بازار دیروز در کنار وضعیت دو گروه پتروشیمی و پالایشگاه، گروه خودرویی نیز که با مشکل مازاد تولید و کمبود تقاضا مواجه بود با افت شدید قیمتی همراه شد.

روز گذشته تنها گروه قندی همچنان به دلیل کمبود سهام و وجود نقدینگی با صف‌های خرید مواجه بود، این در حالی است که در گروه قندی تنها چند شرکت سود‌آوری محدود داشته و باقی سهام زیان‌ده به شمار می‌روند.


در گروه ساختمانی روز گذشته شرکت مسکن پردیس با برگزاری جلسه معارفه آماده عرضه در بازار شد. پردیس در گزارش اخیر خود مربوط به‌صورت‌های مالی میان دوره‌ای دوره ۹ ماه منتهی به ۳۱ خرداد «ثپردیس»، ۵۱۷ ریال از سود ۱۰۲۷ ریالی هر سهم را محقق کرد و این شرکت اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال شهریور آینده را ۱۳۳۶ ریال اعلام کرده که نسبت به سود ۱۰۲۷ ریالی سال جاری ۲۳ درصد رشد نشان می‌دهد.


در گروه بیمه‌ای افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی بیمه سامان باوجود صدور مجوز سازمان بورس لغو و سود این شرکت با سرمایه قبلی اعلام شد. در گروه معدنی معاون وزیر صنعت از برنامه‌ریزی برای توقف خام فروشی سنگ آهن تا انتهای سال ۹۵ خبر داد و گفت: در رابطه با برخی حوزه‌های معدنی و از جمله سنگ‌آهن تمام تلاش دولت این است که از خام‌فروشی جلوگیری شود که به این ترتیب هدف ما این است که از فروش سنگ‌آهن به بازارهای صادراتی جلوگیری کرده و واحدهای تولید کنسانتره و گندله به بهره‌برداری برسد.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر همین اساس، وزارت صنعت تلاش دارد تا منابع مالی لازم برای پروژه‌ها را تامین کرده و با شیوه‌های حمایتی بتواند خام فروشی را متوقف کند که در این راستا برداشتن عوارض صادراتی کنسانتره موجب شد تا یک پله از خام فروشی فاصله گرفته و به سمت تولید با ارزش افزوده بالاتر پیش رویم.


وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار بر این است که تا پایان سال ۹۵ خام‌فروشی در حوزه سنگ‌آهن به‌طور کامل متوقف شود و واحدهای تولیدی به سمت تولید آهن اسفنجی و شمش پیش رود.

در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 897میلیارد تومان و در فرابورس به 60 میلیارد تومان بالغ شد.