گروه بورس - زهرا رحیمی: پس از ریزش بزرگ روز چهارشنبه که در پی بازگشایی نمادهای بزرگ اتفاق افتاد، روز گذشته شدت روند ریزشی قیمت‌ این سهم‌ها در بورس تهران متوقف شد و نشانه‌هایی از تثبیت شرایط در بازار سهام نمایان شد. به نظر می‌رسد افت یکباره برخی از این نماد‌ها در روز چهارشنبه موجب شده این سهم‌ها روز گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شوند یا نوسانات منفی کمتری را تجربه کنند. به اعتقاد کارشناسان این نمادها به‌طور طبیعی همگام با ریزش شاخص در زمان غیبت‌شان افت قیمتی را تجربه خواهند کرد. در مورد وضعیت بازار روز گذشته مهدی افضلیان، تحلیلگر کارگزاری آگاه گفت: روز چهارشنبه بازار سهام شاهد بازگشایی 8 نماد بود که به جز نماد کگل 7 نماد دیگر کشف قیمت شدند و بر روند بازار تاثیر منفی شدیدی گذاشتند به‌طوری که دومین ریزش بزرگ در سال جاری رقم خورد.

در این میان نماد «شبندر» تقریبا پس از دو ماه توقف بازگشایی شد و در نهایت با ریزش قیمتی حدود 17 درصدی به گردونه معاملات بازگشت و در نهایت نیز در قیمت 426 تومان پرتقاضا ظاهر شد که دلیل آن هم بیشتر مربوط به جنبه رفتاری سهامداران و ریزش قیمتی یکباره آن بوده و این در حالی است که شرایط بنیادی این شرکت با تغییر خاصی مواجه نبوده است. این کارشناس بازار سهام در مورد وضعیت دیگر نماد‌های بازگشایی شده روز چهارشنبه گفت: افت یکباره دیگر نمادها همچون «فولاد»، «فخوز» و «پارسان» نیز پس از مدت‌ها توقف موجب شد روز گذشته تحت تاثیر فضای کلی بازار قرار گیرند و نوسانات اندکی را تجربه کنند. افضلیان افزود: فضای کلی بازار هم به‌صورتی است که نه هیجان خرید در معاملات وجود دارد و نه فشار فروش. این دو عامل در کنار هم موجب شده که شاخص نوسانات اندکی را تجربه کند. افضلیان ادامه داد: برخی دیگر از این سهم‌ها افت کمتری را در روز چهارشنبه تجربه کردند و روز گذشته نیز نوسانات اندکی را ثبت کردند. عمده این شرکت‌ها درگیر حجم مبنای کم هستند ضمن اینکه هنوز در برخی از آنها ابهامات وجود دارد و سهامدارانشان تمایل به خروج از این شرکت‌ها دارند و پیش‌بینی می‌شود این سهم‌ها در یک روند نزولی فرسایشی عقب‌ماندگی خود از ریزش شاخص را جبران کنند.

در بازار چه گذشت؟
بازار سهام روز گذشته در پی انتشار خبر تایید برجام در کنگره آمریکا ساعات ابتدایی معاملات را مثبت آغاز کرد اما در میانه معاملات فشار عرضه سهامداران مانع از رشد قابل توجه شاخص شد و در نهایت نیز رشد حدود ۱۵ واحدی را ثبت کرد و در ارتفاع ۶۳ هزار و ۴۸۲ واحدی ایستاد تا به این ترتیب بازدهی بازار از ابتدای سال تاکنون به ۵۵/ ۱ درصد برسد. روز گذشته حدود ۲۷۶ میلیون سهم به ارزش حدود ۵۸۲ میلیارد ریال در ۲۸ هزار و ۱۳۸ دفعه مورد داد و ستد قرار گرفت.

مقایسه میزان حجم و ارزش معاملات در روز گذشته نسبت به روز چهارشنبه افت به ترتیب 35 درصدی و 14 درصدی را نشان می‌دهد این در حالی است که مقدار این دو متغیر نسبت به میانگین یک ماهه خود نیز حاکی از افت به ترتیب حدود 27 درصدی و 20 درصدی است. شاخص کل هم وزن اما بر خلاف شاخص کل افت 29/ 0 درصدی را ثبت کرد که این اختلاف به دلیل تاثیر مثبت نمادهای بزرگ در معاملات دیروز بود.

نکته جالب توجه در معاملات بازار سهام دیروز، معاملات مربوط به شبندر بود که بر‌خلاف روز چهارشنبه که حدود 283 واحد بر شاخص تاثیر منفی داشت، روز گذشته با تاثیر 55 واحدی بر شاخص کل را زمینه رشد شاخص را فراهم کرد. عمده سهام «شبندر» روز گذشته بین معامله‌گران حقیقی جابه‌جا‌ شد.

در مقابل فشار فروش معامله‌گران حقیقی در نماد کگل سرانجام افت 78/ 2 درصدی قیمت این سهم را رقم زد و این نماد بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را بر جا گذاشت. آیفکس اما بر خلاف رشد شاخص بورس حرکت کرد و در نتیجه معاملات منفی در نمادهای «شراز»، «ذوب»و «پترول» با افت 4 واحدی معادل 54/ 0 درصدی مواجه شد و در نهایت در رقم 719 واحدی به کار خود پایان داد. در معاملات دیروز فرابورس ذوب آهن اصفهان و بیمه کوثر بیشترین حجم معاملاتی را به نام خود ثبت کردند که عمده تحرکات در این دو نماد بر دوش معامله‌گران حقیقی بود؛ به‌طوری که ذوب‌آهن اصفهان با مشارکت بیش از 92 درصدی و بیمه کوثر نیز با مشارکت بیش از 65 درصدی معامله‌گران حقیقی مواجه شد.