گروه بورس- اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۱۲ واحد (معادل ۰۲/ ۰ درصد) افزایش یافت تا نوسانات محدود شاخص کل در کانال ۶۴ هزار واحدی ادامه یابد.


کارشناسان معتقدند در این شرایط رسیدن به کف قیمتی در بسیاری از سهم‌ها و نبود بدیل برای سرمایه‌گذاری پرسودتر از ریزش بیشتر شاخص کل جلوگیری کرده است. از سوی دیگر با توجه به رکود اقتصادی و وضعیت نه چندان مناسب بنیادی شرکت‌ها چشم‌انداز رشد شاخص در کوتاه مدت و میان‌مدت نیز چندان روشن نیست. به این ترتیب برخورد دو عامل یاد شده وضعیتی تعادلی را در این کانال ایجاد کرده است. افزایش اندک شاخص در روز گذشته باعث شد نوسانات اندک شاخص در کانال 64 هزار واحدی در هفته سوم شهریورماه نیز ادامه یابد. محمدرضا صادقی‌مقدم در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» دلایل ثبات شاخص در شرایط فعلی را چنین تشریح کرد: بررسی وضعیت فعلی قیمت سهام در بورس نشان می‌دهد قیمت‌ها به حدی رسیده‌اند که برای فروش مقرون به صرفه نیستند. بررسی قیمت‌ها و نسبت قیمت به درآمد سهم‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها در برخی سهم‌ها به کف تاریخی خود رسیده‌اند. از سوی دیگر نبود بدیل سرمایه‌گذاری برای سهامداران عمده دلیل دیگری است که از ریزش بیشتر بازار جلوگیری می‌کند. رکود کلی و کم رونقی بازارهای جایگزین انگیزه چندانی برای خروج سرمایه‌های عمده ایجاد نمی‌کند. وی افزود: از طرفی عواملی در جهت عکس امکان رشد شاخص و افزایش قیمت‌ها را کاهش می‌دهند. وضعیت کلی اقتصاد در سال‌های گذشته شرایط دشواری برای شرکت‌ها ایجاد کرده است. از سوی دیگر افت قیمتی کالاهای جهانی و کاهش ارزش ارزهای جهانی در برابر دلار باعث شده موجودی کالایی بنگاه‌های اقتصادی افزایش و کالاها دچار افت قیمتی شدید شوند. با توجه به اینکه این کالاها عموما از محل تسهیلات گران قیمت تامین شده و بنگاه‌ها باید برای آن بهره بپردازند شرایط آنها دشوارتر نیز شده است. به این ترتیب نتیجه برخورد این عوامل ثبات شاخص در کانال 64 هزار واحدی را رقم زده است.


در بازار چه گذشت؟

دیروز شاخص کل بورس با ۱۲واحد افزایش به رقم ۶۴ هزار و ۵۱۸ واحد رسید. به این ترتیب شاخص کل برای پنجمین روز کاری متوالی افزایش یافت تا میزان افزایش شاخص ظرف یک هفته به ۲۸۱ واحد (معادل ۴/ ۰ درصد) برسد. نمادهای معاملاتی پتروشیمی شیراز، صنایع شیمیایی ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران و بانک ملت به ترتیب تاثیرگذارترین نمادها در افزایش شاخص کل بودند. همچنین نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس،‌ ملی صنایع مس ایران و سیمان فارس و خوزستان به ترتیب بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشتند. در میان نمادهای موثر بر افزایش شاخص نقش حقوقی‌ها به نسبت برجسته تر بود به شکلی که ۴/ ۹۷ درصد از حجم خرید و ۲/ ۸۷ درصد از حجم فروش «شیراز»، ۵/ ۸۷ درصد از حجم خرید و ۶/ ۸۲ درصد از حجم فروش «وبملت» و ۷/ ۸۸ درصد از حجم خرید و ۸/ ۸۳ درصد از حجم فروش «همراه» در اختیار معامله‌گران حقوقی بود. حجم معاملات روز دوشنبه ۳۳۶ میلیون سهم و ارزش معاملات ۳/ ۶۳۸ میلیارد ریال بود.


حرکت خلاف جهت آیفکس

آیفکس روز گذشته را با 90/ 7 واحد (معادل 08/ 1 درصد) کاهش پشت سرگذاشت تا شاخص کل فرابورس برای دومین روز متوالی بر‌خلاف جهت بورس حرکت کند. در میان نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل نقش «مارون» برجسته تر از سایر نمادها بود به شکلی که حدود 60 درصد از ریزش شاخص کل فرابورس تحت تاثیر معاملات این نماد اتفاق افتاد. نمادهای پترول، شتران، هرمز، سمگا و دی پس از مارون به ترتیب بیشترین تاثیر را بر کاهش آیفکس داشتند، در حالی که میدکو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشت. ارزش معاملات روز دوشنبه فرابورس 8/ 671 میلیارد ریال و حجم معاملات 6/ 289 میلیون سهم بود. بیشترین حجم معاملات روز گذشته نیز به شرکت مواد ویژه لیا با نماد «شلیا» اختصاص یافت. دیروز تعداد 12 میلیون و 123 هزار سهم معادل 15 درصد از سهام شرکت مواد ویژه لیا برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد شلیا عرضه شد.