گروه بورس، حدیث موسوی: بورس اوراق بهادار تهران برای پنجمین روز متوالی با رشد ضعیف شاخص به میزان 12 واحد همراه شد که توقف 12 روزه نماگر بازار در کانال 64 هزار واحدی را نتیجه داد. از میان 37 صنعت فعال در بازار سهام، 18 گروه افزایش رقم شاخص تا سطح حداکثر 5 درصد را تجربه کردند، در سمت مقابل اما 16 صنعت با ریزش شاخص روبه‌رو شده و سه صنعت بدون تغییر باقی ماندند.

بررسی صنایع بورسی نشان می‌دهد در شرایطی که رکود اقتصادی موجب زیان و کاهش سودآوری بسیاری از شرکت‌ها شده اما لغو تحریم‌ها به مدد توافق هسته‌ای دورنمای روشنی را در برابر این صنایع تصویر کرده است، اما صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات که ارزش بازاری آن سهم کوچکی از ارزش کل بازار را شامل شده و با رکود بازار دست و پنجه نرم می‌کند با تهدید واردات در پساتحریم روبه‌‌رو شده است. عدم توجه به کیفیت، کارآیی و افزایش بهره‌وری تولیدات شرکت‌های این گروه که به افزایش قیمت تمام شده منتهی می‌شود زنگ خطر را برای تولیدکنندگان این صنعت به صدا درآورده است.


افزایش کارآیی لازمه صنعت ماشین‌آلات

روز دوشنبه گروه ماشین‌آلات و تجهیزات جزو سه صنعتی که نوسان شاخص آنها صفر بود، قرار گرفت. در این صنعت نماد لخزر بیشترین افزایش قیمت روزانه را به اندازه ۰۱/ ۳ درصد تجربه کرد. کمباین‌سازی ایران نیز بالاترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد. کل سهام «تکمبا» توسط معامله‌گران حقیقی در این روز جابه‌جا شد و حقوقی‌ها مشارکتی در دادوستد سهام این شرکت نداشتند.


محمد کاویانی، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» درخصوص وضعیت عمومی این گروه گفت: اکثر شرکت‌های فعال در این صنعت همچون سایر صنایع با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و شرایط خوبی ندارند. مهم‌ترین شاخصه‌های این گروه نیز کوچک بودن شرکت‌ها و اندک بودن سرمایه آنها، شناوری پایین سهام به علت دادوستد کم و نوسان محدود قیمت‌ها و از طرفی بالاتر بودن P/ E این گروه نسبت به میانگین بازار است که موجب شده قیمت‌سازی نمادها در سطوح بالاتری انجام شود. وی ادامه داد: ارزش بازاری این صنعت شامل کلیه شرکت‌های بورسی و فرابورسی حدود 1600 میلیارد تومان است که 5/ 0درصد از ارزش کل بازار (360 هزار میلیارد تومان) را شامل می‌شود. از طرفی شرکت‌های این صنعت از ابتدای سال تاکنون 133 هزار میلیارد تومان سود تقسیم کرده‌اند که نسبت به ارزش بازاری آنها حدود 8 درصد است. این رقم که بعضا کمتر از نسبت سود تقسیمی شرکت‌ها نسبت به ارزش کل بازار در مجامع است، نشان می‌دهد یکی از دلایل اقبال کم سهامداران به خرید و فروش سهام شرکت‌های این گروه متاثر از کم بودن سود تقسیمی است.


کاویانی افزود: به بیان دیگر در شرایطی که برخی صنایع تا ۱۰۰ درصد سود در فصل مجامع تقسیم می‌کنند سهامداران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات که سود تقسیمی کمی دارند، نشان نمی‌دهند.


این کارشناس بازار سهام گفت: به جز برخی شرکت‌ها مانند پارس‌خزر، تراکتورسازی و سرما‌آفرین که تلاش می‌کنند فرآیندهای تولیدی خود را بهینه کرده و بهره‌وری خود را بالا ببرند تا از این طریق در بازار رقابتی مصرف تمایز ایجاد کنند، در بقیه شرکت‌ها تمایل و تلاشی برای افزایش کارآیی و بهره‌وری وجود نداشته و جریان خالص وجوه نقد افت کرده است. در واقع خروج پول نسبت به ورود پول به این شرکت‌ها با کاهش محسوسی روبه‌رو شده و میزان فروش آنها خیلی کمتر از سرمایه این شرکت‌ها است.


وی چشم‌انداز این صنعت را در دوران پس از لغو تحریم‌ها با ابهامات زیادی عنوان کرد و افزود: در صورتی که کلیه شرکت‌ها خود را برای به روز کردن تکنولوژی و کاهش هزینه‌ها ملزم ندانند و بهره‌وری در این صنعت روز‌به‌روز کاهش یابد، به علت افزایش قیمت تمام شده تولیدات این گروه اعم از لوازم خانگی، ماشین‌آلات و... خطر واردات مشابه خارجی به علت پایین‌تر بودن قیمت‌ها وجود دارد، هرچند تبصره‌ای در این میان وجود دارد که شاید به‌طور موقت مانع از این رخداد شود و آن افزایش نرخ ارز است، اما به هر ترتیب تولیدات شرکت‌های این گروه چندان قابل رقابت با مشابه خارجی نیست و این مساله مهمی است که باید مدیران این شرکت‌ها همواره مدنظر قرار دهند.


کاهش فروش یک دلاری نفت به پالایشگاه‌ها

گروه فرآورده‌های نفتی روز گذشته به کمک افزایش قیمت نمادهای «شبهرن» و «شپنا» با رشد ۲۸/ ۰ درصدی شاخص همراه شد. این صنعت در ۷ روز کاری گذشته اما ۸/ ۰ درصد زیان را تجربه کرده است. در شرایطی که ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی متاثر از کاهش شدید قیمت نفت و افت به نسبت بیشتر نرخ محصولات فرآورده‌های آنها با کاهش سودآوری و زیان روبه‌رو بوده‌اند، هفته گذشته شرکت ملی پالایش و پخش اطلاعیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه قیمت فروش نفت خام برای دو ماه اول سال را برای پالایشگاه‌ها یک دلار کاهش داده است. بر همین اساس پالایش نفت اصفهان با ارسال گزارش عملکرد سه ماه جدید و اصلاح شده، پوشش ۱۷ درصدی و ۷۲ ریالی سود ۴۲ تومانی هر سهم پالایشگاه اصفهان را در سه ماه اول سال به ۹۳ ریال معادل ۲۲ درصد افزایش داد.


در گروه پالایشی‌ها روز گذشته «شبهرن» بیشترین افزایش قیمت به میزان 8/ 1 درصد و بالاترین ارزش معاملات را تجربه کرد. سهامداران حقیقی 100 درصد خرید و 76 درصد از فروش سهام پالایش نفت تهران را در اختیار داشتند.


در این میان بیشترین حجم معاملات این گروه نیز به پالایش نفت اصفهان اختصاص داشت. ۸/ ۵۷ درصد از فروش سهام این شرکت مربوط به حقیقی‌ها و ۳۹ درصد از خرید آن مربوط به سهامداران حقوقی بود.


زمان نامعلوم بازگشایی نماد دو قلوهای سنگ‌آهنی‌

گروه استخراج کانه‌های فلزی روز قبل رشد ناچیز ۰۱/ ۰ درصدی شاخص را در کارنامه معاملات روزانه خود به ثبت رساند. در ۷ روز کاری گذشته نیز این صنعت با افزایش ۱/ ۰ درصدی شاخص همراه شد که تحت تاثیر رشد قیمت اغلب نمادهای فعال این گروه در شرایط بسته بودن نمادهای سنگ‌آهنی بوده است.


بیشترین رشد قیمت روز گذشته به «کمنگنز» اختصاص داشت. بالاترین حجم و ارزش معاملات نیز به کروی مربوط بود. 100 درصد سهام شرکت توسعه معادن روی ایران توسط سهامداران حقیقی در این روز دست به دست شد.


مهم‌ترین‌ بحث چند ماه اخیر این صنعت به بخشنامه وزارت صنعت درخصوص کاهش ۳ واحد درصدی قیمت فروش گندله از سوی شرکت‌های سنگ‌آهنی به فولادی‌ها بازمی‌گردد که تاکنون باوجود تلاش زیاد سهامداران سنگ‌آهنی برای لغو این مصوبه هنوز به نتیجه نرسیده است. آخرین اظهارات در این خصوص مربوط به سخنان هفته گذشته وزیر صنعت است که اعلام کرده بود موضوع لغو ابلاغیه شیوه محاسبه قیمتی گندله و آهن اسفنجی توسط معاون اول رئیس‌جمهوری صحت ندارد، بلکه در این ارتباط از این وزارتخانه توضیحاتی خواسته شده بود و این بخشنامه به قوت خود باقی است. نزدیک به دو ماه است که نمادهای کگل، ومعادن و کچاد بسته است و به درستی مشخص نیست زمان قطعی باز شدن نماد این شرکت‌ها که پیش‌بینی می‌شود در صورت بازگشایی با افت قیمت همراه خواهد بود، چه زمانی است.


کاهش 29/ 1 درصدی شاخص روزانه صنعت انبوه‌سازی

گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات که هفته‌های گذشته به علت افزایش پیش‌بینی سود برخی شرکت‌ها برای سال مالی آینده، کانون توجه معامله‌گران قرار گرفته و با رشد ۱/ ۰ درصدی شاخص در ۷ روز کاری گذشته روبه‌رو شده بود، روز قبل دومین صنعتی نام گرفت که بیشترین میزان ریزش شاخص (به میزان ۲۹/ ۱ درصد) را تجربه کرد.


بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در این صنعت مربوط به سرمایه‌گذاری‌ توسعه ‌آذربایجان‌ به میزان 49/ 0 درصد بود. «ثنوسا» اما بیشترین ریزش قیمت را تا سطح 8/ 4 درصد تجربه کرد.


در این میان «ثاخت» بالاترین حجم معاملات روز دوشنبه گروه انبوه‌سازی را به نام خود ثبت کرد. شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به تازگی دلایل افزایش پیش‌بینی سود سال مالی آینده (از رقم ۱۳۹ به ۱۹۹ ریال) را نسبت به آخرین پیش‌بینی تعدیل شده سال ۹۴ اعلام کرد که بر اساس آن پیش‌بینی افزایش مقدار فروش در سال مالی ۹۵ و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها از جمله دلایلی هستند که برای افزایش پیش‌بینی سود این شرکت در سال آینده عنوان شده است. در نماد «ثاخت» ۸۷ درصد از فروش سهام توسط معامله‌گران حقیقی و ۷۴ درصد از خرید آن توسط حقوقی‌ها انجام شد.


کاهش ۲۴/ ۰ درصدی قیمت «رمپنا» در معاملات روزانه

در گروه خدمات فنی و مهندسی روز گذشته افت ۲۵/ ۰ درصدی شاخص به ثبت رسید. در ۷ روز کاری گذشته نیز افت شاخص این گروه به میزان ۱/ ۰ درصد بوده است. گروه مپنا در این روز ۲۴/ ۰ درصد افت قیمت را تجربه کرد، ۴/ ۷۸ درصد از فروش رمپنا توسط معامله‌گران حقیقی و ۴/ ۷۸ درصد از خرید آن توسط سهامداران حقوقی در بورس تهران صورت گرفت.

تهدید واردات در صنعت‌کوچک بورس