گروه بورس- حدیث موسوی: هفته گذشته شاخص کل بازار سهام با افت ۱/ ۱ درصدی همراه شد. این در حالی است که ریزش بورس تهران دو هفته پیش به نیم درصد در مقیاس هفتگی رسیده بود. در فاصله روزهای شنبه ۱۷ مردادماه تا چهارشنبه بیست و یکم این ماه، بیشترین ریزش روزانه شاخص روز شنبه با افت ۴۵۰ واحدی رخ داد، اما روز یکشنبه و پس از ۱۰ روز معاملاتی بود که نماگر بازار سرانجام وارد کانال ۶۵ هزار واحدی شد. آمارها نشان می‌دهند در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شمار خریداران سهام نسبت به دو هفته پیش کمتر شده ضمن اینکه ارزش معاملات بازار سهام نیز در مقایسه با این مدت به نصف رسیده است.

سایه سنگین رکود در فضای اقتصادی کشور (در سطح کلان و خرد) در کنار ابهامات مربوط به زمان پدیدار شدن آثار لغو تحریم‌ها در برون رفت از شرایط اخیر، موجب شده تا اشتیاق سهامداران برای حضور جدی‌تر در فرآیند معاملات بازار سهام کمرنگ‌تر از گذشته شود. در معاملات انجام شده در هفته اخیر (طی روزهای معاملاتی شنبه، یکشنبه و دوشنبه) تغییر مالکیتی به اندازه ۱۶۸ میلیارد ریال از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت که نشان می‌دهد سهامداران حقوقی بیشتر در قالب خریدار در معاملات بورس حضور یافته‌‌اند و حقیقی‌ها بیشتر عرضه‌کننده سهام بوده‌اند.

کارشناسان معتقدند، قرارداشتن قیمت اغلب سهم‌ها در بازار زیر ارزش ذاتی خود موجب تشدید نوسان‌گیری در معاملات بورس در بازه زمانی کوتاه‌مدت از سوی حقیقی‌ها شده، این در حالی است که سهامداران حقوقی امیدواری بیشتری به کسب بازدهی در شرایط فعلی داشته‌اند و ترجیح داده‌اند در بازار باقی بمانند. در هفته‌ای که گذشت بانک صادرات پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد.

در نماد وبصادر تغییر مالکیتی در حدود ۸۴ میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت. بررسی معاملات این سهم نشان می‌دهد حقیقی‌ها به‌طور کامل فروشنده بوده‌اند و در سمت تقاضا نیز شرایط بینابینی میان معامله‌گران حقیقی و حقوقی حاکم بوده به این معنی که در روزهای معاملاتی گذشته هیچ گروهی برتری ضمنی بر دیگری در امر خرید نداشته است. نماد بترانس در هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت بالغ بر ۲ میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی بود. بررسی معاملات ایران ترانسفو نشان می‌دهد حقیقی‌ها بیش از ۸۰ درصد خرید این سهام را در روزهای معاملاتی قبل برعهده داشته‌اند. شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (سهامی عام) نیز بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار سهم بترانس را در این مدت فروخته است.