در حال حاضر و با ابلاغ خطوط اساسی برنامه ششم، ابزار بازارسرمایه در برنامه‌ریزی‌ها دیده شده است؛ ولی اجرای آن بستگی خیلی زیادی به انجام اصلاحات ساختاری دارد.

به‌طور مثال قانون مالیات‌ها باید به نفع بازار سرمایه اصلاح شود. دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به تاکید برنامه ششم توسعه بر نقش بازار سرمایه در تامین منابع مالی پروژه‌ها گفت: در طول اجرای برنامه‌های توسعه‌ای که به سال ۱۳۲۷ برمی‌گردد، این نخستین باری است که چنین موضوعی دیده شده و دلیل آن هم این است که دولت و سیاست‌گذاران سرانجام به این نتیجه رسیده‌اند که در سایر کشورها سهم بازار سرمایه در تامین منابع مالی سرمایه‌گذاری‌های جدید بسیار پررنگ است.

آرمان، یکی از دلایل اصلی عدم استقبال بخش خصوصی از تامین منابع مالی را از طریق بازار سرمایه به خود آیین‌نامه اوراق بهادار و به ویژه اوراق مشارکت مرتبط دانست و گفت: این اصلاحات به ناچار باید انجام شود. چرا که دولت در هیچ کشوری از منابع مالی ناشی از سود که به سرمایه‌گذاری جدید یا افزایش سرمایه اختصاص پیدا می‌کند، مالیاتی دریافت نمی‌کند، ولی به عکس، بر سود تقسیم شده از شرکت‌ها مالیات وضع می‌کند. وی سپس با استناد به آمارهای فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار افزود: سهم بازار سرمایه در تامین منابع مالی سرمایه‌گذاری‌های جدید، چیزی بین ۵۵ تا ۶۰ درصد است و این آمار در کشورهای تازه صنعتی شده، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد نوسان دارد. این در حالی است که این سهم در ایران چیزی حدود یک درصد است که رقم بسیار پایینی است.