گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته تحت‌تاثیر انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای هفته‌ای کم تب و تاب را پشت‌سر گذاشت. در هفته گذشته ارزش معاملات و تغییرات شاخص تحت شرایط انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات درجا زدند به گونه‌ای که ارزش معاملات با کاهش ۴/ ۱۰درصدی به رقم ۶۵۷ میلیارد تومان رسید، شاخص نیز در کل هفته ۴واحد رشد کرد تابازدهی بازار در رقم ۷/ ۳ درصد از ابتدای سال باقی بماند. همچنین در هفته گذشته مهم‌ترین موضوع برای بازار سرمایه مذاکرات وین و خبرهای مربوط به فراز و فرود این مذاکرات بود. در حالی که همچنان امواج خبری از وین در جریان است و همچنین سفر یوکیو آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز انجام شد، معامله‌گران در انتظار خبرهای نهایی در مورد این مذاکرات هستند؛ امری که احتمالا روزهای شنبه و یکشنبه مشخص شده و در نهایت وضعیت برای بازار سرمایه روشن خواهد شد. از دیدگاه کارشناسان توافق هسته‌ای برای تبدیل به شرایط رونق اقتصادی نیازمند تجدید نظر در سیاست‌های کلان اقتصادی است. در زمینه تحولات سیاسی و در نشانه‌ای امیدوارکننده وزارت دارایی (خزانه‌داری) انگلیس طبق اصلاح فهرست تحریمی شورای اتحادیه اروپا در ۲۶ ژوئن گذشته، یک شخص حقیقی و ۸ شخصیت حقوقی را از فهرست تحریم‌های خود حذف کرد و این اشخاص دیگر مشمول مسدود بودن دارایی‌های این وزارتخانه نمی‌شوند. طبق اطلاعیه تارنمای وزارت خزانه‌داری انگلیس، محمود جنتیان معاون پیشین سازمان انرژی اتمی ایران تنها شخص حقیقی است که از فهرست تحریمی وزارت دارایی انگلیس حذف شده است.

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با میزان عرضه‌های بالاتر از روزهای قبل بود که در آن شاخص با کاهش شصت واحدی به رقم ۶۴ هزار و ۸۶۱ واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه برخی از معامله‌گران برای در امان ماندن از ریسک تحولات سیاسی به عرضه‌های خود در بازار افزودند و در مقابل معامله‌گران خوش‌بین به حصول توافق سیاسی در روزهای ابتدای هفته پیش‌روی خریدهایی را صورت دادند که ماحصل آن رشد ارزش معاملات در بورس به ۱۵۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۰میلیارد تومان بود.

بازار در روز چهارشنبه همچنان متمایل به گروه‌های متاثر از مذاکرات سیاسی یعنی گروه‌های بانکی و خودرویی بود و انتظار می‌رود در هفته پیش‌رو نیز همچنان عمده تغییرات و نوسان‌های قیمتی در همین گروه‌ها شکل گیرد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه غذایی شاهد بودند که با موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس ایران، شرکت قند ارومیه (سهامی عام) از تاریخ ۱۰/ ۴/ ۱۳۹۴ در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس ایران (یکصد و هشتاد و ششمین نماد معاملاتی) درج می‌شود. در گروه تجهیزات مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران گفت: وضعیت بحرانی کشور عراق موجب کاهش صادرات تراکتور به این کشور شده است. ابوالفتح ابراهیمی درجمع خبرنگاران با بیان اینکه خرید داخلی محصولات این شرکت به دلیل عدم اختصاص تسهیلات بانکی با کاهش مواجه شده است، گفت: درحال حاضر فقط از طریق صادرات به کشورهای آفریقایی به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. وی با اشاره به اینکه واحدهای قطعه‌ساز مرتبط با این شرکت هم با مشکل مواجه شده‌اند، اظهار امیدواری کرد: با اختصاص تسهیلات داخلی برای خرید تراکتور و سایر ادوات کشاورزی، مشکلات موجود مرتفع شود. ابراهیمی درعین حال اظهارکرد: شرایط موجود بحرانی نیست و تنها به واسطه رکود حاکم بر کشور می‌باشد. وی با بیان اینکه تراکتورسازی ایران هفتمین تولیدکننده تراکتور سنگین در جهان به‌شمار می‌آید، گفت: با ارتقای استانداردهای جهانی، درصدد صادرات این نوع تراکتور هستیم. ابراهیمی بااشاره به بدهی ۴۸۰میلیارد ریالی دولت به شرکت تراکتورسازی ایران، بر ضرورت تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد. در گروه بیمه‌ای مجمع بیمه میهن رای به تقسیم سود ۵۰ ریالی داد. در گروه واسطه‌گری مالی جلسه مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها با تقسیم سود ۸۰ ریالی و تغییر سال مالی از ۲۹ اسفند ماه به ۳۰ آذر ماه به کار خود خاتمه داد. در گروه خودرویی سایپا دیزل در گزارش حسابرسی شده خود زیان هر سهم را از ۴۵۸ریال به ۵۳۸ریال افزایش داد. در گروه بانکی، بانک پارسیان برای تعدیل منفی ۲۰درصدی متوقف شد. در این گروه زمان برگزاری دو مجمع سالانه و فوق‌العاده بانک ملت مشخص شد، این بانک روز ۳۱تیر ماه به مجمع می‌رود. دو بانک مشمول اصل ۴۴ تجارت و صادرات هم ۳۰ و ۳۱ تیر مجمع سالانه خود را برگزار خواهند کرد.