گروه بورس- هدیه لطفی: با وجود آنکه میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دوره‌های گذشته عموما از بازده کل بورس تهران کمتر بوده اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که این بازدهی در برخی مواقع از بازدهی شاخص کل بورس نیز پیشی گرفته است، به‌طوری‌که در بهار امسال ۱۲ صندوق بازدهی بالاتری از شاخص کل کسب کرده‌اند؛ بررسی بازدهی بازار طی سه ماه اخیر حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاران در بازار از ابتدای امسال به‌طور میانگین نزدیک به ۲ درصد سود کسب کرده‌اند، در حالی‌که در این مدت بازدهی صندوق‌ها نزدیک به ۱۰ درصد بوده که این امر نشان‌دهنده عملکرد موفق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. در سه ماه اخیر از ۸۹ صندوق فعال در بازار سرمایه، ۲۶ صندوق با بازدهی مثبت، ۶۲ صندوق با بازدهی منفی و یک صندوق نیز بدون تغییر به روند خود ادامه دادند. همچنین از ۲۶ صندوقی که بازدهی مثبت داشتند، بازدهی ۱۲ صندوق بیش از شاخص کل بورس بوده است.

بر اساس این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری زرین با کسب بازدهی ۶/ ۹ درصدی به‌عنوان برترین صندوق در فصل بهار شناخته شد و در ادامه صندوق‌های یکم دانا، امید توسعه، اندیشمندان پارس‌نگر خبره و بانک دی با کسب بازدهی بالاتر از ۳ درصد به‌عنوان پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مدت مزبور معرفی شدند. افزون بر این صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک مسکن، نیکوکاری دانشگاه تهران، پیشرو، نوین نیک، البرز، نقش جهان و نوین پایدار در رتبه‌های بالاتر از شاخص و صندوق‌های آرمان اعتلاء کشاورزی، صبا، عقیق، شاخصی کارآفرین و آسمان یکم از دیگر صندوق‌های مثبت در بهار امسال بودند که بازدهی مثبت اما کمتر از شاخص را به خود اختصاص دادند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، آگاه، تدبیرگران آینده، توسعه ممتاز، کارگزاری بانک تجارت، یکم آبان، امین کارآفرین و افتخار حافظ نیز هر چند بازدهی اندک اما مثبت را به ثبت رساندند؛ بازدهی صندوق‌های مزبور کمتر از یک درصد بوده است. این در حالی است که در سه ماه اخیر بازدهی منفی صندوق‌ها از ۱/ ۰ تا ۱/ ۱۷ درصد در حال نوسان بوده و پایین‌ترین بازده صندوق‌ها طی مدت مذکور به دو صندوق فارابی و همیان سپهرتعلق گرفت که با اختلاف نسبتا زیادی از دیگر صندوق‌ها به ترتیب بازدهی منفی ۱/ ۱۷ و ۳/ ۱۵درصدی را به نمایش گذاشتند.

براساس این گزارش، با بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی یک ماه اخیر از مجموع ۸۹ صندوق مورد بررسی ۳۷ صندوق با بازده صعودی و بقیه با بازده نزولی همراه شدند که در این میان صندوق فام با اختلافی اندک نسبت به سایر صندوق‌ها و کسب بازدهی مثبت ۳/ ۳ درصدی در صدر جای گرفت و صندوق‌های صبا و پارس گستر به ترتیب با ثبت بازدهی‌های ۸/ ۲ و ۶/ ۲ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند، در مقابل صندوق سرمایه‌گذاری همیان سپهر با بیشترین میزان در ابطال واحدهای خود مواجه بوده و بازدهی منفی ۴/ ۱۱ درصدی داشته است.

همچنین پایین‌ترین بازده صندوق‌ها طی یک ماه اخیر به سه صندوق صنعت و معدن، بانک اقتصاد نوین و میعاد ایرانیان با بازدهی منفی ۳/ ۷، ۶ و ۶/ ۵ درصدی تعلق گرفت. به این ترتیب به‌طور کلی در می‌یابیم که با توجه به رشد ۲/ ۰ درصدی شاخص کل بورس طی یک ماه اخیر، شاهد بهبود در عملکرد و بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده‌ایم که با تداوم این روند بازدهی‌های بهتری در انتظار این نهادهای مالی خواهد بود.

سبقت بهاری «صندوق‌ها» از «شاخص»

سبقت بهاری «صندوق‌ها» از «شاخص»

سبقت بهاری «صندوق‌ها» از «شاخص»