گروه بورس - زهرا رحیمی: بازار سهام در هفته‌ اخیر هرچند روند رو به تعادل و صعود آرامی را تجربه می‌کند، اما بررسی در وضعیت صنایع نشان می‌دهد که این افزایش در بین همه صنایع فراگیر نبوده است؛ به‌طوری که روز گذشته از بین 37 صنعت، 17 صنعت با رشد و 15 صنعت با افت مواجه شدند. بررسی نوسانات قیمتی سهام در روز گذشته در صنایع مختلف نشان می‌دهد که نوسانات مثبت گروه وسایل ارتباطی بیشتر از سایر صنایع بوده است. در صنایع با بیشترین افت به ترتیب می‌توان به گروه انتشار و چاپ و استخراج زغال‌سنگ اشاره کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز مربوط به گروه خودرویی بود.

فلزات اساسی چشم‌انتظار بازارهای جهانی

گروه فلزات اساسی به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین گروه‌های بازار روز گذشته با افت ۱۱/ ۰ درصدی مواجه شد. مطالعه شاخص صنعت مزبور حکایت از آن دارد که از اردیبهشت ماه سال گذشته تا کنون شاخص گروه فلزات اساسی حدود ۲۶ درصد افت داشته است. به‌این ترتیب سهامداران این صنعت مهم عملا در یک سال گذشته نتیجه‌ای جز زیان را شاهد نبوده‌اند.در این گروه «فمراد» بیشترین نوسان قیمت مثبت را رقم زد. «فایرا» اما با بیشترین افت قیمتی مواجه شد. بیشترین حجم معاملات در این گروه به نام «فلوله» به ثبت رسید. نماد «فجر» نیز صدر نشین بیشترین ارزش معاملات شد. در رابطه با وضعیت گروه فلزات اساسی، نیما فاضلی کارشناس بازار سهام گفت: روند
رو به‌رشد اقتصادی و خروج از رکود در کشور، با افزایش مصرف در گروه فلزات اساسی همچون مس، سرب، روی، نیکل، فولاد، آلومینیوم و قلع همراه بوده است؛ چراکه این عناصر در تولیدات صنایعی مانند خودرو، ساختمان و... نقش بسیار مهمی دارند. وی در بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط به این گروه گفت: با توجه به رکود ساخت‌و‌ساز در سال‌های اخیرطبق برآوردهای مشخص و کارشناسی شده در‌خصوص رونق و افزایش ساخت و ساز در بخش مسکن و همچنین عدم افزایش تولید خودرو در گزارش‌های برآوردی شرکت‌های خودروساز، به نظر نمی‌رسد در سال جاری تحول اساسی درخصوص افزایش تقاضای داخلی در این صنعت وجود داشته باشد.این کارشناس بازار سهام ادامه داد: فعالیت بیشترشرکت‌ها در حوزه فلزات اساسی برای کسب بازدهی مناسب همواره چشم به نرخ فلزات رنگین در بازارهای جهانی در کنار افزایش تسعیر نرخ ارز داشته‌اند که عاملی در جهت ایجاد یک روند صعودی و رونق در تولید محصولات فلزی در کشور شده است؛ برای مثال در 10 سال اخیر ایران در کنار دو قدرت بزرگ جهانی یعنی چین و هند بالاترین نرخ رشد در تولید فولاد را به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: ایران چهارمین تولید‌کننده بزرگ سرب و روی آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند است. طبق پیش‌بینی‌های موسسات بین‌المللی، تقاضا برای فلزات سرب و روی افزایشی بوده و برآورد می‌شود تقاضا تا سال 2025 میلادی به سطح 15 میلیون تن در سال برسد که این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی برای این دو فلز به همراه داشته باشد. به گفته این کارشناس بازار سهام مهم‌ترین‌ مشکل در رابطه با ذخایر سرب و روی، در بخش اکتشاف و عدم حمایت دولت از بخش خصوصی مشهود است. وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که شرایط فلزات اساسی و طلا در سال گذشته میلادی برای کشورهایی که در خرید و فروش‌ها از دلار استفاده می‌کنند به‌خاطر تقویت دلار مناسب بوده است در حالی که برای کشورهایی همچون حوزه یورو که از سایر ارزها در خرید و فروش استفاده می‌کنند نامناسب بوده که همین موضوع سبب کاهش خریدها و در نتیجه افت قیمت‌ها شده است. به گفته فاضلی آنچه مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته این است که رشد ماه‌های اخیر قیمت فلزات اساسی از جمله مس با شاخص‌های بنیادی بازار فلزات سازگار نیست و همین عامل باعث کاهش خریدهای فلز سرخ شده است.

تحرک صنعت سیمان با افزایش وام مسکن

شاخص گروه سیمانی روز گذشته با رشد 17/ 0 درصدی مواجه شد.در این گروه «سصفها» بیشترین رشد قیمت و «سشرق» بیشترین افت قیمتی را رقم زد. سفارس بیشترین حجم معامله را داشت. در بررسی عملکرد سهامداران فعال هر نماد روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد خرید بیش از یک میلیون سهم از «سخوز» توسط شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین بودیم.

خبر مهم پیرامون گروه مزبور به جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار باز‌می‌گردد که به احتمال زیاد در بردارنده خبر تصویب افزایش وام مسکن به رقم 60 یا 80 میلیون تومان خواهد بود (‌درلحظه تنظیم این گزارش امکان پوشش این خبر وجود نداشت). تصویب این پیشنهاد می‌تواند محرکی برای خروج از رکود عمیق حاکم بر بازار مسکن باشد که نه‌تنها برای صنعت ساختمان، بلکه برای طیف وسیعی از شرکت‌های بورسی به خصوص صنعت سیمان به سبب تاثیرپذیری از رونق ساخت‌و‌ساز تحول مثبتی به شمار می‌رود. در بازار بین‌المللی اما وضعیت به گونه‌ای دیگر است. بخش اعظم سیمان به‌عنوان یکی از مهم ترین کالاهای صادراتی در سال‌های اخیر به کشور عراق صادر می‌شد، اما سال گذشته به دلیل نا آرامی‌های این کشور میزان صادرات آن به مقدار چشمگیری کاهش یافت. در سال جاری نیز با وجود ادامه این نا‌آرامی‌ها نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای بخش صادراتی این صنعت متصور شد.

لیزینگ

دیروز شاخص گروه لیزینگ (‌سایر واسطه‌گری‌های مالی) با رشد 62/ 0 درصدی همراه شد. شاخص این گروه در مقیاس سالانه نیز رشد حدود 38 درصدی را نشان می‌دهد. در این گروه چهار نماد معامله شدند که از بین این چهار نماد سه نماد با افت قیمتی همراه شدند. نماد «ولیز» بیشترین افزایش قیمت در کل بازار (2/ 10‌درصد) را به خود اختصاص داد. مشارکت حقوقی‌ها در خرید نماد مزبور بیشتر از حقیقی‌ها بود و حقیقی‌ها 100 درصد فروش این نماد را به خود اختصاص دادند. «ولصنم» بیشترین ارزش و حجم معماملات را ثبت کرد. در تحلیل وضعیت این گروه، کارشناسان معتقدند از آنجا که این گروه با میزان تقاضا برای خرید خودرو ارتباط مستقیمی دارد و موضوع رفع تحریم‌ها نیز می‌تواند این تقاضا را تحریک کند و همچنین صنعت خودرو را با شکوفایی همراه کند، این صنعت پتانسیل رشد را دارد اما نکته‌ای که باقی می‌ماند، بالا بودن نرخ عقود مبادله‌ای است که موجب می‌شود تمایل افراد برای خرید خودرو از شرکت‌های لیزینگ کاهش یابد و از طرفی نیز وضعیت رکود اقتصادی موجود در جامعه نیز این امر را تشدید می‌کند که این رکود به نوبه خود ریسک اعتباری ناشی از عدم پرداخت اقساط توسط مشتریان را افزایش می‌دهد. پس با فرض رکود وضعیت اقتصادی موجود این ریسک اعتباری افزایش یافته و از طرف دیگر نیز شرکت‌های لیزینگ از بدهی ناشی از عدم پرداخت اقساط توسط مشتریان با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند.

رونق حمل‌و‌نقل با رفع تحریم‌‌ها

بیشتر نمادهای گروه حمل‌ونقل‌ به جز نماد «حتاید» روز گذشته شاهد افت قیمتی بودند که در نهایت منجر به افت شاخص این صنعت شدند. «حکشتی» در این گروه بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.صنعت حمل و نقل در ایران صنعتی رو به گسترش است وکارشناسان، دورنمای مثبتی برای آن پیش بینی می‌کنند. به زعم کارشناسان وضعیت این گروه تحت تاثیر مستقیم نتایج مذاکرات است.تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات در انتقال پول در سال‌های گذشته فشار زیادی را به این صنعت تحمیل کرده است که انتظار می‌رود با رفع تحریم‌های بین‌المللی زمینه جذب سرمایه برای توسعه زیر ساخت‌های این صنعت فراهم شده و ارتباطات گسترده تر را موجب شود که در آن صورت از رشد خوبی برخوردار خواهد شد.

کوچک اما استراتژیک

صنعت دستگاه‌های برقی که با 2 هزار میلیارد تومان ارزش بازار حدودا 6/ 0 درصد ارزش بازار سهام کشور را تشکیل می‌دهد روز گذشته افت 06/ 0 درصدی را در کارنامه شاخص خود به ثبت رساند.در این گروه نماد «بکام» بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد. «بکاب» بیشترین افت قیمتی را داشت. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز برای این نماد به ثبت رسید.

در بررسی وضعیت این گروه باید گفت کوچک بودن صنعت موجب شده است نسبت قیمت به درآمد در صنعت بالا باشد، که دلایل بنیادی به جز کمبود عرضه در زمانی که عطش خرید وجود دارد، برای این رشد را نمی‌توان قائل بود. این گروه در بیشتر مواقع با نوسانات زیادی همراه بوده به‌طوری که بازدهی برخی شرکت‌ها در بازه‌هایی خیره‌کننده و در مقاطعی با افت محسوسی مواجه بوده ‌است. برخی محصولات حتی در زنجیره تامین مواد اولیه شرکت‌های دیگر هستند که این موضوع حاکی از اهمیت و استراتژیک بودن این صنعت است. به زعم بسیاری از کارشناسان اکثر شرکت‌های این گروه توان صادراتی مناسبی نیز دارند اما تاکنون با شرایط تحریمی روبه‌رو‌ بوده‌اند که امید است این ریسک در سال جاری از بین برود. حضور رقیب قدرتمندی به نام چین نیز برخی از محصولات این صنعت را نشانه گرفته است که ریسک بزرگی برای این صنعت به شمار می‌رود.

توازن صنایع مثبت و منفی در بازار سبز