گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در بورس ۴۴۳ میلیون و ۳۳۱ هزار سهم به ارزش ۹۰۹ میلیارد و ۲۹۲ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت تا به این واسطه بازدهی بورس تهران از ابتدای سال تا روز گذشته به ۶/ ۱ درصد برسد. بر این اساس روز گذشته پس از رشد بیش از ۵۷ واحدی شاخص کل، در میان صنایع بورسی، ‌۱۵ صنعت از بازدهی مثبت برخوردار شدند. در مقابل صنایع پرتحرکی چون استخراج سایر معادن، ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی، لاستیک و پلاستیک، شاخص ۱۷ صنعت نیز با زیان مواجه شد. افت شاخص در صنایعی چون فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، حمل‌ونقل و ساخت محصولات فلزی در حالی صورت گرفت که با توجه به خوش‌بینی ناشی از حصول توافق هسته‌ای در تیرماه، خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران در حال رایزنی برای ورود به اقتصاد ایران هستند. در این بین به‌رغم شایعاتی مبنی بر تخفیف ۲ درصدی نرخ خوراک پالایشگاهی، عملکرد وزارت نفت حاکی از اعمال این تخفیف نیست و این مساله به خوبی در معاملات این صنعت بورسی نمود یافته است. بر این اساس در پی رایزنی‌هایی که از سوی مدیران پتروپالایشی صورت گرفت قرار شد نرخ خوراک کاهش یابد. در ادامه فعالیت‌های روز گذشته توجه بازار سرمایه به صنایع خودرو، بانکی و سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به دیگر صنایع منجر شد تا این گروه‌های بورسی از حجم و ارزش بالایی در معاملات برخوردار شوند.

فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای

روز گذشته، پالایش نفت بندرعباس از صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای از بیشترین تاثیر منفی بر شاخص برخوردار بود. شاخص این صنعت با تغییر روند حرکتی خود در هفت روز معاملاتی گذشته همراه بود؛ به گونه‌ای که شاخص این صنعت پس از کسب بازدهی ۹/ ۳ درصدی، روز گذشته ۳/ ۱ درصد منفی شد. در این گروه پالایش نفت بندرعباس با برخورداری از بیشترین کاهش قیمت در میان همگروه‌های خود، در پایان معاملات روز گذشته به دلیل اصرار سهامداران حقیقی بر خروج از این سهم، شاهد باقی‌ماندن صف فروش خود شد. اگرچه در این معاملات سه حقوقی بیش از ۱۷ درصد از سهام عرضه شده در این سهم را جمع‌‌آوری کردند اما این مساله منجر به کاهش عرضه در این سهم پالایشی نشد. در این میان نفت بهران با رشد ۳/ ۱ درصدی بیشترین رشد قیمتی را در این گروه کسب کرد.

استخراج کانه‌های فلزی

از ابتدای هفته جاری این گروه با انتشار اخبار و شایعات بسیاری همراه بود. اختلاف معدنی‌ها با ایمیدرو بر سر مساله حق انتفاع سال ۹۲ منجر به برگزاری جلسات مستمر سنگ‌آهنی‌ها با ایمیدرو و مجلس شده است. بر اساس آخرین اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مساله بهره مالکانه شرکت‌های سنگ‌آهنی سال ۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده؛ بنابراین تغییر این مصوبه منوط به ارائه مصوبه اصلاحی به مجلس است. در این میان معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد»، به استمهال بدهی‌های دو شرکت چادرملو و گل‌گهر بابت سال‌های ۹۲ و ۹۳ اشاره کرد. تصمیمی که به واسطه وجود سه برداشت متفاوت ناشی از نحوه محاسبه بهره مالکانه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ از سوی مجلس، ایمیدرو و شرکت‌های سنگ‌آهنی اتخاذ شده است. مرتضی علی‌اکبری درخصوص تاثیر این تصمیم بر عملکرد و فعالیت شرکت‌های سنگ‌آهنی، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به کمبود وجه نقد در شرکت‌ها برای تسویه بدهی‌های دولتی، تنها می‌توان انتظار داشت که این بدهی‌ها در صورت‌های مالی یکجا انباشته نشود. در واقع استمهال بدهی حقوق دولتی معدنی‌ها از نظر سود و زیان بر صورت‌های مالی اثر گذار خواهد بود، اما این تاثیر چندان به تعدیل سود بااهمیت و قابل‌ملاحظه نخواهد انجامید.

معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص نرخ بهره مالکانه در بودجه سال ۹۴ دولت عنوان کرد: این نرخ هنوز تعیین نشده است؛ در حال حاضر دوقلوی سنگ‌آهنی، محصولات خود را بر اساس نرخ شمش فولاد خوزستان به فولاد‌سازها می‌فروشند. وی فعالیت شرکت‌های چادرملو و گل گهر را در این صنعت مورد اشاره قرار داد و گفت: این شرکت‌ها به‌رغم عدم دریافت مطالباتشان از شرکت‌های فولادی، تاکنون مواد اولیه فولادسازها را به‌منظور تداوم تولیداتشان تامین کرده‌اند؛ این درحالی است که این شرکت‌ها برای ادامه فعالیت‌های خود همچنان با کمبود نقدینگی مواجهند. علی‌اکبری در این میان طرح‌های توسعه دو قلوهای سنگ‌آهنی را مورد اشاره قرار داد که برخی از آنها در ۶ ماه نخست امسال به بهره‌برداری خواهند رسید. وی به طرح توسعه یک میلیون تنی فولاد سازی چادرملو، طرح توسعه آهن و فولاد سرمد ابرکده به ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن میلگرد و کک طبس با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن اشاره کرد. وی یاد‌آورشد: همچنین واحد کنسانتره خط ۶ - ۵ گل گهر نیز که در مجموع ۴ میلیون تن کنسانتره تولید می‌کند، آماده بهره‌برداری است. طرح توسعه جهان فولاد سیرجان با ظرفیت تولید یک میلیون تن آهن اسفنجی نیز در حال تولید آزمایشی است. بر این اساس شاخص صنعت استخراج کانه‌های فلزی در ادامه روند نزولی خود از یک هفته گذشته، دیروز نیز ۲۹/۰ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش قیمت مربوط به سهام شرکت‌های معادن منگنز و فولاد صبانور بود. در این میان حق‌تقدم توسعه معادن فلزات در این گروه از بیشترین افزایش قیمتی برخوردار شد. سرانجام پس از تلاش‌ها و پیگیری‌های فعالان این صنعت، بانک مرکزی با موافقت وزارت راه و شهرسازی، وام مسکن را تا ۸۰ میلیون تومان افزایش داد.

انبوه‌سازی، املاک و مستغلات

برخی از کارشناسان و تحلیلگران این عرصه بر این باورند که حتی با افزایش وام مسکن تا ۸۰ میلیون تومان، این وام تنها منجر به رونق واحدهای مسکونی با متراژ کم خواهد شد و در نهایت محرکی برای خروج صنعت ساختمان از رکود نخواهد بود. بر این اساس شاخص این گروه که از ابتدای سال جاری با زیان ۶/۵ درصدی همراه بود، طی معاملات سهام شرکت‌های حاضر در این صنعت طی هفته گذشته بازدهی آن به ۹/۱ درصد تغییر یافت. روز گذشته نیز در پی معاملات مثبت شرکت‌های ساختمانی، شاخص این گروه از بازدهی ۲۹/۲ درصدی برخوردار بود. بیشترین رشد قیمتی در این گروه مربوط به حق ‌تقدم عمران‌وتوسعه‌ فارس‌ بود. اشتیاق حقیقی‌ها برای خرید حق‌تقدم‌های این سهم در نهایت سبب شد تقاضایی که برای خرید این حق‌تقدم در پایان معاملات بازار باقی مانده بود، همچنان بدون پاسخ باقی بماند. در بین سهام شرکت‌های ساختمانی، سهام سخت آژند از کمترین توجه فعالان بازار سرمایه برخوردار بود به گونه‌ای که قیمت سهام آن از رشد چندانی نسبت به هم‌گروهی‌های خود برخوردار نشد.

حرکت کند صنایع در روزهای باثبات بازار

حرکت کند صنایع در روزهای باثبات بازار