گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: مثبت شدن ۱۸ صنعت در مقابل منفی ماندن ۱۶ صنعت از میان عمده صنایع بورسی در روز گذشته نشان داد که بازار تقریبا شرایط میانه‌ای را دربازیابی وضعیت خود پی گرفته است.خبر حمایت بانک‌ها ازبورس طی روزهای آتی می‌تواند یکی از عوامل بهبود چشم انداز مثبت بازارسرمایه باشد. دیروز بازار برای سومین روز متوالی مثبت شد و شاخص کل با ۲۱۵ واحد افزایش تا ۶۳ هزار و ۵۳۱ واحد رشد کرد. در میان صنایع مورد بررسی، استخراج زغال‌سنگ با رشد روزانه ۵۴/ ۳ درصدی در صدر قرار دارد. در مقابل صنعت چاپ و تکثیر بامنفی ۳/ ۲درصد بدترین صنعت روز گذشته بازار سرمایه بوده است. در این میان از نظر حجمی صنعت بانکداری و موسسات اعتباری با معامله ۸۲ میلیون و ۶۶۶هزار سهم به ارزش بیش از ۸۹ میلیارد ریال رتبه بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است.

صنعت خودرو در این میان با داد‌و‌ستد ۷۹ میلیون و ۹۸۱ هزار سهم در رتبه بعدی و صنعت محصولات شیمیایی نیزبا حجم معامله ۲۷ میلیون سهم در جایگاه سوم ایستاده

است.

بانک‌ها و موسسات اعتباری

دیروز در صنعت بانکداری بورس در حالی افت روزانه ۱۱/ ۰درصدی رقم خورد که اخبار مهمی از این صنعت در کلان اقتصاد کشور در هفته گذشته منتشر شده و همچنان این گروه خبر‌ساز‌ترین صنایع بورسی باقی مانده و البته برای هفته آینده نیز منشا اثرات خوبی در بازار سهام خواهد بود. در این صنعت طی ۷ روز گذشته ۴/ ۰ درصد به شاخص این گروه افزوده شده است. از ابتدای سال ۹۴ تقریبا این صنعت ۲/ ۲درصد رشد کرده اما طی ۳۶۵ روز گذشته ۲/ ۸درصد افت ثبت کرده است. دیروز در این صنعت سهام بانک صادرات با ۵۱ میلیون و۵۳۶هزار سهم به ارزش بیش از ۴۴ میلیارد ریال در راس بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار داشت. در مقابل بانک گردشگری با معامله ۲ هزار سهم به ارزش ۲/ ۱میلیون ریال در پایین ترین رده قرار گرفته است. از مجموع معاملات سهام «وبصادر» حقیقی‌ها تقریبا نقش پر‌رنگ‌تری داشته‌اند. ۶۳ درصد از خرید و ۹۸ درصد از فروش این سهم توسط حقیقی‌ها انجام شده است. در مقابل حقوقی‌ها یک درصد فروشنده بوده‌اند و ۳۶ درصد خرید این سهام را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

حمایت بورسی ۵ بانک بزرگ پس از مبعث

روز گذشته در حالی مدیران عامل ۵ بانک بزرگ کشور با وزیر اقتصاد تشکیل جلسه دادند که اخبار دریافتی از این نشست حکایت از تجهیز منابع بانک‌ها برای حمایت هدفمند بازار سهام پس از عید مبعث دارد. در جلسه مشترک وزیر اقتصاد، مدیران عامل بانک‌ها و اعضای بازار سرمایه برای حمایت از بازار سرمایه توافق شد که بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت و سپه به‌عنوان پنج بانک بزرگ کشور موظف به انجام اقداماتی برای رونق بازار سرمایه شوند. همچنین رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با تاکید بر لزوم تجدید نظر شورای پول و اعتبار در آزاد گذاشتن تعیین نرخ سپرده‌های زیر یک سال، گفت: بانک‌های بزرگ در جلسه‌ای مشترک درباره نرخ سپرده‌های سه تا ۹ ماهه توافق کردند. عبدالناصر همتی افزود: مدیران بانک‌های دولتی از جمله ملی، صادرات، تجارت، سپه و دیگر بانک‌های مهم، نرخ سپرده‌های سه ماهه، شش ماهه و ۹ ماهه را به ترتیب ۱۴، ۱۶ و ۱۹ درصد تعیین و بر رعایت این نرخ‌ها تاکید کردند. وی افزود: در جلسه مدیران بانک‌ها تصمیم‌گیری شد به سپرده‌های دفترچه‌ای زیر سه ماه نیز بیشتر از ۱۰ درصد سود پرداخت نشود. از دیگر خبرهای این صنعت پیروزی بانک ملت در دادگاه‌های انگلیس بود. دادگاه عالی انگلیس در نشست مقدماتی‌اش، در ارتباط با شکایت بانک ملت، ضمن رد ادعاهای وزارت دارایی این کشور، تصریح کرد که این بانک ایرانی حق دارد علیه این وزارتخانه ادعای خسارت کند. گفته شده بانک ملت با طرح شکایتی در دادگاه عالی انگلیس، خواستار دریافت مبلغ ۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار خسارت بابت از دست رفتن فرصت کسب‌و‌کار در مدت اعمال تحریم‌های وزارت دارایی (خزانه‌داری) انگلیس از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی شده است.

حمایت بازار پول از بازار سرمایه سهام بانک‌ها را بالا می‌کشد

دکتر حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ، اقدام حمایتی ۵ بانک بزرگ دولتی از بازار سرمایه را به نفع سهام خود بانک‌ها می‌داند. وی با بیان اینکه حمایت بازار پول از بازار سرمایه و عکس اقدامی متداول از سال‌های ۱۳۴۶ و از همان سال‌های تاسیس بورس بوده است، تاکید کرد که این اقدام موجب تقویت سهام بانک‌های بورسی خواهد بود که البته بر سایر سهام شرکت‌های ذی‌نفع نیز با تاثیر مثبت ظاهر خواهد شد. وی گفت: حتی در زمانی تنها با یک تلفن و بدون فضا‌سازی هیجانی، بانک‌ها سهام روی میز را جمع می‌کردند. این روند در تقریبا ۲ سال اخیر متوقف شده و متاسفانه سایر حقوقی‌ها نیز خود را تا حد زیادی کنار کشیده و از سهام خود دفاع نمی‌کنند. وی افزود: اینکه متولی بازار پول رئیس کل بانک مرکزی است و متولی بازار سهام نیز رئیس سازمان بورس است، موجب می‌شود که هر بخش تنها به فکر انتفاع خود باشد و فرماندهی واحد اقتصادی را با ایراداتی روبه‌رو‌ کند.

وی در عین حال برنامه‌های اخیر بانک‌ها برای کاهش نرخ سود و میانبر زدن در تامین سود‌های قابل انتظار را تلاشی دیگر بر شمرد که انتظار می‌رود در نهایت فشار زیادی را بر نرخ سهام آنها نداشته باشد. وی گفت: چطور ممکن است در شرایطی که نرخ تمام شده پول در بانک‌ها در حدود ۲۴ درصد است، امکان پرداخت تسهیلات با نرخ ۲۴ درصد برای آنها فراهم باشد؟ از این رو تلاش آنها برای انتفاع با استفاده از شیوه‌های فرعی از سر گرفته خواهد شد.

اینکه بانک‌ها وثیقه را روی سپرده‌های نقدی ببرند و ۱۰ درصد از نقدینگی را برای مدتی بدون سود نزد خود نگاه دارند و ازاین‌رو جذب منابع زیادی بکنند، قراردادهای مشارکت سررسید شده با نرخ‌های ۲۷ تا ۲۹ درصدی قبلی را دوباره تمدید کنند یا مثلا بر اساس میانگین موجودی خود تسهیلات بدهند یا در عقود مشارکتی راه‌های سود‌ستانی ویژه‌ای را ادامه بدهند، اتفاقاتی است که عمدتا بانک‌ها را به اصطلاح «ستون به ستون» حرکت می‌دهد. از این رو اینکه انتظار داشته باشیم کاهش نرخ سود سهام بانک‌ها را دچار مشکل می‌کند، بعید است. اما آنچه در بازار سهام درخصوص حضور و کارآیی بانک‌ها مهم است، این که از اساس قرار بر این بوده بازار سهام مسوولیت تامین مالی پروژه‌های بزرگ را بر عهده بگیرد نه اینکه همچنان برای تامین مالی این پروژه‌ها، متوسل به بانک‌ها شوند.

دیروز سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ در دست حقیقی‌ها در مجموع معادل ۲۰ میلیون و ۲۳۷هزار سهم به ارزش ۲۳ میلیارد و ۷۹ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. سرمایه‌گذاری خوارزمی با داد‌و‌ستد ۵میلیون و ۸۳۱هزار سهم به ارزش ۶میلیاردو ۸۳۱ میلیون ریال در راس این گروه ایستاد. حقیقی‌ها ۵۸ درصد از سهام این شرکت را خریدند در حالی که ۷۹ درصد از فروشندگان این سهم نیز حقیقی‌ها بودند.

در مقابل سهم سرمایه‌گذاری نیرو در رتبه آخر با معامله ۸۵۰ سهم به ارزش یک میلیون و ۸هزار ریال جایگاه پایینی را برای خود رقم زده است.

شرکت‌های چند‌رشته‌ای صنعتی

در این گروه از صنایع بورسی هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر در بالاترین ردیف با داد‌و‌ستد بیش از ۹۷۸ هزار سهم به ارزش ۳/ ۲میلیارد ریال قرار گرفت و صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی بدون معامله بلوکی، با دادو‌ستد ۴۹۹ هزار سهم به ارزش ۲/ ۱میلیارد ریال در ردیف آخر ایستاد.

مخابرات

در گروه مخابراتی‌ها با توجه به بسته شدن نماد «اخابر» تنها نماد «همراه » با داد و ستد ۶۸ هزار و۴۸۹ سهم به ارزش ۶/ ۱میلیارد ریال روبه‌رو شد که در این سهم نیز خرید و فروش ۱۰۰ درصد حقیقی‌ها اتفاق کم‌نظیری بود.

در این گروه تغییر مدیر عامل مخابرات ایران قبل از برگزاری مجمع عمومی مهم‌ترین‌ خبر عنوان شده است. بنا بر اخبار رسیده بر اساس حکم سید‌مصطفی سیدهاشمی، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، کاظم ابراهیمی صدر‌آبادی پس از گذشت حدود ۹ ماه از مدیرعاملی این شرکت خارج و سیداسدالله دهناد، مدیر اسبق حراست و مدیرعامل فعلی شرکت مخابرات قم به‌عنوان سرپرست جایگزین وی شده است. جلسه مجمع عمومی این شرکت ساعت ۹ صبح امروز در سالن پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود. شایعه موجود درخصوص این سهم تقسیم سود کمتر بین سهامداران و در مقابل اختصاص سود مخابرات به توسعه زیر‌ساخت‌ها عنوان شده است.

صنایع بورسی در شرایط میانه

صنایع بورسی در شرایط میانه