گروه بورس: خروج نقدینگی از بازار سرمایه به واسطه رکود حاکم بر آن، اگر چه می‌رفت تا عرضه سهام پتروشیمی مبین را به تعویق اندازد، اما استدلال رونق بخشی به جان خسته بازار، در نهایت دلیلی بر عرضه سهام پتروشیمی مبین در بازار شد تا حتی کاهش ۵ درصدی سود پتروشیمی مبین در آستانه این عرضه اولیه، نتواند مانعی برای این عرضه اولیه در بازار باشد، اما مداخله نهاد ناظر در روند معاملاتی این سهم، حاشیه‌ای شد برای آن تا علاوه بر خستگی ناشی از افت بازار، بر دلخوری‌های سرمایه‌گذاران بازار سهام بیفزاید. درحالی بازدهی ۱۷ درصدی برای این سهم به یمن تعیین محدودیت سفارش‌گیری در پی بروز اختلال در سیستم معاملاتی طی ۴ روز معاملاتی حاصل شده است که در برابر تقاضاهای بالا برای این سهم، نهاد ناظر بر بازار به واسطه محدودیت تعیین شده در معامله این سهم، به ابطال‌های معاملات آن پرداخت. به گونه‌ای که حتی روز گذشته نیز پس از تعادل در معاملات این سهم، نهاد ناظر مجددا به ابطال معاملات مبادرت ورزید و در نهایت بر اعتراض‌های موجود پیرامون این سهم و دخالت نهاد ناظر افزوده شد. این درحالی است که مدیرعامل شرکت بورس معتقد به دخالت در معاملات پتروشیمی مبین نیست و با ارائه توضیحاتی درباره تصمیم تازه در معاملات پتروشیمی مبین، هرگونه دخالت را رد کردو باز هم مشکلات سامانه معاملاتی را مورد اشاره قرار داد.

به گزارش «سنا» حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، درباره تصمیم تازه بورس برای معاملات پتروشیمی مبین که دیروز با توقف نماد و اعلام رفع محدودیت سفارش‌های ۱۰۰ هزار سهمی و از سرگیری معاملات از ساعت ۹:۲۵ دقیقه همراه بود، اظهار کرد: واقعیت این است که ما هم به‌عنوان مدیران بورس هیچ گاه خواهان ایجاد محدودیت‌ها نیستیم، اما به دلیل مشکلات فنی ناشی از سامانه معاملاتی، مجبور به ایجاد محدودیت‌ در شرایطی خاص مانند پتروشیمی مبین می‌شویم. وی ادامه داد: ایجاد محدودیت ۱۰۰ هزار سهمی این شرکت به این دلیل بود که با وارد شدن حجم سفارش خرید بی‌سابقه ۵ میلیارد تومانی، فشار زیادی به سامانه معاملاتی وارد شد. سامانه‌ای که به دلیل محدودیت‌های چند سال اخیر باید به روز می‌شد.

این مقام مسوول خاطر‌نشان کرد: به همین دلیل در شرایطی مجبور به محدودیت‌هایی برای پتروشیمی مبین شدیم که این محدودیت‌ها کاملا موقتی و برای شرایطی خاص بود. به همین دلیل روز چهارشنبه بعد از متعادل شدن عرضه و تقاضای سهام این شرکت، تصمیم به رفع محدودیت گرفته شد.

قالیباف‌اصل در برابر این نکته که با چنین تصمیماتی فعالان بازار اعلام کرده‌اند که بورس در روال عادی معاملات سهام دخالت می‌کند، گفت: هیچ گاه خارج از مقررات و دستورالعمل‌ها عمل نکرده و دخالتی نکرده‌ایم بلکه مشکلات ناشی از محدودیت‌های سامانه معاملاتی و رویدادهای خاص باعث می‌شود که تصمیماتی گرفته شود. وی تاکید کرد: بنابراین معترضان و منتقدان به تصمیم بورس باید از نزدیک مشکلات موجود را لمس کرده و سپس انتقاد و اعتراض کنند. وی در واکنش به سوال‌ دیگر مبنی بر اینکه با توجه به تشکیل دوباره صف خرید حدود ۲۷۰ میلیون سهمی برای پتروشیمی مبین، آیا امکان برقراری محدودیت سفارش ۱۰۰ هزار سهمی وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: امیدواریم نیازی به تکرار این رویه نباشد و شرایط عرضه و تقاضای این شرکت متعادل باشد. قالیباف‌اصل در رابطه با ابطال بخشی از سهام پتروشیمی مبین هم گفت: طبق تصمیمی که گرفته شده کلیه معاملات سهامدارانی که محدودیت اعلامی را قبل از حذف آن توسط بورس (قبل از ساعت ۹:۲۵) رعایت نکرده‌اند، ابطال خواهد شد. عباس احمدی، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران نیز درخصوص سامانه معاملاتی اظهار کرد: محدودیت‌های اعمال شده برای پتروشیمی مبین به دلیل پیشگیری از اختلال در سیستم معاملاتی انجام شد. وی در این خصوص ادامه داد: اگر به سهامداران اجازه می‌دادند که بدون محدودیت سفارش‌های خرید پتروشیمی مبین را ارسال کنند با حجم ۵ -۴ میلیاردی خرید مواجه می‌شدیم که ممکن بود به سامانه معاملاتی لطمه وارد کند. احمدی گفت: اما این میزان سفارش برای خرید سهام پتروشیمی مبین واقعی نبود و پس از اعمال محدودیت‌ها در نهایت تقاضاها به کمتر از یک میلیارد سهم کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: نگرانی از پاسخگو نبودن سیستم معاملاتی موجب این محدودیت‌ها شد و طبیعی بود که این اتفاق برای سیستم رخ بدهد.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در ادامه بیان کرد: حجم سفارش خرید می‌تواند مشکل ایجاد کند چون پتروشیمی مبین، مورد بسیار خاصی بود و در کسری از ثانیه حجم انبوهی سفارش خرید داشتیم که قطعا نیاز به کنترل و مدیریت داشت که به نظر می‌رسد ناظر با تدابیر خود این قضیه را خوب مدیریت کرد.

وی درخصوص سامانه‌های معاملاتی اشاره کرد: به هر حال هر سامانه معاملاتی ظرفیت محدودیت و خاص خود دارد و این محدودیت‌ها، عملی پیشگیرانه برای کنترل سامانه معاملاتی بود.

روز گذشته در نهایت اعلام شد که بر اساس اطلاعیه ناظر بازار محدودیت‌های اعلام شده در نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مبین، از راس ساعت ۹:۲۵ حاکم نیست. زمان سفارش‌گیری ساعت ۹:۲۵ و شروع معاملات در نماد فوق راس ساعت ۹:۳۰ است. بنابراین سفارش‌گیری و انجام معاملات در نماد فوق طبق روال معمول مابقی نمادها ادامه خواهد داشت.