گروه بورس - مسعودرضا طاهری: بازار سهام در اولین روز کاری این هفته با وجود ریزش ۱۰۴ واحدی شاخص کل، تجربه تازه‌ای را به نمایش گذاشت که از منظر برخی کارشناسان، می‌تواند گوی سبقت را در جذب نقدینگی از سایر رقبای بازار سرمایه برباید. در عین حال بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهند در دوره‌های کوتاه‌مدت زمانی در بسیاری اوقات، بازار سهام توانسته در مقایسه با سایر بازارهای موازی به غیر از سپرده‌گذاری‌های بانکی رونق بهتری را تجربه کند. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام با داد‌و‌ستد تقریبا ۴۹۷ میلیون سهم به ارزش ۱۲۸ میلیارد تومان، شاهد افت شاخص کل به ۶۳ هزار و ۹۱۱ واحد بودیم. این شاخص همراه با شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) به میزان ۱۶/ ۰ درصد افت ثبت کردند. در این میان کارشناسان با اشاره به دو موضوع صندوق ثبات که روز گذشته پذیره‌نویسی آن صورت گرفت و آرامش موجود در بورس بر خلاف روند سریع‌تر افت سایر بازارها معتقدند بورس توان مناسبی را برای جذب بالاتر نقدینگی به دست آورده است. بررسی روند بازدهی نرخ‌های ارز و سکه در مقایسه با بازدهی شاخص بازار سهام در یک ماه گذشته نشان از شرایط بهتر بورس دارد. هفته گذشته دلار در حالی ۶/ ۰ درصد و سکه ۸/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست دادند که شاخص بازار سهام در نهایت ۰۶/ ۰ درصد افت کرده بود. این ارقام البته در بلند‌مدت به دلیل مقاومت دلار با افت ۵۰ درصدی بهای جهانی نفت، نگرانی از افت درآمدهای نفتی کشور و در عین حال افزایش تقریبا ۸ درصدی نرخ دلاردر بودجه ۹۴، قدری انحراف دارد. با این حال در مقایسه نرخ دلار، سکه، گرم طلای ۱۸ عیار و رقم شاخص کل بازار سهام از نیمه بهمن‌ماه تا روز گذشته کارنامه بازار سهام نتیجه قابل قبولی دارد. بر این اساس افت ۱/ ۶ درصدی نرخ فروش سکه در کنار افت ۸/ ۵ درصدی قیمت فروش گرم طلای ۱۸ عیار در حالی است که در این مدت شاخص کل بازار سهام ۸/ ۲ درصد افت ثبت کرده است. در این میان دلار ریزش ۵/ ۱ درصدی را به همراه داشته است. موضوع دیگر در این بین پذیره‌نویسی نزدیک به ۴۸ میلیون سهم صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری توسعه۱ در نماد «سپاس» بود که دیروز در رأس بیشترین ارزش معامله‌های بازار سهام قرار گرفت. تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل عرضه، ۴۹ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۸ واحد به مبلغ اسمی هر واحد ۱۰هزار ریال بود. این صندوق که با مکانیزم صندوق با درآمد ثابت همچون ETFها در بورس پذیره‌نویسی شده است، بلافاصله آمار معاملات آن بر حجم و ارزش سایر معاملات افزود. سود تضمینی تقریبا ۳۰ درصدی آن تا سررسید ۳۱ فروردین سال ۹۵ موجب شد تا اقبال تقریبا کاملی از سوی سهامداران نسبت به آن ایجاد شود. این استقبال در حالی قابل انتظار بود که بازار بدون ریسک سپرده‌گذاری در بانک‌ها از منظر اغلب کارشناسان مهم‌ترین‌ رقیب بازار سهام بوده است. در این میان برخی در تضمین پرداخت سود این صندوق‌ها تردید دارند. با این حال از منظر کارشناسان این اتفاق و این ابزار لازمه بازار سرمایه بوده است. کارشناسان بازار سرمایه اخیرا تمرکز زیادی برای واداشتن مسوولان به تعدیل نرخ سود بانکی با توجه به روند کاهشی نرخ تورم داشته‌اند اما راه‌اندازی صندوقی با سود ثابت می‌تواند نیاز به کاهش نرخ سود را تعدیل کند.

حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» این ابزار را برای اطمینان‌دهی به سهامداران، ابزاری کارآ معرفی و تاکید می‌کند که این اولین باری نیست که صندوق‌ها با درآمد ثابت در قالب بانکداری اختصاصی اقدام به پذیره‌نویسی می‌کنند. وی درعین حال ورود یک انتخاب تازه سرمایه‌گذاری به بازار سهام با نرخ سود تضمینی ۳۰ درصدی را در قالب نهادهای مالی بازار سرمایه اصولی‌تر می‌داند.

به عقیده وی، وجود ۱۰۹ شرکت کارگزاری، ۹ شرکت تامین سرمایه، ۱۲ شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری و ۸ شرکت سبد‌گردان در بازار سهام کافی است تا این گونه اقدامات و آپشن‌های جدید بتواند از مجرای این نهادها عرضه شود. این کارشناس بازار سهام در عین حال در این مقطع زمانی با توجه به اینکه بازدهی حداقل سالانه ۲۶ درصدی در بازار سرمایه دست‌یافتنی است، نفس عرضه این ابزارها با درآمد تضمینی را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد. در این بین تحرک بیشتر صندوق‌ها در حالی برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نماد تازه‌ای یافته که خبر مجاز شدن سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در یکدیگر نیز منتشر شده است. در این رابطه تازه‌ترین بخشنامه اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر مجوز سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار صادر شد. به گزارش «سنا»، کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر‌اساس بخشنامه اداره امور نهادهای مالی، سرمایه‌گذاری «صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت» در واحدهای صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری «در سهام» و «مختلط» از تاریخ بخشنامه مذکور مجاز خواهد بود. روز گذشته بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل به افت تقریبا ۶۰ واحدی نماد «فارس» اختصاص یافت. نمادهای «وغدیر»، «وتجارت» و «فولاد» نیز در رده‌های بعدی مانع از افزایش شاخص شدند. در همین حال نمادهای «رمپنا»، «وبملت» و «حکشتی» با بیشترین تاثیر مثبت از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

خیز بورس برای جذب نقدینگی