گروه بنگاه‌های اقتصادی - مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل تامین سرمایه امین وضعیت فعلی بورس را بازتابی از اقتصاد کلان کشور دانست. علی سنگینیان، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: وضعیت فعلی بازار سرمایه با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی طبیعی است و انتظار می‌رفت که به این شرایط برسیم.

وی در حالی که شرایط سال‌های ۹۱ و ۹۲ بورس را ناسازگار با شرایط اقتصاد خواند، افزود: با توجه به اتفاقات بازار پول از جمله افزایش حجم نقدینگی برای تامین مالی مسکن مهر، پولی که از طریق یارانه‌ها تزریق شد و تغییرات نرخ دلار، رشد شتابان و در ادامه رکود فعلی بازار سرمایه دور از انتظار نبود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نه تنها رشد اقتصادی نداشتیم، بلکه اقتصاد با رشد منفی هم همراه بود، تاکید کرد: در شرایطی که کشور با رکود و تورم دست و پنجه نرم می‌کرد و صنایع ما با شرایط ایده‌آل خود فاصله داشتند، صعود بازار سهام منطقی و منطبق با شرایط اقتصاد کلان کشور نبود، هجوم نقدینگی باعث شد فعالان بازار توجه چندانی به این تناقض نداشته باشند.

به گفته وی از سوی دیگر نبود سیاست‌های مناسب برای مدیریت نقدینگی باعث حرکت منابع مالی به بازار سرمایه و جهش بی‌رویه قیمت‌ها شد تا جایی که حتی صنایع و سهامی که مورد اقبال بازار هم نبودند، تحت تاثیر قرار گرفتند.

مدیرعامل تامین سرمایه امین با اشاره به اینکه بخشی از شرایط فعلی بازار سهام ناشی از تعدیل انتظارات سرمایه‌گذاران و تطبیق بازار با شرایط اقتصاد کلان است، گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران چشم‌انداز خوبی برای بازار سهام متصور نیستند و اعتماد خود را به بازار از دست داده‌‌اند.

وی اشاره کرد علاوه بر این نااطمینانی به آینده، کاهش قیمت نفت و بخشی‌نگری دولت هم مزید بر علت شده است. وی اضافه کرد: بخشی‌نگری دولت در برخی صنایع تا حد زیادی نتیجه فشارهای سیاسی است نه تصمیمات اقتصادی.

سنگینیان ادامه داد: به‌طور معمول افت‌های طولانی بازار روندهای برگشت طولانی را به همراه دارد و در بازار فعلی تنها باید منتظر اتفاقات بزرگ و برگشت اقتصاد به تعادل باشیم تا رشد رخ دهد.

این فعال بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: سال ۹۴ هم نمی‌توان انتظار تغییر جدی برای بازار سرمایه کشور داشت، زیرا در سال اصلاحی بازار هستیم؛ مگر اینکه فضای روابط بین‌الملل تغییر کند و چشم‌انداز آتی فعالان را تغییر دهد.

وی درباره صنعت پالایشگاهی و مشکلاتی که در بازار دارد، افزود: این صنعت در بازار سرمایه جدید بود و انتظار غیرمنطقی از سود برای سهامداران به همراه داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه آزادسازی صنایع از دولت سودهای اولیه خوبی به دنبال داشت، تصور سرمایه‌گذاران این بود که می‌توانند از سهام صنایع پالایشگاهی هم سودهای خوبی بگیرند. این در حالی است که سیاست‌های کنترلی وزارت نفت و عدم اعتقاد به آزادسازی این صنایع آینده روشنی را پیش‌رو قرار نمی‌دهد.

مدیرعامل تامین سرمایه امین درباره وضعیت شرکت‌های معدنی نیز گفت: معدنی‌ها هم با کاهش قیمت‌های جهانی و هم مشکلات داخلی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: اما از آنجا که صنایع معدنی از پتانسیل‌های بالای سرمایه‌گذاری کشور هستند اگر دولت برای آنها مزاحمت ایجاد نکند، بخش خصوصی انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در این بخش دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار سرمایه به‌رغم تمام قابلیت‌هایی که دارد در بخش تعامل با سیاست‌گذاران ضعیف است، افزود: بسیاری از بخش‌های دیگر می‌توانند به راحتی دیدگاه‌هایشان را به دولت یا مجلس منتقل کنند اما بازار سرمایه از تشکل قوی و موثری در این حوزه برخوردار نیست.

وی با اشاره به وجود نمایندگانی از حوزه بازار سرمایه در مجلس شورای اسلامی افزود: بازار سرمایه نیازمند تقویت کانون‌ها و تشکل‌های فعال در بازار و همچنین استفاده از سایر کانال‌های ممکن است.

وی حضور فعالان بازار سرمایه را در انتخابات اتاق بازرگانی از جمله همین اهداف دانست و اضافه کرد: طی دوره‌های گذشته اتاق نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های کلان ایفا نکرده است.

وی تصریح کرد: اتاق طی دوره‌های قبل بیشتر در اختیار صنعتگران و بازرگانان بوده و بیشتر منافع صنفی و بخشی را پیگیری ‌کرده است و بازار سرمایه به‌عنوان بخش کلان و بزرگ اقتصاد نتوانسته از این نهاد استفاده کند.

وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی هم در شورای بورس و هم در شورای پول و اعتبار نماینده دارد و اگر اعضای بازار سرمایه بتوانند دیدگاه‌های خود را در اتاق متمرکز کنند می‌توانند درخواست‌هایشان را به گوش دولت برسانند.

وی در ادامه افزود: نمایندگان بازار سرمایه در اتاق باید بحث‌های تامین مالی را که کمتر به آن پرداخته شده پیگیری کنند زیرا شرکت‌ها به شدت برای تامین منابع مالی محدودیت دارند و ثبات بازار مالی نیز از موضوعاتی است که باید پیگیری شود.

سنگینیان اضافه کرد: در بحث توسعه نظام تامین مالی هم اتاق باید به اعضای خود برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه آموزش ‌دهد و هم به بازار کمک می‌کند تا بتواند ابزارهای جدید متناسب با نیاز صنعت طراحی کند.

وی همچنین ایجاد تعامل بین بازارهای پول و سرمایه را از دیگر وظایف مهم نمایندگانی دانست که از بازار سرمایه به اتاق راه خواهند یافت. زیرا گرچه این دو بازار در ظاهر همکاری دارند اما در اجرا با مشکلاتی مواجه هستند. وی ادامه داد: همچنین محدودیت‌ها، مشکلات و مطالبات شرکت‌های بورسی باید در این نهاد به‌طور تخصصی‌تر پیگیری شوند.

به گفته این فعال بازار سرمایه، نمایندگان اتاق می‌توانند منافع بازار را در تصمیمات بخش‌های دیگر حفظ کنند و جلوی آسیب‌های احتمالی بر بازار را بگیرند. وی در پایان افزود: در کنار فعالیت‌های جاری اتاق‌ها، بهبود فضای کسب و کار، توسعه اخلاق حرفه‌ای، تقویت سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود حاکمیت شرکتی را نیز می‌توان از طریق نمایندگان بازار سرمایه پیگیری کرد.