گروه بورس: رشد کم عمق اخیر اما مداوم بورس تهران که طی دو هفته گذشته آغاز شده روز گذشته نیز تداوم یافت و منجر به نوسان شاخص در نیمه کانال ۶۵ هزار واحدی شد؛ به‌طوری‌که در پایان معاملات نماگر اصلی بازار با ۴۱ واحد افزایش در محدوده ۶۵ هزار و ۵۹۷ واحد متوقف شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حال حاضر شاخص بورس هر چند کم جان اما در مدار مناسبی قرار گرفته و از لحاظ بنیادی نیز از شرایط پایداری برخوردار است که انتظار می‌رود به‌رغم اعطای کارت زرد دوم مجلس به وزیر اقتصاد درخصوص بازار سرمایه و وعده‌های محقق نشده دولت، افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی و به دنبال آن رشد قیمت کالاهای جهانی و همزمانی این موضوع با نشست مشترک روز دوشنبه نفتی‌ها با شرکت‌های پالایشی در سازمان بورس که نوید از بازگشایی شرکت‌های پالایشگاهی دارد، سیگنال‌های مثبتی را به بازار سرمایه انعکاس دهند. در واقع با ادامه روند صعودی بهای نفت و تحرک در اقتصاد جهانی نگرانی‌های موجود در بازار و صنایع وابسته به این امر از منظر روانی تاحدی می‌تواند کاهش یابد؛ با این حال مسائل بودجه‌ای ناشی از کاهش بهای نفت نیز می‌تواند تا حدی مرتفع شود. اما سوال اساسی در شرایط کنونی برای بازار سهام، زمان بازگشایی پالایشگاه‌ها است تا نمادهای مزبوربا کمترین واکنش منفی در بورس راه‌اندازی شوند.

بازار جهت خود را مشخص کرد

حسین صالحی، مدیر عملیات کارگزاری آگاه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به وضعیت روزهای اخیر بازار سرمایه اظهار کرد: بورس بیش از هرعاملی نیاز به تثبیت داشت تا به دور از فضای روانی منفی بتواند منطقی تصمیم‌گیری کند که خوشبختانه با حمایت خوبی که هفته پیش و در نقطه مهم تکنیکالی شاخص از بازار انجام شد این مهم صورت گرفت و انتشار اخبار امیدوار‌کننده‌ای از مذاکرات هسته‌ای، رشد مجدد نفت و حرکت به سمت رفع ابهامات از صنایع (هر چند دیر و هرچند با شدت کم اما امیدوارکننده) توانست جهت مثبتی به بازار بدهد و بخشی از ریزش هفته‌های اخیر جبران شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه همچنان ابهامات سیاسی و اقتصادی (نرخ بالای سود بانکی، پابرجایی رکود حاکم بر اقتصاد و کاهش نرخ‌های جهانی) پیش روی بازار از یکسو و انتظار برای انتشار گزارش‌های سود سال آتی شرکت‌ها در روزهای آینده و همچنین عرضه‌های شرکت‌ها برای تامین نقدینگی در اسفندماه، سیگنال‌هایی برای پیش بینی بازار محسوب می‌شوند، اما پیش بینی می‌شود در قیمت‌های فعلی بازار سهام به دور از صف‌های خرید و فروش طویل جهت خود را مشخص کند. صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به مجموعه اخبار فعلی افت محسوسی را برای بازار متصور نیستم اما نباید برای خرید نیز عجله داشت؛ به‌خصوص اینکه شرایط صنایع و سهم‌ها کمی از هم فاصله گرفته‌اند و با مثبت شدن سهمی نمی‌توان روند مشابه منطقی را به تمام گروه ربط داد. به عقیده صالحی، خوش‌بینی به حصول توافق هسته‌ای وجود دارد که این امر روند صعودی مثبتی برای کل اقتصاد کشور و بازار سرمایه در پی خواهد داشت که نیاز به اندکی زمان دارد؛ اما دست یافتنی است. مدیر عملیات کارگزاری آگاه یکی از اخبار مهم

پیش روی بازار را بازگشایی نماد پالایشگاهی‌ها دانست و گفت: پالایشی‌ها حدود ۱۰ درصد از وزن بازار را تشکیل می‌دهند که خوشبختانه به همت سازمان بورس و جلسات مشترک با شرکت‌های پالایشگاهی و وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش مقدمات بازگشایی آنها فراهم شده است و یکی از ابهامات اصلی بازار

و عدم نقدشوندگی حاصل از توقف طولانی مدت این شرکت‌ها در حال حل شدن است که نکته مثبتی برای بورس خواهد بود. صالحی در ادامه تصریح کرد: البته بهتر است قبل از بازگشایی، سود سال ۹۴ شرکت‌ها با سناریوهای مختلف از قیمت نفت منتشر شود چون باتوجه به حاشیه سود پایین این صنعت بیشتر از قیمت نفت مارجین شرکت‌ها مهم است.

در نشست مشترک پالایشگاه‌ها چه گذشت؟

روز گذشته بر اساس خبرهای منتشر شده، در نشست مشترک مسوولان وزارت نفت با مدیران عامل شرکت‌های پالایشی در سازمان بورس، درخصوص اقدامات اجرایی به منظور شفاف‌سازی کامل روابط مالی فی‌مابین پالایشگاه‌ها و شرکت پالایش و پخش در راستای اجرای مصوبه اخیر دولت مبنی بر درنظرگرفتن مهلت ۵ ساله برای اجرای کیفی‌سازی بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران عامل پالایشگاه‌ها در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، مقرر شد طی چند روز آینده، قیمت فرآورده‌های پالایشگاه‌ها از سوی وزارت نفت، به این شرکت‌ها رسما ابلاغ شود تا پالایشگاه ها، نسبت به ارائه صورت‌های مالی خود به سازمان بورس بر اساس قیمت‌های جدید ابلاغی، اقدام کرده و شرایط برای بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها در بورس فراهم شود؛ ضمن اینکه قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها نیز براساس قیمت نفت صادراتی، با احتساب ۵ درصد تخفیف محاسبـه و دریافت خواهد شد. همچنین مقرر شد پالایشگاه‌ها به منظور بهره‌مندی از مزایای مصوبه دولت درخصوص تمدید مهلت کیفی‌سازی، طرح‌های توسعه‌ای خود در راستای اجرای کیفی‌سازی براساس چارچوب زمانی ۵ ساله مصرح در مصوبه هیات وزیران را به منظور تایید نهایی، به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کننـد.

از دیگر موضوعاتی که در نشست روز گذشته، بر تسریع در اجرای آن تاکید شد، تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر موضوع مطالبات پالایشگاه‌ها از وزارت نفت و نیز بدهی پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش بود که مقرر شد در این خصوص، تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

در این رابطه دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز درپی برگزاری جلسه مشترک فعالان پالایشگاهی، مسوولان وزارت نفت و همچنین بورسی ها، ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن توافقات انجام شده و ارائه گزارش‌های مالی پالایشگاه ها، نماد این شرکت‌ها در آینده نزدیک در بورس باز شود. وی با اشاره به تشکیل کمیته ثبات در بازار سرمایه، اظهار کرد: پالایشگاه‌ها مشکلاتی در تسویه بدهی‌ها و زمان آنها و همچنین وضعیت مبادلات داشتند که این مشکلات در این جلسه بررسی شد. وی با بیان اینکه در لایحه حمایت از تولید دو قانون مناسب برای پالایشگاه‌ها تدوین شده است، تصریح کرد: قرار است مسوولان وزارت نفت و سازمان بورس و اوراق بهادار کمک‌های مناسبی را برای بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها انجام دهند. در این راستا مرتضی عزیزی، مدیرعامل گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، درباره جمع‌بندی جلسه مزبور برای رفع ابهامات این صنعت گفت: مصوبات خوبی که در این یکی دو ماه اخیر در مجلس، دولت و کمیته ثبات بازار سرمایه تصویب شد زمینه رفع تمامی ابهامات را فراهم کرد. وی افزود: براساس مصوبات ۳۰ درصد سود پالایشی‌ها باید صرف کیفی‌سازی شود و ابهاماتی که درخصوص فروش محصولات این صنعت وجود داشت روشن شد و عملا ابهامی در صنعت نفت دیگر وجود ندارد در نتیجه امیدواریم هر چه سریع‌تر آیین‌نامه مصوبات را دولت ابلاغ کند.