سهم 36 درصدی دولت یازدهم در واگذاری‌ها

گروه بورس- هدیه لطفی: میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در نشست خبری روز گذشته وزارت اقتصاد، ضمن تشریح عملکرد این سازمان و واگذاری‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر و کند شدن روند خصوصی‌سازی در سال جاری به علت رکود حاکم بر بازار سرمایه، از استقبال خصوصی‌سازی از تحقیق و تفحص مجلس نسبت به سهام عدالت، بررسی لایحه سهام عدالت تا چند هفته آینده توسط هیات وزیران و در نهایت آزاد شدن سهام عدالت تا پایان سال ۹۴ خبر داد. وی البته از اعلام تعداد متقاضیان مزایده برای سهام استقلال و پرسپولیس امتناع کرد. عبدالله پوری‌حسینی در ابتدای نشست روز گذشته به تشریح عملکرد سازمان خصوصی‌سازی پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای فعالیت سازمان تاکنون ارزش واگذاری‌ها در مجموع به ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که از این رقم ۳۶ درصد در دولت یازدهم اتفاق افتاده و مابقی آن در طول ۵/۱۲ سال تاسیس خصوصی‌سازی صورت گرفته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: ۷۶ هزار میلیارد تومان از واگذاری‌ها تا به امروز به‌صورت عرضه سهام رقابتی در بورس و ۵۹ هزار میلیارد تومان باقیمانده به‌صورت غیر‌رقابتی انجام شده که خود شامل ۲۹ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و ۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب پرداخت سهام عدالت بوده است. همچنین واگذاری ۲۱۶ شرکت در سال جاری به تصویب هیات دولت رسیده که نشان از عقب‌ماندگی واگذاری‌ها است.

پوری‌حسینی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی دولت در سال ۱۳۸۷، امسال باید کار واگذاری سهام کلیه شرکت‌های گروه ۱ و ۲ دولتی به پایان می‌رسید، افزود: متاسفانه به دلیل وجود برخی مشکلات، این روند تاکنون سرعت پیش‌بینی‌شده را نداشته و نتوانستیم به همه وظایف عمل کنیم که علت عمده این مساله شرایط خاص بازار سرمایه بوده است.

وی افزود: هیات عالی واگذاری نیز برای سال جاری، واگذاری ۲۱۶ شرکت دولتی را مصوب کرده که این سازمان تنها موفق به تکمیل مراحل قانونی عملیات مربوط به واگذاری ۱۳۲ شرکت از ۲۱۶ شرکت مزبور شده است. وی در ادامه توضیح داد: تکمیل مراحل قانونی شرکت‌ها برای واگذاری شامل تجدید ساختار شرکت‌ها، اتمام کامل مراحل قیمت‌گذاری و عرضه سهام در بورس، خروج شرکت از لیست واگذاری، ادغام یک شرکت در دل شرکت بزرگ‌تر و سپس عرضه آن برای واگذاری یا انحلال کامل شرکت است.

پوری‌حسینی ادامه داد: همچنین در حال حاضر ۳۱ شرکت در حال قیمت‌گذاری از سوی کارشناس رسمی دادگستری است و ۲۷ شرکت دیگر نیز در حال اصلاح ساختار به منظور بررسی قابلیت واگذاری هستند. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی تعداد ۱۷ شرکت دیگر را دارای مشکلاتی نظیر عدم تفکیک بخش حاکمیتی از بخش عمومی آنها عنوان کرد که در انتظار تعیین تکلیف هستند.

به گفته پوری‌حسینی، ۹ شرکت از شرکت‌های مزبور متعلق به زیرمجموعه‌های وزارت نفت، چهار مورد مربوط به زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و چهار شرکت دیگر نیز به سایر وزارتخانه‌ها تعلق دارد. پوری‌حسینی همچنین ۱۰ شرکت دیگر را دارای مشکلات خاص حقوقی متفرقه دانست که در حال بررسی برای صلاحیت شرایط واگذاری هستند و چهار مورد دیگر را نیز شرکت‌هایی معرفی کرد که قابلیت واگذاری ندارند.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه اظهاراتش فضای سرد بازار سرمایه را علت اصلی عدم توفیق در سال جاری دانست و گفت: طی سال جاری تا به امروز حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سهام از سوی سازمان عرضه عمومی شده که تنها سه هزار میلیارد تومان آن به فروش رفته که امید است با بهبود فضای بازار سرمایه موفق به عرضه سهام بیشتر باشیم.

وی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی سهام شرکت‌هایی را که در بورس و اوراق بهادار نیستند بر اساس ارزش روز خالص دارایی‌ها قیمت‌گذاری و ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: بی‌اقبالی به خرید سهام این شرکت‌ها شاید به دلیل بالا بودن قیمت‌ها است.

معاون وزیر اقتصاد درخصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز اظهار کرد: وضعیت واگذاری سهام این دو باشگاه امسال مشخص خواهد شد؛ آگهی مزایده سرخابی‌ها چاپ شده و روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه بازگشایی پاکت‌ها را انجام خواهیم داد و تمام جلسه به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

وی با اظهار این مطلب که مزایده مزبور بر اساس اهلیت است و در بورس نخواهد بود، تصریح کرد: برای واگذاری استقلال و پرسپولیس کارشکنی‌های بسیار سنگین صورت گرفت و در نهایت دولت تلاش کرد روشی را انتخاب کند که امن‌ترین روش برای واگذاری این دو باشگاه باشد، ضمن اینکه خریدار سرخابی با کمترین دغدغه نسبت به گذشته و آینده حرکت کند.

پوری‌حسینی با اشاره به اینکه تمام بدهی‌های گذشته این دو باشگاه به عهده دولت است، گفت: خریداران سرخابی تنها باید به ارتقای ورزش و آینده این دو باشگاه بیندیشند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد متقاضی برای خرید سهام سرخابی به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کرده‌اند، گفت: تا ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه هیچ کس از تعداد متقاضیان مطلع نخواهد شد و در سازمان خصوصی‌سازی تصمیماتی اتخاذ شده که امکان دریافت اطلاعات درباره تعداد پاکت‌ها وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه من تعداد متقاضیان را نمی‌دانم و اگر هم بدانم اعلام نمی‌کنم، افزود: برخی از متقاضیان حاضرند میلیاردها تومان پول خرج کنند که بدانند پاکتی برای استقلال و پرسپولیس به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شده یا خیر.

تحقق ۹۰ درصدی بودجه

پوری‌حسینی در مورد درآمدهای سازمان خصوصی‌سازی در ۱۰ ماهه امسال نیز گفت: ‌تا پایان سال جاری حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد وظایف بودجه‌ای از نظر واریز به خزانه انجام شده؛ البته این امر به دلیل عملکرد این سازمان در سال‌های گذشته است و اگر سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری فروش بالایی هم نداشت می‌توانست این رقم را محقق کند. وی خاطر‌نشان کرد: البته بخشی از واگذاری‌ها در سنوات گذشته نیز به‌صورت تهاتر دولت بوده و منجر به تحقق کامل بودجه درخصوصی‌سازی نشده که چنانچه این امر نبود می‌توان گفت که بودجه سازمان ۱۰۰ درصد محقق شده است.

معاون وزیر اقتصاد درخصوص وظایف سازمان خصوصی‌سازی برای سال ۹۴ نیز اظهار کرد: مجلس در قانون بودجه تصویب شده سال ۹۴ واگذاری خاصی را برای سازمان خصوصی‌سازی در نظر نگرفته و فقط اذن به فروش و تعیین تکلیف شرکت‌های باقیمانده در گروه‌های ۱ و ۲ دارد.

بررسی لایحه سهام عدالت تا چند هفته آینده

پوری‌حسینی در ادامه با اشاره به کار سنگین صورت گرفته برای تهیه طرح لایحه‌ای درخصوص سهام عدالت گفت: مجلس علاقه‌مند بود که سهام عدالت تعیین تکلیف شود و در این راستا لایحه‌ای با صلاحدید رئیس‌جمهور در نوبت بررسی در هیات وزیران است و امیدواریم تا چند هفته آینده کار بررسی آن انجام شود.

وی ادامه داد: امور مربوط به سهام عدالت از سال ۸۵ آغاز شده و براساس قانون باید از محل سود این سهام ثمن آن طی سال تادیه می‌شد، بنابراین ۱۴ ماه فرصت داریم تا محل سود سهام بخشی از آن را آزادسازی کنیم؛ البته تا پایان سال جاری براساس برآوردها ۳۴ درصد از ثمن معامله سهام عدالت دریافت شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه برای آزادسازی سهام عدالت از زمان در نظر گرفته شده عقب نیستیم، گفت: به همین دلیل می‌توانیم تا پایان سال آینده نیز برای آن صبر کنیم؛ البته در خوشبینانه‌ترین حالت کمتر از ۵۰ درصد از سهام از محل سود آنها تا این مدت پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه از تحقیق و تفحص مجلس نسبت به سهام عدالت استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: این طرح بیشتر برای بررسی عملکرد هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر است بنابر‌این تحقیق و تفحص یک فرصت است و برخی از ابهامات را رفع می‌کند.