گروه بورس- محبوبه مغانی:‌ روز گذشته در بازار سرمایه ۷۷۴ میلیون و ۹۸۱ هزار سهم به ارزش ۲ هزار و ۱۰۶ میلیارد و ۶۸۴ میلیون ریال (با احتساب معاملات بلوکی) مورد معامله قرار گرفت تا در پایان این معاملات، شاخص کل از رشد بیش از ۱۱ واحدی برخوردار شود. بر این اساس بورس تهران با برخورداری از نسبت پی‌بر‌ای ۵، روز گذشته تنها بازدهی ۰۲/۰ درصدی را به سهامدارانش تقدیم کرد تا در واقع غیاب نقدینگی موجود در بازار و عدم برابری نیروهای عرضه و تقاضا نمایانگر ریسک کاهش نسبت قیمت به در‌آمد باشد. در این میان تنها حصول هر‌گونه توافق و بهبود در شرایط سیاسی است که می‌تواند با روشن کردن موتور رونق بورس، بازار را به سمت برخورداری از نسبت پی بر ای ۷ و ارزشی حدود ۳۴۸ هزار میلیارد تومانی هدایت کند. اما در حال حاضر تنها بازار پول است که با ارائه سود‌های روز شمار ۲۲ تا ۲۵ درصدی به‌صورت ماهانه در مقابل کاهش روزانه قیمت سهام شرکت‌های بورسی، هنوز نسبت به بازار سرمایه برتری دارد. اگر‌چه به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای رفع ابهامات صنایع در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس با اشاره به نمودارهای همراه، ارزش بازار را مورد اشاره قرار داد که متناسب با رشد ارزش معاملات به اوج خود در بهمن‌ماه سال ۹۲ رسیده است و پس از آن با خروج نقدینگی کاهش چشمگیری یافته است که این خود در کاهش ارزش بازار تاثیر بسزایی دارد.

فراز مسافری‌راد گفت:‌ البته در این بین موارد دیگری از جمله کاهش خریدهای اعتباری و خروج مضاعف نقدینگی در نتیجه بازدهی منفی بازار این چرخه را تشدید می‌کند.

بر این اساس مسافری‌راد این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که شاید بتوان ریسک نقد شوندگی را به سایر ریسک‌های بازار سرمایه اضافه کرد.

وی ادامه داد: ‌تا به این جا به جهت اهمیت معضل کمبود نقدینگی در شرایط فعلی بازار سرمایه کشور، تاکید بیشتری بر این مقوله شد، اما مجموعه عوامل تاثیرگذار در بازار سرمایه کشور درهم‌تنیده است و بعضا نیز اثرات دوگانه و نیز تشدید‌کننده بر هم دارند که این خود نیز پیچیدگی تحلیل این عوامل را افزایش می‌دهد. بر این اساس این کارشناس بازار سرمایه ابهام در وضعیت آینده اقتصادی کشور و به تبع آن در بازار سرمایه را یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی افزایش ریسک در بازار سرمایه و کاهش P/E انتظاری دانست. به گفته وی‌ ریسک ناشی از عدم ثبات رویه در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های ناگهانی را شاید بتوان از جمله عوامل موثری دانست که وضعیت آتی اقتصاد را تهدید می‌کند. به‌عنوان مثال افزایش در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه سال ۹۲ و نیز عدم تغییر نرخ خوراک به‌رغم کاهش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی را می‌توان از جمله این تهدیدات نام برد که هر ساله در هنگام تدوین بودجه کشور به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تحمیل می‌کند. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت آتیه‌اندیشان مس که مسائل فوق در صنعت پالایشگاهی را دو‌چندان می‌دانست، ادامه داد:‌ ابهامات نه تنها در بخش خوراک این صنعت و‌جود دارد بلکه در نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها به شرکت ملی پخش و پالایش نیز حرف و حدیث‌ها فراوان است و عملا فعالیت آنها را به حالت کارمزدی تبدیل کرده است و به سبب مشخص نشدن همین عوامل، نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنعت پالایشگاه که سهم ۱۲ درصدی از ارزش بازار بورس و فرابورس را در اختیار دارند، ماه‌ها است که متوقف است. وی همچنین از کاهش قیمت نفت به‌عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد کشور به‌عنوان یکی از دلایل بنیادی شدت گرفتن کاهش شاخص بورس طی چند ماه گذشته یاد کرد که بیشترین تاثیر را در کنار تحریم‌های بین‌المللی، بر صنعت پتروشیمی داشته و به تبع آن منجر به کاهش درآمدهای دولت شده است، بنابراین این امر می‌تواند باعث کاهش بودجه عمرانی و به دنبال آن کاهش تقاضا برای محصولات صنایعی نظیر سیمان و فولاد شود. مسافری‌راد در عین حال از ارتباط بازدهی بازار سرمایه با متغیرهای مختلف اقتصادی به‌عنوان یکی از مباحث چالشی در میان صاحبنظران اقتصادی و مالی یاد و تصریح کرد:‌ این اختلاف نظرات و تفاوت تحلیل‌ها زمانی پررنگ‌تر می‌شود که عوامل مختلف گاهی اثراتی متفاوت و بعضا دوگانه‌ای بر بازار دارند.

مسافری‌راد در نهایت این‌گونه جمع‌بندی کرد:‌ به نظر می‌رسد که با تدوین سازوکاری قانونی برای متوازن کردن نیروهای طرف عرضه و تقاضا و نیز ایجاد ثبات رویه و کاهش ابهام در تصمیمات اقتصادی نهادهای مسوول، بتوان به‌طور نسبی از ریسک‌های سیستماتیک موجود در بازار سرمایه کاست. البته گره خوردن فضای اقتصادی کشور به رفع تحریم‌های بین‌المللی، رونق بازار سرمایه را در تسهیل یا برطرف شدن تحریم‌ها قرار می‌دهد.

تخفیف ریسک‌های سیستماتیک در بورس تهران

تخفیف ریسک‌های سیستماتیک در بورس تهران