گروه بنگاه‌های اقتصادی: دومین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن غرب کشور روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه افتتاح و راه‌اندازی شد. به گزارش روابط عمومی‌ وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، در این مراسم اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت و ملت باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات و گره‌های بزرگ رفع شوند، تصریح کرد: صبانور متعلق به بازنشستگان است و در چنین مقطعی که این قشر با مشکلات جدی پرداخت حقوق مواجه هستند، سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی مجموعه‌هایی نظیر صبا نور می‌تواند به کمک دولت در رفع نگرانی‌های مردم بیاید. وی با تاکید بر این امر که راه‌اندازی خطوط تولید کنسانتره و گندله فرصت طلایی برای بخش خصوصی است و تکمیل زنجیره ارزش از سوی این بخش فرصتی است که نباید از دست بدهند، گفت: سرمایه‌گذار در این حوزه می‌تواند سنگ‌آهن را با قیمت مطلوب استخراج کرده و با ایجاد ارزش افزوده از دغدغه صادرات مواد خام کاسته و با بهره‌گیری از آن در داخل کشور مردم نیز منتفع شوند. در ادامه این مراسم نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز خرسندی از اینکه شهروندان استان همدان از اینکه دسترنج و زحمات مدیران صبانور به نتیجه رسیده است خوشحالند، تصریح کرد: مجموعه صبانور به دلیل وجود معادن در استان همدان از شرایط خوبی برخوردار است و امید است که با راه‌اندازی واحد‌های تولید کنسانتره و گندله، ادامه زنجیره ارزش در این استان تکمیل شود.

وی بر این باور است که استان همدان آمادگی لازم در تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی‌ و کشاورزی را نیز داراست و به دلیل دسترسی به مرز کشور قابلیت و زمینه‌های لازم را برای توسعه و اشتغالزایی در کنار جاذبه‌های گردشگری خاص این استان دارد. وی ابراز امیدواری کرد که تابستان آینده شاهد راه‌اندازی خط تولید گندله شرکت معدنی و صنعتی صبانور باشیم. وزیر تعاون نیز به ۷ هزار میلیارد تومان طرح توسعه که در دست اقدام در صندوق بازنشستگی فولاد است، اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۴۰ هزار نفر در شرکت‌های مربوطه دارای شغل هستند و امید داریم در این بخش با تکمیل طرح‌ها فرصت شغلی جدید رو به افزایش گذارد. ربیعی افزود: این تحولات در شرایطی رخ داده است که صندوق بازنشستگی فولاد در زمان تحویل در دولت جدید با ۱۰۰ روز عقب افتادگی حقوق مواجه بود ولی طی یک برنامه‌ریزی و جهت‌دهی مناسب سرمایه‌ها در شرکت‌های زیر‌مجموعه این امر به نحو مطلوبی میسر شد.

نوید بهره‌برداری تا تیرماه سال آینده

همچنین مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی صبانور در برنامه افتتاحیه واحد کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی صبا نور با اشاره به ظرفیت ۶۰۰هزار تنی این واحد اظهار کرد: برای راه‌اندازی این واحد بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان و ۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی صورت گرفته است که خوراک واحد‌های تولیدی کنسانتره صبانور از دو معدن بابا علی و گلالی قروه تامین می‌شود. وی یادآور شد: با توجه به فعالیت‌های اکتشافی در صبا نور، به ذخایر اطمینان‌بخشی در دو معدن رسیدیم که با اتکا به این ذخایر طرح توسعه کنسانتره و گندله را اجرا می‌کنیم. وی این نوید را داد که تا تیر ماه سال آینده واحد ۵۵۰ هزار تنی گندله صبانور نیز به بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر این امر که طرح‌های یادشده از محل درآمد‌های صادراتی صبانور و از محل سود طلب نشده سهامداران عمده شرکت یعنی صندوق بازنشستگی فولاد و توسعه معادن و فلزات تامین شده است، خاطر‌نشان کرد: در شرایطی که خام‌فروشی صرفه اقتصادی ندارد، صبا نور با ایجاد واحد‌های فرآوری از این بن بست خارج شده و با حمایت سهامداران در مسیر توسعه روزافزون قرار دارد. سعید تفضلی در حاشیه این مراسم به اولین واحد تولید کنسانتره در غرب کشور که متعلق به صبانور است نیز اشاره کرد و گفت: این واحد با ظرفیت تولید به میزان یک میلیون تن در فاز نخست با ۳۲۵ هزار تن تولید در حال فعالیت است و فاز بعدی آن در شهریور ماه سال آینده با ظرفیت تولید به میزان ۶۷۵ هزار تن آغاز به کار خواهد کرد.

وی در ادامه درخصوص شرایط حاکم بر بازار سنگ آهن تصریح کرد: با توجه به کاهش شدید قیمت‌ها، نمی‌توان فقط به تولید سنگ آهن دانه‌بندی امید داشت، بنابراین صبا نور با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده از سال ۸۹در طرح‌های فرآوری مشغول به کار شد که به ترتیب در حال بهره برداری از آنها هستیم. وی خروج از بن‌بست در شرایط رکودی بازار سنگ‌آهن را منوط به طرح‌های فرآوری دانست و افزود: تبدیل تهدید به فرصت در شرایط بحران با ایجاد کارخانه‌های فرآوری امری است که در صبا نور محقق شده است. سعید تفضلی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم با روند پیش رو صبانور در سال ۹۴ به ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ به ۳۴۰ میلیارد تومان سود دست یابد.