امیر حسین صفاری/ بخش دوم دانشجوی دکترای حرفه‌ای مدیریت کسب و کار در سطح حاکمیتی باید باور داشته باشیم که برای جذب سرمایه خارجی نیازمند تحول در رویکرد‌های اقتصادی هستیم نه تغییر و نیاز به اجماعی استراتژیک داریم که پیامد آن یک عزم ملی برخاسته از فرهنگ نوین اقتصادی خواهد بود وقابلیت آن را دارد که معیارهایی برای برون رفت از این بن‌بست در کوتاه‌ترین زمان ارائه‌ کند تا در پرتو ایجاد فضایی اطمینان بخش و معتدل، کارآیی امتزاج سرمایه و پروژه منجر به تحولی شگرف در فضای کسب و کار شود. این گونه حکمرانی در حیطه اقتصادی کارآمد خواهد بود، چه اینکه بر اساس تعاریف اقتصادی ویژگی‌های یک حاکمیت اثربخش عبارت است از: جامع و منصف بودن - مشارکتی - اجماعی جهت‌یافته - کارآ و موثر- تابع قوانین و مقررات - قابل محاسبه - شفاف و پاسخگو (۲۰۰۱, Rahman).

پایبندی به اصول یاد شده زمینه‌ساز تحول بزرگ اقتصادی در کشور است. درونمایه این تحول نیز اعتماد بیش از پیش دولت به بخش خصوصی است. این اعتماد در عین اینکه کاملا منصفانه می‌باشد زمینه‌ساز ابداع روش‌های خلاقانه خواهد بود که منجر به تحول اقتصادی می‌شود. تعامل بخش خصوصی به عنوان حامی و حافظ منافع ملی با شرکای سرمایه‌گذار خارجی به مراتب سریع‌تر، کارآتر و موثرتر از بخش دولتی بوده و پیوندهای تجاری که از این رهگذر حاصل می‌شوند بسیار عمیق و استوارند. تجربه‌های مکرر در یکصد سال گذشته نیز بیانگر این واقعیت است که هرگاه دولت شرایط را برای بخش خصوصی تا حدودی مهیا کرده است، بنگاه‌های اقتصادی ایران با داشتن هوشمندی مثال زدنی و تعامل سازنده، همواره شرکای بسیار خوبی برای طرف‌های بین‌المللی خویش در همه زمینه‌ها اعم از تولید، تجارت، خدمات، اجرای پروژه و... بوده‌اند و نهایتا منافع سرشاری عاید میهن‌شان کرده‌اند. اگر دولت بتواند نقش تسهیلگری خود را به درستی و به‌موقع ایفا کند، امروزه هم انگیزه مناسب در بخش خصوصی برای تحول کمابیش مهیا است و این بخش نیز متقابلا قادر است مکانیزم‌های خودکنترلی برای رفع دغدغه‌های حاکمیتی ابداع کند.

از طرفی در زمان حال شاید کوتاه‌ترین راه برای تامین مالی پروژه‌ها، استفاده از سرمایه‌های نهفته داخلی و خارجی باشد. بدیهی است آن قسم از سرمایه خارجی که تحت مالکیت و نفوذ هموطنان ما است در اولویت قرار می‌گیرد. نکته حائز اهمیت این است که کارآفرینان و مدیران فرصت‌جو در عرصه کسب و کار قبل از آنکه نیازمند مشوق‌های دولتی باشند، میزان اطمینان به فضای اقتصادی و منصفانه بودن شرایط را می‌سنجند. از نظر آنان آرامش روانی، بزرگ‌ترین موهبتی است که یک سرمایه‌گذار در کشوری می‌تواند داشته باشد. تجربه نشان داده که سرمایه‌گذاران در عرصه بین‌الملل هنگامی که شرایط پیش‌گفته را مطلوب ارزیابی می‌کنند، نسبت به حضور در حوزه کسب و کار آن کشور متمرکز شده و تصمیم می‌گیرند. البته در مرحله بعدی مشوق‌های ارائه‌ شده، از جمله عواملی است که به ایشان در تصمیم‌گیری رقابتی برای انتخاب پروژه‌ها کمک می‌کند.