گروه بورس: شاخص بورس اوراق بهادار در حالی در آستانه تثبیت در کانال ۷۶ هزار واحدی بود که انتشار موج جدید گزارش‌های شفاف‌سازی به خصوص در نمادهای پرمعامله دوباره روند شاخص را در بازار این هفته نزولی کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ انتشار اطلاعیه‌های شفاف‌سازی به خصوص در نمادهایی که حضور دوباره سهامداران حقیقی را شاهد است، از یکسو ابهام فعالان بازار را نسبت به ضرورت انتشار این اطلاعیه‌ها موجب شد و از سوی دیگر تردید را در میان خریداران ایجاد کرد تا افت شاخص و عقب‌نشینی خریداران را شاهد باشیم. هرچند به‌زعم کارشناسان، انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای به همراه شرایط رکودی اقتصاد کشور از عوامل اصلی بازدارنده بازار سرمایه در سال‌جاری بوده‌‌اند، اما تکرار دوباره انتشار شفاف‌سازی‌ها از سوی سازمان بورس نیز جای بحث دارد. در شرایطی که رونق دوباره‌ای را شاهد بودیم، سازمان بورس طی ۱۰ روز اخیر مشابه آذر و دی‌ماه سال گذشته موج جدیدی را در زمینه شفاف‌سازی‌ها رقم زد که تنها تفاوت آن با سال گذشته عدم توقف طولانی‌مدت نمادها است. این در شرایطی است که این بار برخی از این گزارش‌های شفاف‌سازی با عنوان توضیح روانه سایت کدال شده‌اند اما همچنان چالش جدی را برای فعالان بازار به همراه دارند.

انتشار شفاف‌سازی‌ها به درخواست سهامداران

در این خصوص مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بسیاری از این اطلاعیه‌ها به درخواست سهامداران و فعالان بازار به منظور دریافت آخرین وضعیت شرکت‌ها گرفته و منتشر می‌شوند. محمودرضا خواجه‌نصیری ادامه داد: یک عده از سهامداران علاقه‌مند به دریافت اطلاعات جدید هستند و البته عده‌ای هم مایل نیستند این توضیحات و اطلاعات درج شود، اما رویه سازمان بورس در این خصوص تغییری نکرده است. وی تاکید کرد: من اعتقاد دارم روال شفافیت اطلاعات، بازار مثبت و منفی نمی‌شناسد و همواره اگر مواردی در شرکت‌ها وجود دارد که نیاز است به اطلاع بازار برسد، باید در اختیار سهامداران قرار گیرد.

خواجه‌نصیری در پاسخ به اینکه چرا در روزهای اخیر این گزارش‌ها بیشتر شده است؟ تاکید کرد: حتما این موضوع را بررسی می‌کنم و به همکاران در بخش ناشران نیز انتقال می‌دهم که موضوع شفافیت اطلاعات نباید به شرایط بازار مربوط باشد و هر لحظه که اطلاعات مهمی دریافت شود باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه میزان اطلاعیه‌های منتشره نباید در بازار مثبت و منفی متفاوت باشد، گفت: شفاف‌سازی اطلاعات زمان‌بردار نیست و نباید عملکرد ما به گونه‌ای باشد که فعالان بازار آن را به فضای معاملات نسبت دهند.

خواجه‌نصیری در ادامه افزود: پیشنهادهای خود را به بخش ناشران منعکس خواهم کرد تا رویکرد ما به گونه‌ای باشد که در روند مثبت و منفی بازار بحث انتشار اطلاعات و توضیحات به صورت یکسان انجام شود. مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اساسا اخذ اطلاعات باید با یک تفکر پایه‌ای و منطقی صورت گیرد؛ در مواردی دیده شده که با وجود ارائه اطلاعات جدید، کاهش یا افزایش قابل توجهی در یک نماد رخ داده است، این در حالی است که رد یا تایید مدیران شرکت‌ها به تصمیم‌گیری سهامداران منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها موظفند اطلاعات جدید را با سرعت منتشر کنند تا سهامدارانی که نزدیک‌تر هستند دارای مزیت اطلاعاتی نباشند. این موضوع در قانون هم لحاظ شده تا عدم تقارن اطلاعاتی وجود نداشته باشد. اما مساله اصلی این است که این تصمیمات در شرایط مثبت و منفی بازار متعادل باشد.

این مقام مسوول پیشنهادهایی در خصوص اطلاعیه‌های شفاف‌سازی مطرح و تصریح کرد: اولین نکته این است که شفاف‌سازی‌ها با توجه به حساسیت‌هایی که دارند باید در هر دو جهت مثبت و منفی باشد.

دومین نکته این است که باید روال یکنواخت و مشخصی برای اطلاعیه‌ها وجود داشته باشد و با توجه به شرایط بازار تغییر نکند و نکته سوم هم این است که محتوای اطلاعیه‌های شفاف‌سازی باید به گونه‌ای باشد که اطلاعات کافی در اختیار بازار و سرمایه‌گذاران قرار بدهد. خواجه‌نصیری در پایان تصریح کرد: مسوولیت مدیران شرکت‌ها در خصوص ارائه اطلاعیه‌ها نیز باید مشخص باشد و اگر مدیری بر عدم تغییر سود شرکت تاکید دارد باید در قبال تغییر در پیش‌بینی سود و افزایش و کاهش آن پاسخگو و متعهد باشد و مورد پیگیری قرار گیرد.