سه نشانه مثبت در بورس تهران

گروه بورس- زهرا رحیمی: بورس تهران با ادامه روند مثبت ملایم خود، هفته جاری را هم با افزایش سه دهم درصدی سپری کرد تا زیان شاخص از ابتدای سال به ۹/۸ درصد برسد. به این ترتیب روز گذشته رشد ۸۵ واحدی در کارنامه بورس تهران به ثبت رسید و با آنکه در میانه معاملات مرز ۷۲ هزار واحدی را رد کرد، اما در نهایت در رقم ۷۱ هزار و ۹۷۸ واحد توقف کرد. با این حال رشد بیش از ۵۰ درصدی حجم معاملات نسبت به میانگین آن در سه هفته گذشته و رسیدن آن به حدود ۴۹۷ میلیون سهم نشانه‌ای از حرکت ملایم بورس تهران به سمت خروج از رکود است. این رشد برای ارزش معاملات البته حدود ۳۰ درصد بوده است که رشد کمتری را نسبت به حجم معاملات نشان می‌دهد. این تفاوت تاکیدی بر گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» مبنی بر افزایش معاملات سهم‌های کوچک نسبت به سهم‌های بزرگ در بازار سهام تهران است. همچنین در معاملات دیروز بازار سرمایه، حقیقی‌ها نقش پررنگ و حضور فعال‌تری داشتند و این موضوع نشان می‌دهد که اعتماد به بورس تهران برگشته است. از طرف دیگر کاهش فعالیت سرمایه‌داران حقوقی که با تامل و صبر بیشتری در بازار فعالیت می‌کنند نیز نشانه‌ای از وجود تردید‌ها در بورس است. شاید علت تردید حقوقی‌ها ابهام در نتیجه مذاکرات باشد، چرا که به نظر می‌رسد بورس همچنان در انتظار مذاکرات به سر می‌برد. اگر چه روند مذاکرات با کندی پیش می‌رود اما به اعتقاد وزیر امورخارجه دسترسی به توافقات دور از دسترس نیست.

به عقیده کارشناسان به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی کشور می‌تواند بارقه‌های امید میان سهامداران حقوقی و حقیقی برای ایجاد رونق در وضعیت اقتصادی کشور و در نهایت خروج بورس از رکود فعلی را به وجود بیاورد. به گفته فعالان بازار، اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه رشد یابد و شاخص کل و قیمت اغلب شرکت‌های بورسی با رشد همراه شوند و بار دیگر امید برای بازگشت به روند صعودی و جبران بخشی از زیان‌های تحمیلی به سهامداران افزایش یابد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان روند بازار سرمایه براساس نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای مشخص خواهد شد و در حقیقت روند بازار پس از شفافیت اثر واقعی توافقات بر اقتصاد نمایان می‌شود به‌طوری‌که اثر حقیقی توافقات بر تغییرات میزان فروش و صادرات شرکت‌ها و همچنین سوددهی آنها مشخص می‌شود.

در این راستا فرهنگ قرا‌گوزلو، کارشناس بازار سهام در مورد شرایط کنونی بورس و قیمت سهام گفت: قیمت سهم‌ها در کف تاریخی خود قرار دارد؛ قیمت‌هایی که به نظر می‌رسد در سال‌های آینده دیگر تکرار نشود بنابراین اکنون بهترین زمان برای خرید سهام است و سهامداران برای جبران زیان‌های خود می‌توانند نسبت به خریداری سهام اقدام کنند. وی افزود: کاهش نرخ تورم و به تبع آن کاهش نرخ سود سپرده‌ها در آینده می‌تواند موجب بهبود وضعیت بازار سهام شود. وی روند رو به بهبود مذاکرات هسته‌ای را اثر‌گذارترین عامل بهبود وضعیت بازار سهام دانست و افزود: درپی مذاکرات هسته‌ای و سیاست‌های دولت در راستای ایجاد انضباط پولی و مالی، از یک سو زمینه برای برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاران داخلی فراهم شده بنابراین با تامل بیشتری اقدام به بررسی طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری می‌کنند و از سوی دیگر فضا برای سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بورس تهران فراهم می‌شود که اینها همه می‌توانند موجب بهبود وضعیت بازار سهام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضرعمده مشکل سرمایه‌گذار خارجی محدودیت‌های قانونی ورود نقدینگی آنها به بازار سهام کشور است، افزود: اگر محدودیت‌های قانونی حل شوند، سرمایه‌گذاران خارجی ریسک‌های سیستماتیک کشور را می‌پذیرند، چرا که تصمیم‌گیری آنها در مورد آن قسمت از نقدینگی است که می‌خواهند در بازارهای نوظهور مثل ترکیه، چین، ایران، آفریقای جنوبی، گامبیا، ویتنام، برزیل و... سرمایه‌گذاری کنند نه در بازارهای توسعه یافته که در مقایسه این بازارهای نوظهور با یکدیگر باید گفت سهام شرکت‌های بورسی ایران بسیار ارزان‌تر از سایر بازارهای نوظهور است بنابراین از جذابیت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.

این کارشناس بازار سهام با بیان اینکه ۸ ماه پیش در خرید سهم‌ها منطق خاصی نبود، گفت: در دوران اوج رونق بورس هیج تغییری در وضعیت اقتصادی و بحث مذاکرات به وجود نیامده بود و قیمت سهام به‌صورت کاذب رشد می‌کرد اما اکنون وضعیت اقتصادی بهبود یافته و قدرت چانه‌زنی افزایش یافته و همچنین وحدت و یکپارچگی در ارکان اجرایی کشور به وجود آمده و در بحث مذاکرات نیز اظهار نظرهای خوش‌بینانه‌ای از سوی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه صورت گرفته که همه این عوامل بورس را با رونق مواجه می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه وضعیت شرکت‌های بورسی را مد نظر قرار داد و گفت: برخی از شرکت‌ها ٧٠ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که اگر اوضاع اقتصادی کشور بهبود یابد و توافقات حاصل شود، می‌توانند سود‌آوری خود را تا دو برابر افزایش دهند و این مهم در بهبود وضعیت بورس بسیار موثر خواهد بود.

وی در پایان به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد: با دید حداقل سه ساله وارد بازار سهام شوند و از تصمیم‌های شتاب‌زده و هیجانی پرهیز کرده و با دانش و تفکر به بازار وارد شوند و بازاری که ماهیت آن با بازار سپرده و اوراق مشارکت متفاوت است را با هم مقایسه نکنند.

در بازار چه گذشت؟

در داد‌و‌ستدهای روز گذشته بورس تهران شاخص برای دومین روز متمادی توانست رشد کند و در مدار مثبت قرار بگیرد.

نمادهای سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، کشتیرانی، فولاد آلیاژی ایران، ایران‌خودرو، مپنا و گل‌گهر با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص باعث رشد این متغیر شدند. این در حالی بود که تاپیکو با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شد. سایر شاخص‌های بورسی نیز دیروز صعودی شدند، به‌طوری که شاخص صنعت ۷۸ واحد بالا رفت. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۷۱ و ۱۱۲واحد رشد را ثبت کردند.

خودرویی‌ها، گروه مالی و انبوه‌سازی با بیشترین حجم معاملات در صدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند. بیشترین رشد شاخص‌های صنعتی نیز متعلق به گروه زراعت، سایر مالی و کانی غیر‌فلزی بود.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای فولاد آلیاژی ایران، شهد ایران، صنایع خاک چینی ایران، ایران ارقام، فرآورده‌های نسوز آذر، کارخانجات تولیدی شیشه رازی و سالمین بود. این در حالی بود که صنعتی آما، سرماآفرین، پشم شیشه ایران، پارس سوئیچ، پمپ ایران، لامپ پارس شهاب و سرمایه‌گذاری نیرو با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

همچنین سهامداران دیروز برای تصاحب سهام شرکت‌های فرآورده‌های نسوز آذر، کارخانجات تولیدی شیشه رازی، بین‌المللی توسعه ساختمان، سیمان فارس، صنایع آذرآب، بهنوش ایران و داروسازی کوثر سنگین‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند. در مقابل طولانی‌ترین صف‌های فروش متعلق به نمادهای کاغذسازی کاوه، فولاد امیرکبیر کاشان، پارس پامچال، پارس الکتریک، سیمان مازندران، سیمان اصفهان و تایدواتر خاورمیانه بود.