گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم افت شاخص بود به گونه‌ای که شاخص برای هفتمین روز پیاپی کاهش را تجربه کرد.شاخص کل دیروز ۲۹۹واحد معادل ۴۱/۰درصد افت کرد تا معامله‌گران در هفت روز کاری اخیر ۲درصد زیان را متحمل شوند.

با افت دیروز شاخص کل کانال ۷۲هزار واحد را ترک کرده و به عدد ۷۱هزار و ۸۲۲واحد رسید.

در معاملات دیروز همچنان توجه بازار به سوی شرکت‌های کوچک معطوف بود؛ کمبود نقدینگی و فعالیت بیشتر سهامداران حقیقی در برابر حقوقی‌ها موجب شده تا نمادهای کوچک‌تر مورد توجه بیشتری قرار گیرند. هر چند که انتظار می‌رود برای تغییر این شرایط به زودی تغییراتی در حجم مبنای نمادهای بزرگ ایجاد شود حجم مبنای شرکت‌های بزرگ به یکی از عوامل جلوگیری از حرکت قیمتی روان نمادهای بزرگ بدل شده است.

دیروز در تحولات مهم نگاه‌ها به سوی مذاکرات بود جایی که عراقچی مذاکرات دو روزه با آمریکایی‌ها در ژنو را «خوب» و «مفید» توصیف کرد.

در همین حال در تحولات اقتصادی دیروز عضو شورای پول و اعتبار از طرح موضوع تغییر نرخ سود بانکی از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی با توجه به برنامه دولت برای کاهش تورم در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

در همین حال با توجه به سیاست جدید مسوولان بورس برای افزایش فعالیت‌های بازارگردانی در بورس دیروز اعلام شد ۱۴ صندوق بازارگردانی به زودی فعالیت خود را شروع خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایوب باقرتبار با اشاره به مطلب فوق افزود: تا به حال درخواست ۱۴ صندوق بازارگردانی از طرف شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه به سازمان ارسال شده و مورد موافقت اصولی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به این ترتیب، صندوق بازارگردانی پارسان برای مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پارسیان، صندوق غدیر برای شرکت‌های تحت نظر غدیر، اقتصاد نوین برای بانک اقتصاد نوین، پارسیان برای شرکت‌های زیر مجموعه پارسیان، بهمن برای شرکت‌های مجموعه بهمن، مپنا برای گروه مپنا، بانک سامان برای سه شرکت‌ زیرمجموعه بانک سامان، امید برای مجموعه گل‌گهر، حکمت برای بانک حکمت، پاسارگاد برای زیرمجموعه پاسارگاد، تابان برای مجموعه نفت سپاهان و صندوق بازارگردانی صنعت بانکداری برای بازارگردانی چند بانک در نظر گرفته شده است.

در گروه تصفیه نفت دیروز معامله‌گران شاهد انتشار خبرهای همچنان نامناسب بازار قیر بودند در حالی که قیمت جهانی در حال کاهش است رقابت منفی تولید‌کنندگان عمده ایران آسیب جدی به بازار قیرکشورمان زده است. دیروز در این گروه جعفری گفت: قیر از زمانی که وارد بورس شده افزایش قیمت داشته، ولی تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر افت کیفیت آن ارائه نشد.

در گروه ساختمانی دیروز معامله‌گران شاهد عرضه‌های بیشتر در نماد ساختمان زاینده‌رود بودند. در گروه بانکی پست بانک با صف خرید همراه بود. در گروه خودرویی در مردادماه امسال تولید خودروهای سواری رشدی معادل ۸/۷۰ درصد نسبت به مردادماه سال گذشته داشت.

در مجموع بازار دیروز با روندی منفی همراه بود که در آن ارزش معاملات در بورس زیر صد میلیارد تومان بود که نشان از رکود شدید در بازار دارد.