گروه بورس- حمید محمدی: روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران پس از دو روز افت، ۷۲ واحد صعود کرد و در رقم ۷۴۷۰۹ واحدی آرام گرفت. نمادهای پارسان با ۲۲ واحد، رمپنا با ۲۰ واحد و خساپا با ۱۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد دیروز بورس تهران داشتند؛ در مقابل نمادهای وپاسار با ۱۹ واحد، وپارس با ۱۱ واحد و فارس با ۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل روز دوشنبه گذاشتند. ارزش معاملات در بازار دیروز به رقم ۱۰۲ میلیارد تومان در بورس و ۵۳ میلیارد تومان در فرابورس رسید؛ که نسبت به دیروز افت ارزش معاملات را شاهد بودیم.سال ۹۲ که با اتفاقات و هیجانات زیادی برای بازار سرمایه کشور همراه بود یک تجربه جدید را برای بسیاری از فعالان منطقی بورس تهران به ارمغان آورد. دراین سال بسیاری از افراد حقیقی با سرمایه‌های خرد و اندک خود و تحت حمایت‌ها و پیشنهادهای مسوولان مرتبط و غیرمرتبط با بازار سرمایه کشور وارد بازار سرمایه شدند؛ با ورود افراد حقیقی هیجان نیز به صف‌های خرید اکثر نمادها وارد شد، به طوری که صعود بیش از هزار واحدی اتفاق معمول آن روزهای بازار سرمایه شده بود. در آن شرایط اغلب کارشناسان از رشد شاخص هیجان‌زده شده بودند و تحلیل‌های اغراق‌آمیز خود را به بدنه بازار سرمایه کشور تزریق کردند؛ البته برخی از کارشناسان هم در آن شرایط منطق و واقع‌بینی خود را زیر پای نگذاشتند و ورود بورس به فاز هیجان را به فعالان بازار سرمایه هشدار می‌دادند. در اواخر سال ۹۲ و بهار سال ۹۳ هیجان شکل گرفته در صف‌های خرید به صف‌های فروش منتقل شد و اغلب سهامداران خرد و حقیقی که انتظار سود‌های آنچنانی را از بازار سرمایه داشتند به ناچار با زیان‌های هنگفت سهم‌های خود را به وجه نقد تبدیل کردند و ضرر سنگینی را متحمل شدند، اما پس از خروج این طیف از سهامداران از بازار سرمایه کشور شاهد ثبات در بسیاری از گروه‌ها در بورس تهران هستیم. دیگر ثبت سقوط یا رشد بالا در بازار سرمایه کشور نادر شده است.

با فروکش کردن هیجان ناشی از توافق احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ و ارسال گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌های بورسی به بدنه بازار سرمایه و ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد کشور به نظر می‌رسد این روزها نقش تحلیل درکسب بازدهی تاثیر بسزایی داشته باشد. روند تحلیل محوری در بورس تهران می‌تواند تا انجام تغییر بنیادی بعدی ادامه داشته باشد و تنها یک تغییر اساسی در حال و روز اقتصاد کشور، باعث تغییر در این اوضاع خواهد شد.

در عرضه جهانی شاهد انتشار آمار بیکاری آمریکا بودیم که حاکی از افزایش نرخ بیکاری در این کشور بود؛ به نظر می‌رسد تغییرات محدود در گزارش‌های اشتغال جهانی نشان دهنده عدم رشد سریع اقتصاد است.

بازارهای موازی با بورس نیز راکد دنبال می‌شوند؛ هر اونس طلا بدون تغییر خاصی در حدود ۱۲۹۰ دلار معامله شد، بازار مسکن نیز هم چنان رونق خاصی را در خود مشاهده نمی‌کند.

در بازار چه گذشت؟

بورس تهران برخلاف دو روز ابتدایی هفته، دیروز را مثبت آغاز کرد و تا ساعت ۱۰ روند صعودی خود را حفظ کرد، اما پس از آن روند صعودی‌اش متوقف شد و در پایان ۷۲ واحد رشد را نسبت به روز گذشته ثبت کرد.

مهم‌ترین خبرهای این روزهای بازار سرمایه کشور؛ حمایت دولت از بورس در قالب بسته حمایتی جامع برای خروج از رکود تورمی، رفع ابهام از صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها است که سودآوری این گروه را به کلی دگرگون ساخته است. در این راستا خودروسازان با ثبت رشدی بالغ بر ۲ درصد در شاخص صنعت خود، توانستند روند نزولی ۵ روز اخیر خود را متوقف کنند و بالاترین رشد صنعت را پس از گروه لیزینگ و منسوجات از آن خود کنند. خبرها حاکی از افزایش قابل توجه تیراژ تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در این راستا «ختور» در جدیدترین پیش بینی سود خود ۶۵۰ ریال سود را به ازای هر سهم برآورد کرده است که نسبت به گزارش قبلی با افزایش ۱۰۵ درصدی همراه بوده است. عمده دلیل این تعدیل ۱۰۵ درصدی «ختور» به علت کاهش در میزان بهای تمام شده عنوان شده است. صف خرید «خساپا» در پایان معاملات روز دوشنبه پس از ۱۵ میلیون سهم معامله، در نوع خود جالب به نظر می‌رسد.

در گروه انفورماتیک «مداران» در ادامه روند صعودی این هفته خود دیروز را هم با صف خرید به پایان رساند. «مرقام» و «افرا» نیز کار خود را با صف خرید به پایان رساندند. در گروه پالایشگاه و فرآورده‌های نفتی که رفع ابهام از صورت‌های مالی نمادهای نفتی آن انجام شده است؛ شاهد برگزاری مجامع دو شرکت پالایشگاه نفت شیراز و اصفهان بودیم. «شراز» در مجمع خود ۳۴۰۰ ریال به ازای هر سهم تقسیم کرد. «شپنا» نیز در مجمع پایان سال مالی خود ۱۵۰۰ ریال سود نقدی تقسیم کرد؛ این تقسیم سود ۱۵۰ تومانی می‌تواند تعدیل مثبت را برای «وصندوق» به همراه داشته باشد؛ «وصندوق» مالک ۵/۵ درصدی «شپنا» است و سود نقدی شپنا را ۱۰۰۱ریال در نظر گرفته بود.

به نظر می‌رسد با ورود نمادهای نفت ساز گروه فرآورده‌های نفتی، شوک مثبتی به بدنه بازار سرمایه وارد شود. در گروه حمل‌و‌نقل نیز تمامی نمادها در درصدهای مثبت به کار خود پایان دادند. در این گروه «حفارس» کار خود را با صف خرید به پایان رساند. «حخزر» نیز در گزارش سه ماهه خود، ۳۰ درصد از سود ۴۹۳ ریالی خود را محقق کرد. در گروه مواد غذایی به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران استان تهران، کارخانه‌ها حاضر به پرداخت نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومانی شیر خام به دامداران نیستند و بیشتر تولید‌کنندگان نرخ ۱۱۱۰ تومانی را پرداخت می‌کنند. طبق اظهارات وی تولید‌کنندگان فرآورده‌های لبنی برای پرداخت این مبلغ خواستار مجوز افزایش مجدد ۱۵ درصدی قیمت‌ها هستند. در این گروه اغلب نمادها مثبت معامله شدند و حق تقدم خوراک دام پارس پس از ۸ درصد رشد با صف خرید کار خود را به پایان رساند. در گروه پتروشیمی که اغلب نمادها به رنگ قرمز بودند؛ معاملات «پارسان» پر استقبال دنبال شد. «پارسان» که مالک ۵۲ درصد سهام شرکت پالایش نفت شیراز است و در پیش بینی سال مالی منتهی به آذر ۹۳ خود سود نقدی هرسهم شراز را ۱۸۷۹ ریال در نظر گرفته است می‌تواند از این محل تعدیل مثبت بدهد.

در گروه سیمان که اغلب نمادها در درصدهای منفی معامله می‌شدند؛ خبری به نقل از دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مبنی بر عرضه سیمان در بورس کالا منتشر شده است.

حرکت بورس در مدار منطق