ضرورت حرکت از واحدهای گازی  به سیکل ترکیبی در بخش خصوصی

گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل گروه مپنا از ضرورت تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی خبر داد. عباس علی‌آبادی، در پنجمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی (گازی، سیکل ترکیبی و بخاری) کشور با اشاره به مشکلات جدی در زمینه آب و لزوم تولید آب شیرین در آینده گفت: اگر از راهبرد تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی فاصله بگیریم، خطای بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

وی با یادآوری ماده ۱۹ قانون بودجه در زمینه لزوم تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی افزود: توانیر می‌تواند در این زمینه با بخش خصوصی قرارداد منعقد کند که در این صورت ظرف مدت یکسال سرمایه‌گذاری آن هم بازخواهد گشت.

وی با تشریح پروژه‌ای در آمریکا اضافه کرد: دولت آمریکا این پروژه را با سرمایه‌ای معادل ۷۰۰ میلیون دلار برای مدت ۷ سال در نظر گرفت و به نتیجه رسید.

به گفته وی در این پروژه راندمان نیروگاه‌ها به مراتب افزایش و مصرف سوخت کاهش یافت؛ همچنین هزینه‌های تولید نیز کم شد.علی‌آبادی با تشریح روند توسعه تکنولوژی تولید برق توسط توربین‌های گازی در جهان تاکید کرد: مپنا با سبد محصولات متنوع خود از جمله توربین‌های ۲۵ مگاوات تا ۱۸۰ مگاوات و توربین‌های بادی، تولید همزمان برق و حرارت و نیز بهبود فشار و کمپرسور به آخرین تکنولوژی جهانی بسیار نزدیک است.

در این کنفرانس رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز به ضرورت تولید فناوری از طریق مطالعه، تحقیق و مقالات قابل اجرا و عملیاتی اشاره کرد و افزود: برای اینکه علم منافعی را نصیب جامعه کند باید محیط مناسب سرمایه‌گذاری تجاری فراهم شود.

تهرانچی گفت: دولت باید از پژوهش‌های بسیار خلاق و اکتشافی حمایت مالی کند.

مدیرعامل توانیر نیز در این کنفرانس با اشاره به تامین سالانه چهار هزار مگاوات برق از سوی شرکت مپنا برای کشور گفت: امروز کشور با ۷۱ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده با کشورهای همسایه به تبادل برق می‌پردازد و از تنوع خوبی در حوزه‌های مختلف انرژی برخوردار است.