نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بازار سرمایه را ابزار مناسبی برای خروج از رکود تورمی دانست و گفت: این بازار از یکسو به تجهیز منابع می‌پردازد و از سوی دیگر می‌تواند توسعه فعالیت‌های اقتصادی را در درون بنگاه‌ها رونق بخشد. به گزارش «سنا»، محمدرضا پورابراهیمی داورانی در تشریح نقش بازار سرمایه برای خروج از رکود تورمی اظهار کرد: در شرایط کنونی ما از یکسو با حجم عظیم نقدینگی مواجه هستیم که آثار آن به طور تورم فزاینده در اقتصاد نمایان می‌شود و از سوی دیگر با کسری منابع مالی برای واحدهای تولیدی که این موضوع به معنی یک حفره در اقتصاد است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: این منابع اگرچه خارج از شبکه بانکی نگهداری نمی‌شوند، اما به صورتی نیست که بتواند از یک طرف نظام تامین مالی برای بنگاه‌ها را فراهم و از سوی دیگر هم بتواند از رشد تورم جلوگیری کند. وی ادامه داد: معمولا با رخ دادن این واقعه در دنیا از بازار سرمایه به عنوان ابزاری کارآمد استفاده می‌شود، چرا که این بازار از یکسو به تجهیز منابع می‌پردازد و از سوی دیگر می‌تواند توسعه فعالیت‌های اقتصادی را در درون بنگاه‌ها رونق بخشد، یعنی تفاوت تامین مالی در بانک با بازار سرمایه در این است که در بازار سرمایه از طریق یک ابزار شکل می‌گیرد که ماهیت انتقال منافع فراهم است، اما در رویکرد بانکی دسترسی به نتایج نهایی فعالیت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: همچنین مدل ریسک در بازار سرمایه کمک می‌کند که تنوع بخشی در حضور سرمایه‌گذاران برای آوردن منابع صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: از سوی دیگر اگر منابع به سمت تولید واقعی حرکت کند قطعا تولید رونق می‌گیرد، اما اکنون شاهد جریان بین بانکی هستیم، به نحوی که منابع بانکی تنها بین بانک‌ها به‌منظور اجتناب از جرایم بانک مرکزی رد و بدل و قرض داده می‌شود.

وی گفت: متاسفانه هم اکنون ساختار نظام بانکی به عملیات بین بانکی تبدیل شده، چون با این سودها طرح اقتصادی توجیه نداشته و برای اجتناب از این رویکرد، باید منابع از طریق بازار سرمایه به سمت تولید واقعی هدایت شود تا شاهد خروج از رکود تورمی باشیم.