گروه بورس، همایون دارابی: بورس تهران روز دوشنبه در سومین روز هفته جاری همچنان منفی ماند و نفت سپاهان نیز نتوانست به کمک فعالان بازار بیابد. در حالی که عرضه‌‌های اولیه همواره خاطره خوبی در اذهان سرمایه‌گذاران بر جای می‌گذاشت، این بار عرضه ۱۰ درصدی «شسپا» نتوانست جهت بازار را تغییر دهد و پس از این عرضه همچنان شاخص بورس منفی ماند. بر این اساس شاخص کل بورس که روز دوشنبه فعالیت خود را از حدود ۷۶ هزار و ۴۰۰ واحدی آغاز کرده بود در پایان ساعت معاملات با افت ۱۸۲ واحدی به رقم ۶۷ هزار و ۲۱۲ واحد نزول کرد. در روز دوشنبه فعالان بازار باوجود دادوستد بیش از ۶/۲ میلیارد اوراق بهادار به ارزش حدود ۲۸ هزار میلیارد ریال نتوانستند بازار را مثبت کنند.

بازار روز دوشنبه بیشتر تحت تاثیر عرضه اولیه ۱۰۵ میلیون سهمی «شسپا» بود که برای نخستین بار با قیمت هر سهم ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال بر تابلوی بورس نقش بست اگرچه فعالان بازار برای عرضه این سهام تا دقایق پایانی ساعت معاملات به انتظار نشستند. قرار بود از ۱۰۵ میلیون سهم نفت سپاهان که متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بود ۸۵ میلیون سهم طی فرآیند کشف قیمت و ۲۰ میلیون سهم نیز به مشتریان آنلاین عرضه شود.

بازار دوشنبه در سایه نزول برخی نمادهای تاثیرگذار گروه‌های معدنی و پتروشیمی از جمله ومعادن، فولاد، وغدیر، پارسان و کچاد با افت شاخص همراه شد اگرچه در این میان ونوین و کگل توانستند تا حدودی تاثیر مثبت بر شاخص داشته باشند اما بازار مغلوب افت دیگر نمادها بود. گروه‌های خودرو، مالی، بانکی، سرمایه‌گذاری و شیمیایی همچنان در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار دارند و بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند. از ابتدای هفته جاری بازدهی بازار ۸۹/۰درصد بوده و از ابتدای سال تاکنون نیز این رقم به ۵۶/۳ درصد افزایش یافته است.

بورس تهران هر چند که سالانه کمتر از انگشت‌های دو دست شاهد عرضه‌های اولیه است اما همین عرضه‌های اولیه معدود به دور از حواشی نیستند. در آخرین رویداد از این دست، عرضه اولیه نفت سپاهان روز دوشنبه با اتفاق‌هایی ناخوشایند مواجه شد. انتقال زمان عرضه به ساعت پایانی بازار و موکول شدن عرضه ۲۰میلیون سهم معامله‌گران آنلاین به ساعت ۱۲ و ۲۰دقیقه و سهمیه هزار و ۲۰۰سهمی این گروه از معامله‌گران موجب شد تا با ترافیک چند ده هزار تراکنشی معامله‌گران آنلاین و ترافیک دقایق انتهای بازار، سرورهای معاملاتی از کار افتاده و در نهایت پس از معامله نزدیک به ۴میلیون سهم به صورت آنلاین عرضه سهام برای معامله‌گران کوتاه‌مدت به روز چهارشنبه موکول شود که همین امر نیز ابهاماتی را در مورد خرید نفت سپاهان ایجاد خواهد کرد زیرا عملا نفت سپاهان روز چهارشنبه شاهد معامله در دو قیمت خواهد بود مگر آنکه تدبیری ویژه برای این امر اندیشیده شود. مشکلات عرضه‌های اولیه سوابق طولانی در بورس تهران دارد.

نحوه عرضه اولیه و کشف قیمت ناگهانی در گذشته موجب ارائه مدل‌های جدیدی شد که مبتنی بر ایجاد موسسات تامین سرمایه بود اما این موسسات تا کنون در عرضه‌های اولیه تاثیر‌گذاری خاصی را نمایش نداده‌اند. در همین حال فرابورس نیز در حال آماده‌سازی مقدمات برای عرضه اولیه سهام براساس مدل جدید ثبت تقاضا است. در بازار روز دوشنبه در تحولات سیاسی دیدار ظریف - اشتون جلب توجه می‌کرد. در تحولات اقتصادی انتظار معامله‌گران برای تعیین تکلیف افزایش قیمت کالاهای صنعتی ادامه دارد در حالی که مباحث مربوط به سیمان با روشنی بیشتری ادامه داشته و انتظار می‌رود در دو هفته آینده به نتیجه برسد. در موضوع قیمت خودرو همچنان ابهاماتی در مورد مواضع دولت و شورای رقابت وجود دارد.

در آخرین اظهار‌نظر در این زمینه علی‌مددی عضو شورای رقابت با بیان اینکه قیمت کنونی خودرو در بازار حداقل دارای ۱۰ درصد حباب است، گفت: قیمت قطعات خودرو بین ۳ تا ۴ درصد افزایش می‌یابد و دولت در رابطه با عدم افزایش قیمت خودرو صرفا نظر خود را عنوان کرده است.

مددی، خودروسازان را موظف به تمکین قیمت خودرو تعیین شده توسط شورای رقابت عنوان کرد و گفت: باید قیمت حبابی کنونی شکسته و خودرو به قیمت واقعی به مصرف‌کننده عرضه شود. در همین حال روز دوشنبه سهامداران عمده خودروسازان شاهد تغییر مدیریت بودند و با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا نوروززاده رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شد. محمدرضا نعمت‌زاده همچنین طی حکم دیگری، مهدی بازارگان را به سمت عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب کرد. در همین حال آمار منتشره در مورد تولیدات فروردین ماه سال جاری خودروسازان نشان‌دهنده بهبود وضعیت تولید این خودرو‌سازان است. در دیگر تحولات اقتصادی، معاون نظارتی بانک مرکزی از تصمیم این بانک برای کنترل نرخ بهره خبر داد. در گروه پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس با انتشار گزارش پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به ۳۱خرداد ۹۴ شایعات مطرح شده در مورد کاهش سود را باطل کرد.

فارس سود سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۴ را در اولین گام مبلغ ۲۰۴۵ ریال اعلام کرده است که نسبت به سود ۱۴۰۶ ریالی سال ۹۳ با رشد ۴۵ درصدی همراه شده است. سود سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ پتروشیمی پارس نیز ۴۴۱۰ ریال اعلام شده است که نسبت به سود ۳۳۹۱ ریالی سال ۹۲ رشد ۳۰ درصدی داشته است. این سود به آن جهت اهمیت دارد که پارسان و غدیر نیز هر کدام مالک ۷۸/۱۹ درصدی این شرکت هستند. اما در مورد برزویه، هلدینگ خلیج فارس سود هر سهم برزویه برای سال مالی آینده را ۲هزار و ۹۹۲ریال با سود نقدی ۲هزار و ۶۹۲ریالی پیش‌بینی کرده است. این امر رشد ۲۹/۱۳ درصدی را برای برزویه حکایت دارد. در همین حال صندوق بازنشستگی مالک ۴۵/۶ درصدی برزویه برای سال مالی منتهی به ۳۱خرداد ۹۳همچنان با اختلاف فاحش، سود هر سهم برزویه را ۶۰۵ریال با تقسیم ۵۵۰ریال درج کرده است این در حالی است که برزویه برای تقسیم ۲هزار و ۳۰۰ریالی برنامه ریزی کرده است.

در همین حال در تحولات مهم صنعت پتروشیمی خبرهای اولیه از شکل‌گیری ابرهلدینگ پتروشیمی تحت نام تابان فردا خبر می‌دهد این هلدینگ که پس از ادغام هلدینگ خلیج فارس و پترول دومین ادغام در این صنعت به شمار می‌رود شامل سهام پتروشیمی‌های زیر مجموعه صندوق نفت و تامین اجتماعی خواهد بود. گفته می‌شود تامین اجتماعی با واگذاری مدیریت تاپیکو به این هلدینگ و صندوق نفت با واگذاری سهام خود در فارس و بقیه پتروشیمی‌ها از جمله خارک به تابان فردا این شرکت عظیم را به وجود خواهند آورد. در همین حال با خروج مرتضی عزیزی از هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس و جایگزینی مصطفی امیدقایمی احتمال حضور عزیزی در تابان فردا افزایش یافته است. در همین حال در گروه روغن‌سازان، نفت پارس با برگزاری مجمع تقسیم سود ۳هزار و ۵۰۰ریال را صورت داد. همچنین طی برگزاری مجمع فوق‌العاده این شرکت که پس از مجمع عمومی برگزار شد ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته، مطالبات و آورده سهامداران به تصویب رسید. در گروه بانکی پس از ماه‌ها اداره بانک کارآفرین از طریق سرپرست گفته می‌شود یکی از مدیران سابق بانک صنعت و معدن مدیریت این بانک را بر عهده خواهد گرفت.

در گروه غذایی انتظار برای بازگشایی وبشهر روز دوشنبه محقق نشد. احتمالا این بازگشایی امروز انجام می‌شود.

شرکت توسعه صنایع بهشهر با سرمایه ای بالغ بر ۳۶۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ مبلغ ۱۲۹۵ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل رشد ۱۳۳ درصدی داشته است.

در همین حال «وبانک» به عنوان سهامدار عمده «وبشهر»، نیز در انتظار بازگشایی پس از تعدیل سود از محل تقسیم فوق العاده پتروشیمی شازند است. شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه، پیش‌بینی حسابرسی نشده درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ بر اساس عملکرد واقعی دوره ۹ ماه نخست را منتشر کرده است. «وبانک» در حالی برای هر سهم خود در سال ۹۲ مبلغ ۱۷۱۱ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که نسبت به گزارش قبلی (مبلغ ۱۲۵۷ ریال) ۳۶ درصد رشد داشته است. در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری متعادل و تا حدودی اندک منفی بود که در آن شاخص با کاهش ۱۸۲واحدی به ۷۶هزار و ۲۱۲واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به انتقال بلوک ۳/۱۳ درصدی نفت و گاز پارسیان از سرمایه‌گذاری غدیر به ساتا به نزدیک سه هزار میلیارد تومان رسید.

تداوم سریال مشکلات عرضه‌های اولیه