گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران اردیبهشت‌ماه را با بازدهی ۵/۳ درصدی به پایان برد. هر‌چند بازدهی بورس تهران در اردیبهشت‌ماه مناسب بود اما همچنان بازار در‌گیر کارنامه منفی فروردین‌ماه باقی مانده و همچنان بازدهی بورس در سال ۹۳ منفی ۳ درصد است. در اردیبهشت‌ماه بورس همچنین با اتکا به روزهای فعالیت بیشتر خود نسبت به فروردین‌ماه در مقایسه با این‌ ماه از نظر کمی رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. ارزش معاملات با رشد ۴۲۷درصدی به چهارده هزار و ۶۷۷میلیارد تومان رسید و شمار خریداران با رشد ۷۵درصدی نسبت به فروردین‌ماه به ۵۰۷هزار و ۵۰۲ نفر بالغ شد.

بورس در اردیبهشت‌ماه در متغیرهای کلان خود شاهد توجه معامله‌گران به مسایل سیاسی و مذاکرات هسته‌ای بود که در این بخش هر چند مذاکرات به خرداد‌ماه موکول شد اما همچنان جو امیدواری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تا تیر‌ماه برقرار است؛ هر‌چند حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا تیر‌ماه مذاکرات برای یک دوره شش ماهه دیگر تمدید خواهد شد.

در همین رابطه رئیس‌جمهور که در چین به سر می‌برد، گفت: دولت ایران اکنون به گونه‌ای عمل کرده که طرف مقابل هیچ بهانه‌ای نداشته باشد و اگر در توافق با غرب موفقیتی حاصل نشود، به دلیل لجبازی است. در همین حال در تحولات اقتصادی معامله‌گران بورس همچنان با دقت روند تصمیم‌سازی در حوزه‌های مختلف اقتصادی را دنبال می‌کنند؛ در این میان یکی از مهم‌ترین‌ حوزه‌ها تصمیم‌سازی دولت در مورد نرخ کالاها و خدمات است که در این بخش با فاصله گرفتن از زمان اجرای فاز دوم هدفمندی همچنان بازار در انتظار ابلاغ قیمت‌های جدید است که این امر در مورد سیمان و خودرو بیش از کالاهای دیگر به چشم می‌خورد.

به‌رغم افزایش قیمت حامل‌های انرژی هنوز دولت نظر مساعد خود را در مورد افزایش نرخ کالاها اعلام نکرده و بازار با شایعاتی در مورد زمان برگزاری جلسات دولتی برای تعیین نرخ این گروه از کالاها مواجه است.

در همین رابطه دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از تعیین تکلیف قیمت این کالا به زودی خبر داده و گفته: پیشنهاد تولید‌کنندگان همان افزایش ۱۴ تا ۲۲ درصدی است که امیدواریم در روند این جلسه به تصمیم نهایی دست پیدا کنیم و قیمت‌های معقولی برای سیمان تعیین شود. وی با اشاره به اینکه تعیین قیمت سیمان صادراتی نیز همچنان در دست بررسی بوده و ارتباط زیادی با قیمت سیمان داخلی دارد، گفت: براساس توافقات انجام شده با وزارت صنعت مقرر بود تا خردادماه افزایش قیمتی در سیمان اعمال نشود اما چون زمان مشخصی در خردادماه تعیین نشده بود جلسه‌شنبه برای تعیین قیمت نهایی سیمان برگزار می‌شود.

در موضوعات اقتصادی همچنین بحث نرخ ارز همچنان مورد توجه است به طوری که رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته در گفت و گویی در مورد وضعیت بازار ارز گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد اصلاح انتظارات عمومی در خصوص چشم‌انداز تعاملات بین‌المللی و قرار داشتن پرونده استفاده صلح‌آمیز کشور از انرژی هسته‌ای در مسیر رفع تنش و حل‌وفصل ‌کامل،‌ در منطقی شدن نرخ ارز و خروج تقاضای سفته‌بازی از این بازار نقش مهمی داشته است.

اما بازار غیررسمی ارز از بهمن‌ماه سال گذشته به دلیل برخی عوامل محدودکننده عرضه یا تحریک‌کننده تقاضا و نیز برخی اخبار و شایعات، دچار نوسان و افزایش نرخ شد. حتی در یک مرحله قطع کامل خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی (بیش از دو ماه) به دلیل سرما و برف شدید و بروز کمبود گاز مصرفی در شبکه خانگی،‌ بر میزان تولید و صادرات اقلام شیمیایی و مواد پتروشیمی کشور تاثیر منفی جدی گذاشت و به تبع آن، عرضه ارز شرکت‌های مزبور به بازار در مقطع مذکور،‌ به شدت کاهش یافت.

تجدیدنظر در فهرست اقلام گروه‌های ۹ و ۱۰ اولویت کالایی و صدور مجوز ثبت سفارش برای برخی از آنها،‌ تقاضای قابل ملاحظه‌ای را یکباره به بازار کم‌کشش ارز وارد نمود و سبب‌ساز افزایش نرخ ارز شد. البته برخی اخبار و انتظارات نامساعد نیز در افزایش نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی بی‌اثر نبود. علاوه‌بر آنها، برخی عوامل برون‌زا هم در راستای افزایش نرخ ارز در بازار داخلی عمل کرده است. بر‌اساس داده‌های بین‌المللی، متوسط بهای جهانی هر اونس طلا از ۱۲۳۳دلار در دی‌ماه به ۱۳۴۴ دلار در اسفندماه ۱۳۹۲ افزایش داشت. در کنار بحث ارز در بازارهای جهانی نیز تحولات رخ داده در قیمت محصولات و مواد خام همچنان بیانگر بازار باثباتی است؛ در بازار فلزات بهای مس بدون تغییر به ۶هزار و ۹۴۷دلار در هر تن رسید. بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب به یک هزار و ۷۴۹دلار، ۲ هزار و ۱۲۱دلار و ۲هزار و ۸۵دلار در هر تن بالغ شده است. در بورس کالا نیز هفته گذشته برخی محصولات پتروشیمی با رشد قیمت همراه شدند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که البته همچنان شاخص در محدوده نوسان محدود و متعادل خود در دامنه مثبت تا منفی ۲۰۰ واحد قرار داشت؛ آخرین روز اردیبهشت‌ماه شاخص با ۱۳۳واحد رشد معادل ۱۷/۰ درصد به عدد ۷۶هزار و ۷۶۷واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه در غیاب بزرگان صدر نشین بازار، دو گروه لیزینگ و حمل‌ونقل‌ در صدر بازار بودند. لیزینگی‌ها با اتکا به خبرهای اولیه در مورد افزایش احتمالی نرخ سود لیزینگ، شاهد صدر نشینی بودند؛ لیزینگ رایان سایپا، صنعت و معدن،ایران و لیزینگ خودرو غدیر در صدر بازار بودند. گروه حمل‌ونقل‌ نیز که در ابتدای وقت با معاملاتی از جنس صف فروش کشتیرانی مواجه بود با جمع‌آوری این صف و صف خرید نمادهایی نظیر توکا‌ریل و حمل‌ونقل‌ توکا روز مناسبی را پشت سر گذاشت. در همین حال بازار سهام با افزایش شمار مجامع در حال برگزاری شاهد تاثیر‌پذیری از مجامع است؛ به گونه‌ای که گروه سیمانی با برگزاری مجامع مناسب و تقسیم سودهای قابل توجه توانسته‌اند در بازار خود نمایی کنند. در گروه خودرویی روز چهارشنبه بازار آرامش نسبی را شاهد بود. در این گروه زامیاد برای سال ۹۲توانست ۵۱ریال سود را محقق کند. در میان‌ قطعه‌سازان نیز آهنگری تراکتور‌سازی سود هر سهم سال مالی ۹۳ خود را از ۸۰ ریال به ۱۴۴ ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت ۸۰ درصدی روبه‌رو شده است. تمحرکه در ۱۲ ماه واقعی سال ۹۲ مبلغ ۲۷۵ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده که نسبت به آخرین پیش‌بینی سود سال مذکور (۹۸ ریال) ۱۸۰ درصد رشد داشته است. در گروه بانکی روز چهارشنبه بانک سینا متعادل به تابلو بازگشت. سینا که با فروش بخشی از پروژه‌های ساختمانی خود توانست سود ۳۲۰ریالی را به ۸۰۷ریال برساند و رشد اندکی را روی تابلو داشت. در این گروه روز پنج‌شنبه اعلام شد که بانک‌ها مجاز به سرمایه‌گذاری درامور شرکتداری هستند؛ به گزارش سایت بانک مرکزی، بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا و در چارچوب آیین نامه فصل سوم قانون مذکور، بانک‌ها می‌توانند با استفاده از عقود مشارکت حقوقی و سرمایه‌گذاری مستقیم، به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های موجود یا ایجاد شرکت جدید اقدام کنند. در گروه پتروشیمی گزارش‌های خیره‌کننده خارک و فن آوران انتظار برای تقسیم سود‌های بالای این دو شرکت را به همراه‌آورده است؛ در این گروه پتروشیمی شازند روز چهارشنبه در مجمع پس از تقسیم سود ۵هزار ریالی، ۲هزارریال را برای افزایش سرمایه اختصاص داد. این تقسیم سود تعدیلی ۳۰۰ریالی را برای وبانک سهامدار عمده شاراک به همراه می‌آورد. در گروه پتروشیمی پترول چهارشنبه را با صف خرید گذراند.در زیر مجموعه پترول نیز لردگان شاهد گشایش ال‌سی این شرکت بود.