مدیر عامل بانک اقتصاد نوین، از چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه تا پایان امسال سخن گفت. به گزارش سنا، نصرالله برزنی با اشاره به وقایع چند ماه اخیر، از عمده دلایل روند نزولی بازار را ناشی از تصمیم‌ها و مصوبات مجلس و دولت در رابطه با گران شدن نرخ گاز پتروشیمی‌ها و عوارض سنگ‌آهنی‌ها دانست و گفت: در عین حال بحث هدفمندی یارانه‌ها موجب شد تا بازار دچار ابهام شده و دسته ای از سرمایه گذاران از بازار خارج شوند. وی همچنین افزود: حقوقی‌های بزرگ نیز که به نوعی موتور محرک معاملات هستند در بازار حضور کمرنگی را نشان دادند که بازار هنوز علت آن را نمی‌داند.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در رابطه با چشم‌انداز بازار تا پایان سال ۹۳ عنوان کرد: چند دلیل عمده وجود دارد که موجب می‌شود نسبت به آینده بازار امیدوار باشیم. اول اینکه اکثر شرکت‌ها گزارش‌های بودجه خود را محتاطانه برآورد کرده‌اند و آخرین گزارش‌های عملکرد آنها حکایت از بهبود شرایط و افزایش سودآوری و درآمدهای آنها دارد. به علاوه چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی کشور نیز امیدوارکننده بوده و با بهبود روند مذاکرات با دولت‌های غربی امید به کاهش تحریم‌ها وجود دارد که می‌تواند موجب تسهیل صادرات و نقل و انتقال وجوه نقد در سطح بین الملل شود. از سوی دیگر شاخص کل از دی ماه تاکنون در حدود ۱۵هزار واحد کاهش داشته است. نسبت‌های P/E و قیمت سهام مختلف نیز به کف خود و سطح جذابی رسیده‌اند.

برزنی در رابطه با سیاست‌های انقباضی دولت در زمینه کاهش تورم با کنترل نقدینگی از طریق بورس عنوان کرد: حجم نقدینگی در کشور در حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. این حجم نقدینگی را دولت نمی‌تواند با سیاست انقباضی کاهش دهد. چنانچه از این حجم نقدینگی تنها ۵ درصد وارد بورس شود، کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد این بازار خواهد شد که می‌تواند موجب رونق معاملات و رشد سهام شرکت‌ها شود. به علاوه این مبلغ ۶ برابر حجم پولی است که قرار بود صندوق توسعه به بازار کمک کند و خبر حضور آن تا مدتی موجب مساعد شدن وضع بازار شد.

وی همچنین افزود: متاسفانه در بازار ما چسبندگی به وضعیت فعلی وجود دارد. به طوری که چنانچه بازار در حال رشد باشد، همه فکر می‌کنند این وضعیت ادامه دار خواهد بود و حال که در رکود هستیم همه فکر می‌کنند قرار است در این وضعیت ماندگار شویم، در صورتی که در هر وضعیتی با توجه به شرایط موجود باید تحلیل کرد.

برزنی در رابطه با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: قیمت حامل‌های انرژی به نحوی بالا رفت که نسبت به برآورد خود شرکت‌ها متعادل‌تر بود و تا حدودی توانست رضایت نسبی آنها را به دست آورد. از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ محصولات نیز می‌تواند هزینه‌های سال جاری آنها را پوشش دهد. مدیر عامل بانک اقتصاد نوین در رابطه با بازدهی بازار تا پایان امسال نیز افزود: تا پایان امسال دستیابی به بازدهی ۳۰ درصدی برای سهامداران منطقی به نظر می‌رسد. در این بین صنایع پتروشیمی، معدنی و فلزی نیز می‌توانند به عنوان صنایع پیشرو حرکت کنند. وی ادامه داد: پتروشیمی‌ها بزرگ‌ترین بخش بازار را در دست دارند و با تسهیل صادرات و بازگشت منابع نقدی، درآمدزایی آنها بهتر خواهد شد. در مرحله بعد بانکی‌ها نیز که در سال گذشته به اشتباه وارد رقابت بی دلیل با یکدیگر شده بودند و با افزایش نرخ سود سپرده‌ها به صورت رقابتی تا ۲۳ درصد بهای تمام شده پول را افزایش داده بودند، در سال جاری با ثبات نرخ سود سپرده‌ها و دست برداشتن از رقابت، در میان مدت می‌توانند به سودآوری برسند. برزنی همچنین عنوان کرد: بورس برای میان مدت و بلندمدت طراحی شده است و نوسان گیرها در بلندمدت بازنده‌های بازار خواهند بود زیرا با نقدینگی خود به دولت و کارگزاری‌ها کمک می‌کنند.