اقتصاد دانش بنیان درفرا بورس کلید خورد

گروه بورس - هدیه لطفی: آخرین روز کاری هفته در فرابورس هرچند با افت نامحسوس شاخص همراه بود، اما اخبار مثبت این بازار از قبیل آغاز به کار بازار دارایی فکری، بازدید رئیس سپرده‌گذاری مرکزی چین از فرابورس و همچنین برگزاری مجامع این شرکت نوید از رونق بازار در روزهای آتی دارد. بر این اساس روز گذشته مدیرعامل فرابورس ایران از افتتاح بازار دارایی فکری در روز یازدهم خردادماه امسال خبر داد و آن را آغازی برای حرکت کشور به سوی اقتصاد دانش‌بنیان تلقی کرد. امیر هامونی با بیان اینکه بازار دارایی فکری گام عملی فرابورس در راستای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است، گفت: این بازار آمده است تا با شفاف‌سازی ابعاد پیچیده حقوق مالکیت معنوی، شرایطی را برای تکمیل ارتباط حلقه علم و صنعت مهیا کند تا دانشگاهیان، مخترعان و مبتکران بتوانند در ارتباطی نظام‌مند، ایده‌ها و ابتکارات خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

به گفته وی، دانشی که هم‌اکنون پیرامون بازار دارایی فکری در فرابورس ایران به وجود آمده یک دانش بین رشته‌ای است، چرا که ابعاد مختلف این قضیه بیش از دو سال و به‌صورت مداوم در فرابورس مورد مطالعه قرار گرفته و سعی شده تا فرآیندهای مالی و اقتصادی به همراه مسائل حقوقی، فقهی، اجتماعی و فرهنگی در راه‌اندازی این بازار مورد توجه قرار بگیرد و به هم پیوند بخورد.

وی رونق این بازار را نیازمند تقویت و ارتقای این فرهنگ در ارکان مرتبط با دارایی فکری از قبیل مخترعان، سرمایه‌گذاران مالکیت معنوی، مشاوران سرمایه‌گذاری و ... دانست و افزود: از کشورهای دیگر نیز برای سرمایه‌گذاری در این بازار درخواست‌هایی مطرح شده و سرمایه‌گذاران، کارگزاران و ارزش‌گذاران خارجی نیز با درنظر گرفتن ملاحظات لازم و بررسی مسائل مرتبط بر آن در آینده می‌توانند در این بازار اقدام به معامله کنند. هامونی مخاطبان اصلی این بازار سرمایه‌های فکری را نخبگان، مخترعان و صاحبان ایده معرفی کرد و ضمن طبقه‌بندی اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری، اختراعات، علائم تجاری، طرح‌های صنعتی، حق انحصاری اثر، انواع ارقام گیاهی و تحقیق بنیادی و کاربردی را قابل معامله در این بازار دانست.

وی با تاکید بر اینکه بازار دارایی فکری ابزاری برای رشد خلاقیت و تولید دارایی‌های فکری است، یادآور شد: حمایت از حقوق مالکیت فکری در این بازار با استقرار فرآیند کشف قیمت مناسب و مهیا کردن بستری به‌منظور انجام نقل و انتقال و انتشار و توزیع اطلاعات برای دارندگان حقوق مالکیت معنوی محقق خواهد شد، ضمن آنکه شرایط عادلانه و قانونمندی برای نقل و انتقال انواع دارایی فکری به‌وجود خواهد آمد.

مراسم افتتاحیه بازار دارایی فکری فرابورس ایران با حضور جمعی از مسوولان ارشد کشور همزمان با واگذاری اولین اختراع، روز یکشنبه یازدهم خردادماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

ثبت یک اختراع در بازار دارایی فکری

در این راستا، بهنام محسنی، مدیریت بازار فرابورس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: زمزمه‌های تشکیل بازار دارایی فکری به عنوان یکی از بازارهای نوظهور فرابورس از سال ۹۱ و درست زمانی شکل گرفت که تنوع بخشی به ابزارهای مالی و ضرورت نوآوری در ابزارها و خدمات به عنوان اهداف استراتژیک فرابورس مطرح و عملیاتی شدن آن مورد تاکید واقع شد.

وی ادامه داد: در راستای ارتقای بازار دارایی فکری علاوه بر شرکت‌های تامین سرمایه و مشاور سرمایه‌گذاری، شرکت‌های کارگزاری نیز فعال شدند که در این زمینه هفته گذشته مراحل دریافت فرم‌ها توسط کارگزاران عضو فرابورس از مخترعین نهایی شد که اولین اختراع نیز در این بازار عرضه شد. به گفته محسنی اولین اختراع در این بازار «استارتر هوشمند دیجیتال ضدسرقت خودرو» است که گواهی این اختراع متعلق به دو شخص حقیقی است. کارگزار عرضه‌کننده آن نیز کارگزاری سهم آشناست که تحت بیانیه این اوراق، ۳ روز کاری مهلت بود تا سرمایه‌گذاران اقدام به خرید مالکیت ۱۰۰ درصدی این اختراع را داشته باشند که این مهلت روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه به اتمام رسید و در این مدت یک فرم درخواست برای خرید توسط شخصی حقیقی به کارگزار عرضه‌کننده ابلاغ شد. وی ادامه داد: کارگزار مربوطه نیز موظف است شرایط نهایی معامله را در قالب عرضه یکجا تا روز یکشنبه اعلام کند تا پس از آن مجدد عرضه توسط فرابورس صورت گیرد و این تاریخ مصادف خواهد بود با افتتاح و عملیاتی شدن بازار دارایی فکری. مدیر بازار فرابورس در ادامه اظهاراتش افزود: بازار دارایی فکری با همکاری معاونت مجلس و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس، اداره کل مالکیت صنعتی و همه متخصصان و فعالان این حوزه شکل گرفت که علاوه بر حمایت معنوی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسته حمایت مادی نیز از این طریق انجام شد که بر این اساس قرار است ۱۰ طرح اول بازار دارایی فکری با حمایت ۷۰ درصدی از ارزش برآورده شده طرح همراه شود.

به گفته محسنی برآورد ارزش ۱۰ طرح اول تا سقف ۵ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که این مبلغ در قالب وام قرض‌الحسنه در کمک به تهیه هزینه‌های ارزش‌گذاری، قیمت‌گذاری، مشاوره و طرح اصلی پرداخت خواهد شد.

بازدید رئیس سپرده‌گذاری مرکزی چین از فرابورس

رئیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی چین ضمن بازدید از فرابورس ایران با مدیرعامل این شرکت دیدار کرد. به گزارش فرابورس، در این بازدید که در حاشیه شانزدهمین همایش گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری آسیایی و اقیانوسیه (ACG) و با همراهی حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام گرفت، «ژو مینگ» رئیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی چین، «لو‌شیک سی یونگ» معاون مدیرعامل و «سانگ زیادونگ» معاون دپارتمان خدمات صندوق حضور داشتند.

هیات چینی طی این بازدید ضمن گفت‌و‌گو با امیر هامونی در جریان تاریخچه، عملکرد بازارهای فرابورس، ابزارهای قابل معامله، نحوه معاملات و همچنین دستاوردهای این شرکت قرار گرفتند.

مجامع شرکت فرابورس برگزار می‌شود

افزون بر این مجامع سالانه و فوق‌العاده شرکت فرابورس ایران به‌منظور تصویب صورت‌های مالی و تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه روز شنبه ۳ خرداد برگزار می‌شود. با توجه به اتمام سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ شرکت فرابورس ایران، مقرر شده مجمع سالانه این شرکت ساعت ۱۵ روز شنبه سوم خرداد برگزار شود. همچنین ساعت ۱۷ همین روز مجمع فوق‌العاده‌ای با دستورجلسه افزایش سرمایه تشکیل می‌شود. این دو مجمع در سالن آمفی تئاتر موسسه مطالعات بهره وری منابع انسانی به آدرس تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایرانشناسی، خیابان نهم برگزار می‌شود.

در بازار چه گذشت؟!

در جریان معاملات روز گذشته شاخص فرابورس با ۶/۱ واحد کاهش به محدوده ۷۷۵ واحدی رسید و در مجموع بیش از ۶ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۸ هزار و ۹۰۴ میلیارد ریال در این بازار دادوستد شد که درصد عمده این رقم مربوط به قطعیت معاملات عمده روزهای قبل بود؛ روز گذشته معامله ۱۰ میلیون و ۶۹۶ هزار سهم معادل ۲۸/۵ درصد از سهام سنگ‌آهن مرکزی ایران، یک میلیون سهم معادل ۵۰ درصد از کل اوراق مشارکت منتشر شده شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا و همچنین ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون سهم معادل ۲۹/۲۵ درصد از سهام پترول که در روزهای قبل معامله شده بود به قطعیت رسید. افزون بر این روز گذشته توکاریل با جابه‌جایی ۸/۱۴ میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد و در ادامه نمادهای بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و کشتیرانی دریای خزر بیشترین حجم مبادلات دیروز را به خود اختصاص داد. در این روز بیشترین نوسان مثبت نیز به نماد سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان تعلق داشت و نمادهای بانک خاورمیانه، قند شیروان، کویرتایر و بیمه میهن هرچند با نوسان اندک اما مثبت به کار خود پایان دادند. این در حالی است که همکاران سیستم و کشتیرانی دریای خزر به همراه تسهیلات مسکن با افت قیمت مواجه بودند.