گروه بورس، زهرا رحیمی: بورس تهران روز گذشته در شرایطی آخر هفته مثبتی را تجربه کرد که زیان هفتگی این بازار در آخرین هفته اردیبهشت ماه به یک درصد رسیده است. این در شرایطی است که بورس تهران بعد از چند ماه زیان، با بازدهی مثبت روبه‌رو شده است. کارشناسان معتقدند این روند می‌تواند مبین بازگشت بازار به سود باشد. روز گذشته شاخص با نزدیک به ۱۳۳ واحد افزایش به ۷۶ هزار و ۷۶۷ واحد رسید و افزایش ۱۷/۰ درصدی را رقم زد و به نظر می‌رسد روند مثبت بازار در روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در جریان معاملات روز چهارشنبه در بورس اوراق بهادار در حالی هزار و ۱۸۵ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که نماد معاملاتی شرکت صنایع شیمیایی سینا با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و نماد معاملاتی شرکت گروه تولیدی مهرام با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شدند. همچنین نماد‌های معاملاتی شرکت‌های ماشین سازی نیرو محرکه، مس شهید باهنر، بانک سینا و سایپا شیشه با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲، بازگشایی و آماده انجام معامله شدند.

در معاملات روز گذشته در بورس شرکت‌های سیمانی بیشترین افزایش قیمت و در مقابل برخی شرکت‌های حمل و نقلی بیشترین کاهش قیمت را داشتند. نمادهای حکشتی، شبندر و اخابر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص و نماد وبملت و شخارک بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشتند.

بر این اساس بود که پس از انجام معاملات در ۸۵ هزار و ۲۸۵ دفعه، شاخص بورس از همان ساعات ابتدایی یک روند افزایشی با شیب ملایم را در پیش گرفت و در ساعات پایانی به‌رغم کاهش بالاخره مثبت شد. همچنین در پایان معاملات دیروز بیشترین تقاضا به سهام دروز، ولساپا، ونوین و ورتاپ و بیشترین عرضه به سهام بنیرو، چافست، کبافق و غبهنوش اختصاص یافت.

بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به نماد معاملاتی بانک پاسارگاد اختصاص داشت که مشارکت ۹۵ درصدی حقیقی‌ها درمعاملات این نماد به چشم می‌خورد.

در این میان حسن خان جمالی، کارشناس بازار سرمایه وضعیت فعلی بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: در روزهای گذشته بازار سرمایه به دلیل مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای بااحتیاط رفتار کرد.

وی ادامه داد: با اینکه در مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای هنوز ابهام وجود دارد اما در هفته‌ای که گذشت، خبرهای خوشی از سمت برخی نمایندگان مجلس و شخصیت‌های نظامی مبنی بر حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به روند مثبت بازار کمک کرد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد ضریب حساسیت بازار سرمایه به مذاکرات هسته‌ای از مسائلی مثل نرخ سود بانکی و اخبار شرکت‌ها بسیار زیادتر است.

این کارشناس تصریح کرد: در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود روند مذاکرات هسته‌ای مثبت بوده و منابع ارزی جدیدی وارد کشور شود؛ از همین‌رو هیچ دلیلی برای رکود در بورس تهران وجود ندارد و نگرانی خاصی مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت بورس در فصل مجامع بهبود می‌یابد، تصریح کرد: در خرداد ماه که فصل برگزاری مجامع است، وضعیت مثبتی در شرکت‌هایی که مجامع خوبی دارند، خواهیم دید و این شرکت‌ها نسبتP/E پایین دارند. وی ادامه داد: در ماه آینده سه گروه دارویی، پتروشیمی و سیمانی به دلیل مجمع خوبی که داشتند، از وضعیت خوبی برخوردار شده و بر روند بازار تاثیرگذار خواهند بود.

وی به وضعیت خودرویی‌ها اشاره کرد و گفت: تحرک در قسمت خودرو تمام شده زیرا در مجامع خود عملا سودی برای تقسیم نداشتند و با زیان مواجه بودند.

وی بانک‌ها را تاثیر پذیرترین گروه از وضعیت مذاکرات هسته‌ای قلمداد کرد و گفت: به دلیل اینکه تحریم‌ها بیشتر تحریم مالی بوده است، پس از مذاکرات تبادلات مالی بانک‌ها افزایش می‌یابد و این گروه نیز از وضعیت خوبی برخوردار خواهند شد.

وی به پیش‌بینی روند بازار در هفته آینده اشاره کرد: در هفته آینده وضعیت مثبت سه گروه دارویی، پتروشیمی و سیمانی وضعیت بازار را مثبت کرده و رشد خوبی را نظاره گر خواهیم بود. وی به عدم حمایت حقوقی‌ها اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی اینکه حقوقی‌ها تا‌کنون نخواسته‌اند نقش سابق خود را در بازار اجرا کنند، به سیاست حقوقی‌ها برمی گردد که آن هم کسب سود است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این سهامداران رفتار غیر سازنده‌ای از خود نشان داده و به دلایل نامعلوم از بازار سرمایه حمایت نمی‌کنند و تنها به نوسان گیری و کسب سود مشغولند و تفکر سازنده سرمایه گذاری در آنها مشاهده نمی‌شود. این کارشناس در پایان افزود: سرمایه‌گذاران نباید مانند سال گذشته منتظر سودهای بالا باشند اما امسال هم بورس بازده و رشد معقول و منطقی را نصیب سهامداران خواهد کرد.

برآیند صفر عوامل موثر در بورس