شیب واگذاری‌ها تند می‌شود

گروه بورس- هدیه لطفی: نخستین نشست مطبوعاتی سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۳ در حالی روز گذشته برگزار شد که حاوی اخبار مهمی درخصوص روند واگذاری‌ها، عرضه بلوکی سهام سه شرکت پالایشگاهی در نیمه نخست سال، اقدامات انجام شده در زمینه سهام عدالت و واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و در نهایت اتمام واگذاری‌های خصوصی‌سازی تا پایان سال بود. در ابتدای این نشست رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: براساس قانون و در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، واگذاری شرکت‌های گروه یک و دو باید تا انتهای سال جاری پایان یابد، بنابراین شیب فعالیت‌های سازمان خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌ها در سال ۹۳ تندتر خواهد شد، زیرا این سازمان قصد دارد برای انجام وظایف قانونی خود در سال جاری خیز بردارد.

وی با بیان اینکه از ۱۵۱ هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده در سال‌های گذشته حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان قطعی نشده و قیمت گذاری‌ها نیز انجام نشده بود، گفت: واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در طول ۱۲ سال گذشته منتهی به شهریور ۹۲ حدود ۹۶هزار میلیارد تومان بوده که این رقم شامل واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در قالب سهام عدالت نیز می‌شود.

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، ۲۷ هزار میلیارد تومان از این رقم بابت واگذاری‌های قطعی بابت رد دیون، ۲۶ هزار میلیارد تومان بابت سهام عدالت و ۴۳ هزار میلیارد تومان دیگر بابت واگذاری‌های صورت گرفته توسط سازمان خصوصی‌سازی است.

پوری‌حسینی درباره فعالیت‌های سازمان خصوصی‌سازی در نیمه دوم سال ۹۲ و همزمان با آغاز کار دولت یازدهم نیز اظهار کرد: در این مدت، ۲۶ هزار میلیارد تومان سهم به‌طور قطعی واگذار شده که این میزان برابر با ۲۷ درصد واگذاری‌ها در ۱۲ سال گذشته است.

وی تاکید کرد: هفت برابر شدن واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی نشان از شیب تند واگذاری‌ها دارد که امیدواریم این روند تا انتهای سال جاری ادامه یابد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در نیمه دوم سال گذشته ۱۶۰ شرکت تعیین تکلیف یا واگذار شدند، گفت: همچنین تعدادی از شرکت‌ها را از لیست واگذاری‌ها خارج یا مصوبه انحلال آنها را دریافت کرده‌ایم.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: رقم واگذاری‌ها در نیمه اول سال ۹۲ معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان و در نیمه دوم این سال ۴۰هزار میلیارد تومان به صورت قطعی بوده است که در مقایسه با عملکرد مطلوب خصوصی‌سازی در سال ۸۸ باز هم برتر است. میزان واگذاری‌ها در سال ۸۸ با احتساب ارزش واگذاری سهام مخابرات و همچنین سهام عدالت معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تعداد شرکت‌های باقیمانده را برای واگذاری نزدیک به۳۰۰ شرکت اعلام کرد و افزود: برخی از این شرکت‌ها در سال جاری به لیست اضافه و برخی نیز از لیست خارج شده‌اند.

پوری حسینی گفت: هیات واگذاری نیز در نیمه دوم سال گذشته توانست ۳۷ هزار میلیارد تومان سهم را قیمت‌گذاری کند؛ ضمن آنکه دستورالعمل خاصی را برای خریداران بخش خصوصی واقعی به تصویب رسانده که براساس آن برای این بخش امتیارات ویژه‌ای در نظر گرفته شد.

به گفته وی، سال گذشته برای هیات واگذاری نیز سال بسیار پر رونقی بود و این هیات توانست ۳۷ هزار میلیارد تومان سهم را قیمت‌گذاری کند. همچنین از اقدامات بسیار خوب هیات واگذاری در سال گذشته این بود که این هیات برای اینکه سمت و سوی واگذاری‌ها را به سمت خصوصی‌سازی واقعی سوق دهد اقدام عملی انجام داد و تصویب کرد که اگر خریدار از جنس بخش خصوصی واقعی باشد امتیازات ویژه‌ای برای آن قائل شود که این دستورالعمل درنوع خود کم‌سابقه بود.

از پرسپولیس و استقلال چه خبر؟

معاون وزیر اقتصاد درباره واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال، گفت: هرچند سازمان خصوصی‌سازی فشار‌های زیادی را برای واگذاری این دو باشگاه در سال گذشته وارد کرد، اما به دلیل اینکه اطلاعات این باشگاه‌ها در صورت‌های مالی کافی نبود و همکاری مناسبی نیز انجام نشد، واگذاری آنها به مرحله عمل نرسید.

پوری حسینی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور وزیر ورزش برای واگذاری این دو باشگاه در جلسات آخر سال گذشته هیات واگذاری افزود: براساس مصوبه هیات دولت در سال‌های گذشته این باشگاه‌ها از گروه یک به دو منتقل شدند که بر همین اساس باید ۲۰ درصد سهام آنها در اختیار دولت باقی بماند، اما این مطلب مورد انتقاد قرار گرفت و قرار شد از هیات وزیران برای بازگرداندن این باشگاه‌ها به گروه یک و واگذاری ۱۰۰درصد سهام آن مجوز دریافت شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تعیین تکلیف وضعیت مالکیت ورزشگاه‌های درفشی فر و مرغوبکار را از دیگر موارد برای تعیین تکلیف واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اعلام کرد و گفت: معاون اول رئیس جمهوری کارگروهی را برای تعیین وضعیت این موضوع، تشکیل داد.

وی ارزش‌گذاری صورت گرفته توسط خصوصی‌سازی برای هر کدام از این دو باشگاه را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که به دلیل ارائه نامه‌ای توسط یکی از مدیران باشگاه‌ها مبنی بر ۳۰۰ میلیارد تومان دارایی این باشگاه، قرار است این دارایی‌های جدید در صورت‌های مالی قبلی لحاظ شود و ارزش‌گذاری جدیدی در نظر گرفته شود.

عرضه را تعطیل نمی‌کنیم

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به افت شاخص بورس و اوراق بهادار، گفت: با روند شاخص بورس و افت آن فعالیت‌های خصوصی‌سازی تعطیل نمی‌شود.

پوری حسینی تصریح کرد: از آنجا که فعالیت‌های سازمان خصوصی‌سازی یکطرفه است فقط می‌توانیم سهام را به فروش برسانیم و این امر قدرت مانور را از ما گرفته، اما چنین حکمی نیز وجود ندارد که در صورت منفی بودن شاخص بورس سهام عرضه نکنیم.

وی تاکید کرد: شاید این سازمان در مقاطع کوتاه زمانی وضعیت بورس را در نظر گیرد، اما از آنجا که این مجموعه وظیفه سنگینی برای واگذاری سهام شرکت‌ها دارد، فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سهام شرکت‌های باقیمانده برای سال جاری غیربورسی است.

وی در‌خصوص آخرین وضعیت واگذاری پالایشگاه‌ها نیز گفت: ‌پالایشگاه لاوان، بندرعباس و کرمانشاه سال گذشته در لیست واگذاری قرار داشتند ولی بنا به دلایلی واگذاری آنها صورت نگرفت که این سه پالایشگاه جزو واگذاری‌های امسال بوده و امیدواریم در نیمه اول امسال واگذاری آنها انجام شود.

وی تصریح کرد:‌ علاوه‌بر این شرکت‌های مشمول گروه دو واگذاری که ۲۰ درصد آنها در اختیار دولت باقی‌مانده است احتمال دارد هیات دولت اجازه دهد در سال ۹۳ باقیمانده سهام آنها را به فروش برسانیم.

پوری حسینی در ادامه گفت: بنابراین اگر دولت تصمیم گرفت مابقی ۲۰ درصد را واگذار کند باقیمانده سهام شرکت‌های گروه دو همه بورسی بوده و امکان واگذاری آنها از طریق بورس وجود دارد؛ بنابراین احتمال واگذاری ۲۰ درصد سهام باقیمانده بانک‌ها و بیمه‌ها وجود دارد. به گفته پوری حسینی، واگذاری ۲۰ درصد باقیمانده از سهام شرکت‌های قابل عرضه از قبیل هلدینگ خلیج فارس به این صورت خواهد بود.

انتظار برای سهام عدالت تا ۲ سال دیگر

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به وظایف این سازمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ارزش بازار سهام عدالت به نزدیک یک صد هزار میلیارد تومان رسیده و کل واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان است. این درحالی است که هنوز طرح آزادسازی سهام عدالت به تایید در هیات دولت نرسیده و ما نیز وظیفه جدیدی برای آزادسازی سهام عدالت نداریم.اگر این وضعیت ادامه یابد باید دو سال صبر کنیم که سود سهام تسویه شود.

وی در پاسخ به این سوال که افت بورس چه تاثیری بر ارزش سهام عدالت گذاشته است گفت: قطعا افت بورس در ارزش سهام عدالت تاثیرگذار بوده است زیرا بخشی از سهام عدالت متعلق به بورس است و بدیهی است زمانی که بورس دچار افت می‌شود در پرتفوی سهام عدالت نیز تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ارزش سهام عدالت از رقم برآوردی که قبلا ۱۰۲ هزار میلیارد تومان عنوان شده بود به کمتر از ۹۲ هزار میلیارد تومان تنزل پیدا کرده است. از طرف دیگر تعداد مشمولین به صورت دقیق مشخص نیست و نه صورت کسر شفاف و روشن است و نه مخرج آن. بنابراین اگر زمانی صورت و مخرج شفاف شود آن روز محاسباتمان معنا پیدا می‌کند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: هنوز ارزش اسمی این برگه‌ها برای ما ناشناخته است. اما اگر برآورد قبلی ۲/۲ میلیون تومان اعلام شده بود در حال حاضر ارزش آن به کمتر از ۹/۱ میلیون تومان رسیده است.

پوری حسینی عنوان کرد: ‌علاوه‌بر این نظارت بعد از واگذاری باید صورت گیرد تا وظایف و تعهداتی که خریداران متقبل شده‌اند به درستی انجام شود.

وی در‌خصوص میزان واگذاری سهام در سال ۹۳ گفت: در حال حاضر هیچ عدد و رقمی از ارزشی که برای شرکت‌های واگذاری در سال ۹۳ خواهیم داشت نمی‌توانم اعلام کنم ولی تصور من این است که در سال ۹۳ میزان واگذاری قطعی نباید کمتر از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان باشد. این درحالی است که نزدیک به ۲۳ هزار میلیارد تومان وظیفه بودجه‌ای برای سازمان خصوصی‌سازی درج شده است که این میزان با احتساب اقساط گذشته نیز است. البته من رسیدن به این عدد را غیر ممکن نمی‌دانم ولی رسیدن به آن چندان سهل و آسان هم نیست.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به وظایف نظارت بعد از واگذاری اشاره کرد و گفت: منظور ما از نظارت ارزیابی صرفا دیدن نیمه خالی لیوان نیست زیرا نظارت ارزیابی باید بتواند نیمه پر لیوان را به ما بشناساند؛ این در حالی است که در برخی مواقع تنبیهاتی اعمال می‌کنیم و در برخی نیز به تشویق می‌پردازیم.

پوری حسینی در‌خصوص مقاومت در واگذاری سهام شرکت‌ها گفت: اگر شرکت‌هایی که قرار بود واگذار شوند جزو گروه یک واگذاری بوده و تا سال ۹۲ واگذار نشده است مفهوم آن این است که در دولت مقاومت صورت گرفته است؛ البته بعضی از این مقاومت‌ها منطقی است. یعنی برخی شرکت‌ها حاکمیتی بوده و قابل واگذاری نیستند و در برخی نیز اگر مقاومت شوند احتمال بروز مسائل امنیتی وجود دارد.

وی ادامه داد: لذا هراسی نداریم که اعلام کنیم برخی شرکت‌ها حاکمیتی هستند و از لیست کنار گذاشته شوند اما در جایی که جنس شرکت‌ها تصدی‌گری است نباید مقاومت صورت گرفته و باید واگذار شوند.

اعلام آمادگی خریداران خارجی برای سهام سه شرکت رئیــــس سازمان خصوصی‌ســـازی با بیان اینکه وظیفه سازمان خصوصی‌سازی اطلاع رسانی و بازاریابی است و این هماهنگی بین سازمان و سایر دستگاه‌ها برقرار است از اعلام آمادگی سه سرمایه‌گذار خارجی خبر داد و گفت: قرار است در سال ۹۳ سه شرکت بزرگ را به خریداران خارجی از طریق مزایده بفروشیم.

وی ادامه داد:‌ در این راستا مذاکرات لازم با سه شرکت خارجی انجام شده است؛ البته این به معنی آن نیست که سه شرکت را به سه خریدار خارجی خواهیم فروخت زیرا مزایده برگزار شده و در صورتی که هر یک از خریداران قیمت‌های بالاتری ارائه دهند آن شرکت به آنها واگذار می‌شود.

پوری حسینی در‌خصوص تعداد واگذاری شرکت‌ها در سال جاری گفت: قرار است تا پایان امسال شرکت‌های باقیمانده را واگذار کنیم و امیدواریم که چنین کار بزرگی را انجام دهیم و سال ۹۳ فضای عمومی کشور همراهی کند تا واگذاری شرکت‌ها را در این مرحله به اتمام برسانیم.