گروه بورس- نشست روز سه‌شنبه مدیران ارشد بازار سرمایه کشور که به دعوت کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در سالن الغدیر دانشگاه تهران برگزار شد شاهد حضور شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد و علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، در این نشست با اعلام این که سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد، شامل اهداف کنترل نقدینگی و تورم است گفت: مطابق با بودجه امسال تلاش‌ها بر این است که بودجه عمرانی افزایش یابد. معاون وزیر اقتصاد افزود: دولت تاکید دارد که تغییر قیمت‌ها آرام صورت گیرد تا بخش تولید آسیبی نبیند؛ حتی اگر درآمد حاصل از این قانون کمتر باشد. وی یکی از اهداف دولت را اصلاح الگوی مصرف و اصلاح الگوی هدف دانست و تاکید کرد توجه دولت به بخش تولید است. محمدی افزود: نگرانی نباید برای بازار سرمایه وجود داشته باشد، زیرا این بازار را نباید در یک روند یک ساله بررسی کرد. به گفته وی بورس در پنج سال اخیر ۴۰۰ درصد رشد کرده و در مقابل ۲۰ درصد افت آن ناچیز است و این کاهش نباید اسباب نگرانی بازار سرمایه باشد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این نشست گفت: در فضای بین‌المللی اتفاق‌های مثبتی رخ داده و هیات‌های مختلفی در سال گذشته به کشور وارد شدند و در سال جاری نیز این روند ادامه دارد، بنابراین بحث جذب سرمایه‌گذاران خارجی که از عوامل خروج بازار از رکود است امسال با رونق بیشتری پی گرفته می‌شود.

صالح‌آبادی افزود: مذاکراتی با مسوولان دولتی انجام شده و ما تصمیم داریم یک مرکز بین‌المللی در مناطق آزاد راه‌‌اندازی کنیم. به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از دیگر مسائل مهم، بحث ساختار خرد بازار سرمایه است. باید بپذیریم بازار بزرگ شده است و ما به تناسب نیاز به کارگروه‌های مختلف داریم. صالح آبادی گفت: سازمان قصد دارد کارگروهی را تعیین کند و برای رسیدن به اهداف بالاتر برنامه ریزی‌هایی صورت خواهد پذیرفت. وی گفت: یکی از الزامات بازار داشتن بازار ساز است؛ که بازار سرمایه ما تا کنون دارای مقرراتی بوده، الان نیاز به بازار ساز داریم و باید از مقررات کاست و یک تابلو تعریف کرد و بازار را به آن سپرد.

وی در‌خصوص پذیره‌نویسی شرکت‌ها گفت: هشت شرکت جدید در بورس پذیره‌نویسی شده‌اند که در شرایط مناسب بازار عرضه می‌شوند و همچنین تا پایان سال در بورس کالا سلف موازی عملیاتی می‌شود.