گروه بورس - حمزه بهادیوند چگینی: بورس تهران سال جدید را در شرایطی آغاز کرد که شاخص کل این بازار سال 92 را با رقم 79 هزار و 15 واحد به پایان رساند، با این حال شروع سال جدید نیز چندان چنگی به دل نزده است. کارشناسان معتقدند حرکت آرام بازار در روزهای ابتدایی سال و به‌طور کلی در فروردین‌ماه طبیعی است و نمی‌توان تغییرات پنج روز کاری سال 93 را به عنوان روند حرکت بازار تعبیر کرد. به این ترتیب بورس تهران تا روز 11 فروردین در مقایسه با آخرین روز کاری سال 92 از بازدهی منفی 38/0 درصدی برخوردار شده است. با این حال هفته دوم کاری بازار سرمایه برخلاف هفته اول آن از روند صعودی برخوردار شد، به طوری‌که شاخص کل در روز 11 فروردین با 122 واحد افزایش نسبت به 9 فروردین روبه‌رو شد.
این در حالی است که بازار سرمایه کشور سال ۹۲ را در شرایطی به پایان رساند که بازده کل بازار در آخرین روز کاری سال ۱۰۷ درصد به ثبت رسید و به این ترتیب بورس توانست روند کاهنده‌ای را که از دی ماه سال قبل آغاز شده و به کاهش شدید بازار در حدود پنج هزار واحد منجر شد، تا حدی متعادل کند. در این میان سایر انواع شاخص‌های بازار نیز با روند افزایشی روبه‌رو بود، به طوری‌که شاخص بازار اول در پایان هفته گذشته در مقایسه با معاملات هفته قبل از آن با ۰۸/۰ درصد افزایش معادل ۴۴ واحد روبه‌رو شد و به ۵۸ هزار و ۵۳۴ واحد رسید. شاخص بازار دوم نیز ۴۷۶ واحد (معادل ۳۲/۰ درصد) افزایش یافت و رقم ۱۵۱ هزار و ۲۲۹ واحد را از آن خود کرد.
در این میان رشد ۹۸ درصدی ارزش کل معاملات در هفته دوم کاری بازار در مقایسه با هفته اول نشان از بهبود روند معاملات با پایان یافتن تعطیلات و آغاز فعالیت در بازار دارد به طوری‌که بر‌اساس آمار منتشر شده سازمان بورس، در ۳ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم به ۴۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بالغ شد. همچنین طی این مدت ۹۰۰ میلیون سهم در ۱۳۰ هزار دفعه معامله مورد داد و ستد قرار گرفت که نشان از ۲۹ درصد رشد تعداد سهام مورد معامله و ۶۲ درصد افزایش تعداد معاملات نسبت به هفته پیش از آن دارد.
طی هفته گذشته همچنین ۵۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش ۵۰ میلیارد ریال معامله شد که نسبت به هفته پیش از آن افزایش ۱۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سهام گروه زراعت و خدمات وابسته با ۸۲/۶ درصد، ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری با ۷۴/۵ درصد، خودرو و ساخت قطعات با ۲۹/۵ درصد و سایر واسطه‌گری‌های مالی با ۲۶/۴ درصد بیشترین درصد تغییر در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.
در این بین طی سال جدید سهام گروه‌های استخراج نفت، قند و شکر، کانه‌های فلزی، زغال‌سنگ، انبوه‌سازی، منسوجات، ماشین‌آلات، بیمه و بازنشستگی و حمل‌و‌نقل از رمق چندانی برخوردار نبوده و اکثرا با افت روبه‌رو شدند.
طی پنج روز کاری سال ۹۳ سایر شاخص‌های بازار اعم از صنعت، بازار اول و بازار دوم با کاهش روبه‌رو شدند و شاخص سهام آزاد شناور با اندکی رشد مواجه گشت. شاخص سهام ۳۰ شرکت بزرگ و ۵۰ شرکت فعال‌تر نیز با روند کاهشی سال جدید را آغاز کردند. جزئیات تغییرات شاخص‌های مذکور در جدول همراه آمده است.

بررسی روند تغییرات متغیرهای اصلی بازار در سال 93

بررسی روند تغییرات متغیرهای اصلی بازار در سال 93