دنیای اقتصاد- صفحات پایانی تقویم 92 بورس اوراق بهادار تهران در حالی ورق می‌خورد که فعالان بازار با ناکامی در رویای رسیدن به قله 90 هزار واحدی، نظاره‌گر افت‌های پی‌در‌پی شاخص هستند. هرچند این بازار باوجود شروع روند کاهشی در یک ماه اخیر در حال حاضر در کانال 77 هزار واحدی سقوط کرده که تکنیکالیست‌های بازار سرمایه افت‌های اخیر را یک اصلاح تمام‌عیار برای شاخص دانسته و این وضعیت را تا مشاهده سیگنال‌های قیمتی و ورود حجم جدید ادامه‌دار می‌دانند؛ اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت دماسنج بازار تا پایان سال به کانال 81 هزار واحد صعود خواهد کرد.
تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟
رویای ۸۱ هزار واحدی شاخص

گروه بورس- هدیه لطفی: روند کاهشی شاخص کل بورس تهران همچنان ادامه دارد، به‌طوری‌که طی دو روز گذشته شاخص با حدود هزار واحد کاهش به کانال ۷۷ هزار واحد رسید و افت ۵/۱۳ درصدی را نسبت به نقطه اوج آن (۸۹ هزار و ۵۰۰ واحد) تجربه کرد.
بیش از یک ماه از شروع روند کاهشی بازار سرمایه می‌گذرد و در این مدت هر چند تلاش‌های زیادی توسط سازمان بورس و مسوولان برای جلوگیری از این ریزش صورت گرفت و در برخی روزها نیز شاخص روند مثبتی را پشت سر گذاشت، اما در نهایت جو کلی بازار سرمایه منفی بود و امید می‌رفت که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نه تنها این جو کمرنگ شود بلکه نشانه‌هایی از بهار در بازار سرمایه دمیده شود، اما افت دماسنج بازار به خصوص در هفته جاری این فرضیه را نقض کرد.در این میان سوال مطرح‌شده این است که وضعیت دماسنج بازار سرمایه در روزهای آتی چگونه خواهد بود و آیا پایان سال خوشی در کارنامه بورس به ثبت خواهد رسید؟ برای پاسخ به این سوال و پیش‌بینی روند آتی بازار سرمایه نظر تکنیکالیست‌های بازار را در زمینه وضعیت آتی شاخص جویا شدیم؛ آنها معتقدند: افت‌های گذشته یک اصلاح تمام‌عیار برای شاخص بوده است؛ اصلاحی که به‌رغم تلاش‌های جدی سازمان بورس و مصاحبه‌های حمایتی مسوولان بازار هنوز هم نشانه‌های واضح و قدرتمندی از اتمام کامل آن به چشم نمی‌خورد. به طوری‌که در مجموع هنوز شاخص در مسیر اصلاح قرار دارد و کماکان این وضعیت تا مشاهده سیگنال‌های قیمتی و حجمی جدید ادامه خواهد داشت. از طرفی دیگر در صورت شروع تمایلات خرید و موج افزایشی می‌توان انتظار داشت که خرید‌های جدید حداکثر قدرت رشد سه یا چهار هزار واحدی شاخص را داشته باشد و با استناد به درصد‌های فیبو با دید خوش‌بینانه محدوده 81 هزار و 300 واحدی (سقف پیشین) یا حداکثر 82 هزار واحدی (38 درصد فیبو) را برای شاخص شاهد باشیم.
اصلاح تمام عیار برای شاخص
احسان حاجی از تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه معتقد است: بیش از یک ماه گذشته شاهد تشکیل کف‌های پی در پی و پایین‌تر از هم در شاخص کل بورس تهران بوده‌ایم؛ در دی‌ماه گذشته با رسیدن اولین خبر‌ها از مجلس در مورد لایحه بودجه کل کشور بازار عکس‌العمل منفی خود را آغاز کرد و در ادامه فروش‌های بی‌رویه سازمان خصوصی‌سازی چاشنی کار شد و شاخص را از دست یافتن به مرز ۹۰ هزار واحدی باز داشت.
وی ادامه داد: با ادامه چنین وضعی کم کم تعداد معامله‌گرانی که امید خود را به شروع رشد مجدد بازار در کوتاه مدت از دست می‌دادند رو به افزایش رفت و ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و ناچاری مدیران صندوق به عرضه سهام در بازار به‌منظور تامین نقدینگی واحد‌های ابطال شده باعث ایجاد یک چرخه (loop) منفی در بازار شد.حاجی تصریح کرد: این وضعیت تاکنون افت بیش از ۱۰ درصدی شاخص منجر شده و محدوده ۷۷ هزار واحدی را برای شاخص رقم زده است.این تکنیکالیست در ادامه اظهاراتش با اشاره به نمودار شماره ۱، گفت: با توجه به نمودار یادشده مشاهده می‌شود که روند حرکت شاخص در بازه ساعتی بوده که خط روند نزولی ترسیم شده قطع شده و بازار دوباره به این خط برگشته است (نوعی از Pull back). همچنین کاهش ارتفاع شمع‌های نزولی و واگرایی‌های ایجاد شده با نماگر MACD می‌تواند یک هشدار موقت و زود هنگام برای اتمام حرکت‌های ریزشی کوتاه مدت در بازار باشد.بنابر این می‌توان استنباط کرد که فشار عرضه‌ها در بازار رو به کاهش بوده و تمایلات خرید طی روز‌های آینده تقویت شود.وی خاطرنشان کرد: بنابر این در صورت صحت این سناریو یعنی شروع تمایلات خرید و موج افزایشی می‌توان انتظار داشت که خرید‌های جدید حداکثر قدرت رشد سه یا چهار هزار واحدی شاخص را داشته باشد و با استناد به درصد‌های فیبو با دید خوشبینانه محدوده ۸۱ هزار و ۳۰۰ واحدی (سقف پیشین) یا حداکثر ۸۲ هزار واحدی (۳۸ درصد فیبو) را برای شاخص شاهد باشیم.اما به عقیده حاجی با تغییر زاویه دید و کمی از دورتر نگاه کردن به بازار، نمودار شماره ۲ را از مسیر حرکت شاخص طی یک سال گذشته خواهیم داشت.
این تکنیکالیست در ادامه اظهاراتش افزود: اصولا در بازار‌های مالی به افت بیش از ۱۰ درصد می‌توان عنوان اصلاح را لقب داد؛ در بورس تهران نیز از ۲۲ دی‌ماه گذشته ریزشی بیش از ۱۵ درصد را در شاخص کل بازار تاکنون داشته‌ایم. وی ادامه داد: بنابراین به نظر می‌رسد بتوان قاطعانه افت‌های گذشته را یک اصلاح تمام عیار برای شاخص دانست؛ اصلاحی که به‌رغم تلاش‌های جدی سازمان بورس و مصاحبه‌های حمایتی مسوولان بازار هنوز هم نشانه‌های واضح و قدرتمندی از اتمام کامل آن به چشم نمی‌خورد.
حاجی خاطرنشان کرد: در زمان اصلاح نمودار، قیمت‌ها در بازار به حدی افت خواهد کرد تا یک ارزندگی واقعی را برای سرمایه‌گذاران و مشاهده‌کنندگان آن ایجاد کند.بنا به عقیده حاجی، تنها در چنین حالتی است که امکان ورود واقعی سرمایه و پول جدید به بازار وجود خواهد داشت.این تکنیکالیست در ادامه افزود: یکی از نواحی که از منظر روانی قیمت‌ها را ارزنده می‌سازد نزول ۳۸ درصد از اوج قیمت قبلی است؛ با تطبیق این معیار با شاخص کل می‌بینیم که هنوز هم با ارزندگی قیمت‌ها فاصله زیادی داریم و در آینده احتمال شکست پی‌در‌پی کف‌های قبلی و افت‌های بیشتر دور از ذهن نیست.
حاجی در ادامه تصریح کرد: تا زمانی که قیمت‌ها به حدی برسد تا جذابیت ورود ایجاد کرده و اعتماد خدشه دار شده معامله‌گران بازار را به آنها برگردانند نمی‌توانیم منتظر برگشت شاخص و ورود نقدینگی جدید به بازار باشیم بنابراین با دید بلندمدت‌تر باید گفت که هنوز در مسیر اصلاح شاخص کل هستیم و کماکان این وضعیت تا مشاهده سیگنال‌های قیمتی و حجمی جدید ادامه خواهد داشت.
امیدواری به اتمام اصلاح
مهدی شهبازی، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری رادهشیار نیز براساس تحلیل تکنیکال موج شماری الیوت معتقد است: عدد شاخص در حرکت خود از سال ۱۳۸۷ قصد تشکیل یک ۵ موجی صعودی دارد؛ موج ۱ شاخص را از محدوده ۸ هزار واحد به محدوده ۲۶هزار واحد رساند، سپس شاخص کل بورس وارد موج ۲ شد که به مدت حدود یکسال و نیم اصلاح زمانی و پیچیده‌ای را تجربه کرد. بالاخره از اواسط سال ۱۳۹۱ موج ۳ صعودی و پرشتاب شروع شد که در این موج عدد شاخص از محدوده ۲۳ هزار واحد به محدوده ۸۹ هزار واحد رسید. با توجه به پیچیده و زمانبر بودن موج ۲ اصلاحی انتظار می‌رفت که موج ۴ پرشتابی در پیش داشته باشیم که همین اتفاق هم افتاد و شاخص کل از ۸۹ هزار واحد وارد یک اصلاح پرشتاب شد.
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه نوسانات شاخص معمولا از سهام کمتر است، بنابراین در موج‌های اصلاحی سطح فیبوناچی ۶/۲۳ درصد را می‌توان یک حمایت مهم تلقی کرد به طوری که در موج اصلاحی ۲ شاخص هیچ گاه از این سطح پایین‌تر نیامده است. پس در موج اصلاحی ۴ هم می‌توان این سطح را حمایت قوی شاخص اعلام کرد که در محدوده ۷۴ هزار واحد قرار دارد.
شهبازی ادامه داد: در بررسی روند تحلیل شاخص مشاهده می‌شود که خط روند صعودی میان مدت شاخص برای بسیاری از سهامداران قوت قلبی بود، زیرا این خط بالاتر از سطح فیبوی ۶/۲۳ قرار داشت و گاه انتظار می‌رفت که شاخص را حمایت کند. عدد شاخص در نزدیکی این خط بود که اعمال محدودیت در عرضه و همچنین بستن نماد‌های گروه پتروشیمی، به صورت مصنوعی مانع از افت بیشتر شاخص از محدوده ۷۸ هزار و ۸۰۰ واحد شدند.
مدیر شرکت سرمایه‌گذاری رادهشیار در ادامه به بررسی وضعیت آتی شاخص از منظر تکنیکال پرداخت و گفت: با عبور شاخص از خط روند، تنها نقطه امید تحلیلگران تکنیکال دو اندیکاتور مکدی و آر‌اس‌ای هستند که نشانه‌هایی از واگرایی مثبت در آنها دیده می‌شود. اگر شاخص از این محدوده بازگردد و واگرایی تایید شود، می‌توان به اتمام اصلاح امیدوار بود ولی در غیر این صورت همان محدوده سطح فیبوناچی ۶/۲۳ درصد یعنی ۷۴,۰۰۰ واحد مهم‌ترین حمایت شاخص خواهد بود.
شهبازی در ادامه تصریح کرد: اگر فرض را بر افت شاخص تا ۷۴‌هزار واحد گذاشته و شروع موج ۵ صعودی را از آن محدوده در نظر بگیریم اهداف این موج محدوده ۱۱۴ هزار و ۱۳۹ هزار واحد خواهد بود که البته مقاومت‌هایی در ۸۹ هزار و ۱۰۰ هزار واحد در مقابل آن خواهد بود.

رویای بورسی برای امسال