گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بازگشایی نمادهای پتروشیمی بود. در بازار دیروز پس از آنکه در روزهای گذشته نمادهای هلدینگ‌های پتروشیمی بازگشایی شده و بیشتر آنها معاملات متعادلی را تجربه می‌کردند، نمادهای پتروشیمی شیراز، پردیس، فن‌آوران، زاگرس، خراسان و کرمانشاه بازگشایی شدند و بیشتر آنها با افت قیمت همراه شدند.
اما در این بازگشایی‌ها، بدترین افت را در بازار دیروز دو نماد فن‌آوران و زاگرس تجربه کردند. اما در همین حال میزان افت نمادهای پتروشیمی تاکنون در حد شاخص بورس بوده است و نسبت به دیگر گروه‌های سهام ازجمله گروه‌های خودرویی و ساختمانی افت کمتری را تجربه کرده‌اند. بیشتر کارشناسان معتقدند نزدیکی به پایان سال مالی شرکت‌های پتروشیمی، افزایش قیمت محصولات در بازار داخلی و خارجی و احتمال رشد ارزش دلار موجب خواهد شد بازار به‌زودی به گروه پتروشیمی روی خوش نشان دهد.در همین حال در بازار دیروز همچنان نگرانی از مقررات محدودیت فروش در بازار و آثار زیان بار این قانون ادامه داشت. با توجه به این مقررات محدودکننده بازار همچنان از خرید خودداری کرده و در انتظار رفع این مقررات باقی می‌ماند. تاثیرات منفی این مقررات بر معامله‌گران و ناتوانی آنها در جلوگیری از افت شاخص احتمال حذف این شرایط را افزایش داده است.
در بازار دیروز شاخص با ۵۷/۰ درصد افت در معرض نزول به زیر مرز ۷۸ هزار واحد افت قرار گرفت و به ۷۸ هزار و ۷۲ واحد کاهش یافت. کارشناسان بازار معتقدند تا زمانی که امکان خرید و فروش آزادانه در بازار فراهم نشده و قیمت‌ها نیز در سطح ارزندگی قرار نگیرد نمی‌توان به بازگشت شاخص امید چندانی داشت، مگر آنکه تزریق نقدینگی قابل ملاحظه‌ای در بازار صورت گیرد؛ امری که دیروز تلاش شد با تغییر دستورالعمل اعتباری تقویت شود. در همین حال برخی فعالان حقوقی خاطرنشان کرده‌اند بیشتر آنها در حال حاضر و سال آینده نقدینگی در اختیار دارند اما در حال حاضر نقدینگی منتظر، تمایلی به تبدیل شدن به سهام ندارد و همین امر باعث می‌شود کمتر تمایلی برای استفاده از اعتبار در بازار وجود داشته باشد.
در بازار دیروز در گروه هلدینگی تلاش برای تعادل بخشی به غدیر ادامه داشت؛ در این گروه، «وبانک» صف خرید داشت. در گروه بانکی، بانک ملت با وجود نبود محدودیت فروش صف خرید شد تا بازار اندکی در این گروه آرامش را شاهد باشد.
در گروه تجهیزات در بازار فرابورس، صف خرید نیروگاه مپنا به‌طور کامل عرضه شد ولی بار دیگر صف خرید شد. در گروه واسطه‌گری مالی، وتوسم بعد از تقسیم سود ۵۵ تومانی در قیمت ۲۶۰ تومان بازگشایی شد. در گروه شیمیایی دیروز اعلام شد، شرکت گروه صنعتی پاکشو با نماد «پاکشو» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.
در مجموع بازار دیروز همچنان بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات به ۲۸۰ میلیارد تومان بالغ شد.

تصمیم برای حذف محدودیت معاملاتی در شورای بورس
کمیته فرعی شورای بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه و محدودیت معاملاتی اعمال شده توسط بورس تشکیل جلسه داد. به گزارش «ایسنا»، دکتر محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای عالی بورس و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص تصمیم‌های اخذ شده در این جلسه گفت: در این جلسه گزارشی از وضعیت بازار و همچنین اقداماتی که در این خصوص انجام شده است، ارائه شد. وی به طرح جدید سازمان بورس در صیانت از حقوق سهامداران خرد اشاره کرد و افزود: با توجه به قرار گرفتن بازار در شرایط خاص و ملتهب که ناشی از تصمیم‌های مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه بود، تصمیمات محدود کننده‌ای گرفته شد و این تصمیم، فضای هیجانی بازار را کنترل کرد. پورابراهیمی ادامه داد: اما با توجه به گذر از آن دوران هیجانی، اعضای شورای بورس به این جمع‌بندی رسیده‌اند که محدودیت‌های معاملاتی که برای آن تاریخ قابل قبول بود، در حال حاضر حذف شود. بنابراین مقرر شد درباره این تصمیم با سازمان بورس نیز به توافق رسیده و این محدودیت‌ها حذف شوند. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه تصریح کرد: مثبت یا منفی بودن شاخص در این شرایط اهمیتی نداشته و حذف محدودیت‌های معاملاتی برای به تعادل رسیدن بازار سرمایه اهمیت دارد، زیرا مهم، واقعی شدن بازار سهام و شاخص‌ها است. عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: این در حالی است که عرضه و تقاضا باید بازار را به تعادل برساند نه قوانین محدودکننده. البته این موضوع برای شرایط عادی است، اما در شرایط ملتهب و هیجانی بازار، باید تصمیم‌ها به‌گونه‌ای اخذ شود که منافع سهامداران جزء حفظ شود.