به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا پورابراهیمی از تقدیم طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سهام عدالت با ۱۵ امضا به هیات رئیسه مجلس خبر داد. در شرح این تحقیق و تفحص آمده است: با توجه به شرایط خاص سهام عدالت و جایگاه آن در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی، وضعیت فعلی سهام عدالت و عملکرد آن در بخش‌های مختلف از ابهامات جدی برخوردار است. بر این اساس محورهای مختلف این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

الف- نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت‌های مشمول سهام عدالت ۶۴شرکت چگونه ارزیابی می‌شود؟

ب- میزان پرداخت‌های مختلف به اعضا و هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌های تعاونی شهرستانی چه میزان بوده و بر چه اساسی انجام می‌شود؟

ج- نحوه انتخاب هیات مدیره‌های شرکت‌های تعاونی، استانی بر اساس چه ضابطه‌ای انجام می‌شود؟

د- انجام فعالیت‌های اقتصادی تعاونی‌های استان براساس چه ضوابطی انجام می‌شود؟

سوال اصلی تقاضای تحقیق و تفحص: عملکرد فعلی سهام عدالت چگونه است؟

سوال فرعی تقاضای تحقیق و تفحص: هزینه و درآمد تعاونی‌های سهام عدالت چگونه مدیریت می‌شود؟

نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت و تعاونی‌های شهرستانی و نحوه پرداخت‌های آنها چگونه است؟

عملکرد مناسبت‌های اقتصادی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی براساس چه دستورالعملی و چگونه است؟

تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت خلاف قانون است

درعین حال رئیس اتحادیه کشوری سهام عدالت با اشاره به اینکه فراخوان دعوت‌نامه سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی در مرحله صدور است، گفت: احتمالا‌ در نیمه دوم سال آینده شرایط برای آزادسازی سهام عدالت آماده می‌شود.

داریوش پاک‌بین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره فراخوان دعوت‌نامه سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی در مرحله صدور شده گفت: برای آن دسته از کارگران فصلی و ساختمانی که در گذشته با مراجعه به سایت ثبت‌نام و فرم پر کرده‌اند فراخوان صادر شده و می‌توانند سهام خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: در این میان افرادی هم خارج از تهران هستند که در مجموع تعداد این کارگران حدود ۲ میلیون و ۸۵۰هزار خانوار است که حدود هشت میلیون نفر در کل کشور هستند.

رئیس اتحادیه کشوری سهام عدالت درباره آزادسازی سهام عدالت گفت: تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت خلاف قانون و اهداف تعیین‌شده برای سهام عدالت در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ است.

پاک‌بین با بیان اینکه در صورت آزادسازی سهام عدالت تنها ۵/۱۳ درصد از کل این سهام برای خرید و فروش عرضه می‌شود، گفت: این به‌منظور آن است که پس از آزادسازی، مردم تمام سهام خود را نفروشند، زیرا در راستای قانون اصل ۴۴ واگذاری سهام با هدف ایجاد اشتغال و ترویج فرهنگ سهام‌داری بین مردم است. راه‌اندازی صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت دارای ایرادهای حقوقی و نیازمند تغییر قانون بود و در روند تصویب لایحه بودجه ۹۳ هم تشکیل این صندوق‌ها با نظر مجلس منتفی شد.

پاک‌بین با اشاره به ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: سهمی که در صندوق‌ها وجود دارد باید بورسی باشد و این در حالی است که هنوز تعداد زیادی از شرکت‌های سهام عدالت وارد بورس نشده است. همچنین صندوق‌ها بر اساس NAV محاسبه می‌شوند در حالی که NAV شرکت‌های غیربورسی قابل محاسبه نیست. بنابراین باید سهام شرکت‌های غیربورسی در بورس پذیرش شده و کشف قیمت شود تا در ارزش گذاری صندوق مورد محاسبه قرار گیرد.

وی ادامه داد: درحال حاضر این مراحل در حال انجام است و به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال آینده این کار انجام شود. دولت برنامه جدی برای آزادسازی سهام عدالت تا قبل عید داشت، ولی این تصمیم منوط به قانون است.