علیرضا باغانی پس از شروع افت سنگین بازار سهام از نیمه اول دی‌ماه، نزول این بازار پس از گذر از نیمه بهمن‌ماه وارد فاز جدی‌تری شد. افتی که نه تنها حقوقی‌ها با برگزاری چندین جلسه نتوانستند جلوی آن را بگیرند، بلکه بازدید سر زده نایب رئیس مجلس از تالار شیشه‌ای هم نتوانست مانع از ادامه آن شود.

در این بین، برخی مذاکرات بین‌المللی دامنه نگرانی‌های برون‌زای بازار سرمایه‌ای‌ها را بیشتر کرد و مجلس هم با گذراندن مصوباتی همچون رشد حدود ۵ برابری نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، تعیین بهره مالکانه ۳۰ درصدی برای معادن و برنامه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، بهانه‌های لازم را برای رویگردانی سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه فراهم کرد.
در مجموع همه این متغیرهای برون‌زا و درون‌زا سبب شده که این روزها بسیاری از سرمایه‌گذاران به جایی غیر از سرمایه‌گذاری در بورس فکر کنند، همه این‌ها را که کنار بگذاریم اعلام برنامه انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ۲۳ درصدی که ۳ درصد بالاتر از نرخ رایج سود سپرده سالانه بانکی در دو سال گذشته است، موجب شد برخی از امیدواری‌‌ها نیز از بین برود.
بازار منفی است؛ دیگر خبرهایی از این قبیل که «سرمایه‌گذاران نگران نباشند و...» تاثیری روی تصمیم سرمایه‌گذاران به ویژه‌ غیرحرفه‌ای‌ها ندارد و شاید بهتر باشد که بگوییم این روزها همه سهم می‌فروشند حتی آنهایی که حرفه‌ای و اصطلاحا «پاسوزهای» بازار هستند.
غیرحرفه‌ای‌ها که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستقر هستند، روزانه در کارگزاری‌ها و تامین سرمایه‌ها برای ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود صف می‌بندند و کمی آن طرف‌تر حرفه‌ای‌ها ناچارند برای تامین وجه نقد درخواست شده توسط غیرحرفه‌ای‌ها سهم بفروشند و در این بازار سهمی نقدشونده نیست، مثل صنعت بانکداری، واسطه‌گری مالی، فولادی‌ها و...
اما در این نوشتار قصد نداریم باز هم به آسیب‌شناسی افت سنگین بورس بپردازیم، زیرا پیشتر در یادداشتی مبسوط این عوامل برشمرده شده بود، حال آنکه هدف از این نوشتار هشدار به مسوولان اجرایی کشور برای نجات بورس است، بورسی که میزان‌الحراره اقتصاد است و به تعبیری واضح‌تر با رکوردشکنی‌هایی که داشت، نقطه قوت اقتصاد دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.
قدیمی‌ترهای بازار البته نه آنچنان قدیمی‌ها؛ یعنی کسانی که در بورس سال‌های ۸۶ تا ۹۱ در بازار سرمایه کار کرده‌اند، به خوبی به یاد دارند که دولت آن روزها، در این مواقع برای حمایت از بورس وارد عمل می‌شد. اما در دولت تدبیر و امید که انتظارهای بالاتر و بیشتری برای تدبیرگری آن در بازار سرمایه وجود دارد، متاسفانه نشانه‌هایی از حمایت جدی را تا این لحظه نمی‌بینیم. آخرین اظهارنظر رئیس‌جمهور درباره بورس به گفت‌وگویی برمی‌گردد که دو هفته پیش به صورت زنده در رسانه ملی داشت. بالاترین مقام اجرایی دولت در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: تورم کنترل شده است و هم‌اکنون نقدینگی در مسیر درست آن به کار گرفته شده و بورس ما فعال است. این اظهارنظر رئیس‌جمهور را اگر به قبل از بورس نیمه اول دی‌ماه تعمیم دهیم، درست و منطقی است، اما واقعیت این است که بورس از این تاریخ تا به امروز روزهای بدی را گذرانده و حجم بالایی از نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده است.روزانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد خروج مردم هستند و خبرهای غیررسمی از ابطال بیش از ۳۰ درصد از سرمایه مردم در صندوق‌ها و تبدیل این سرمایه‌ها به وجه نقد حکایت دارد. از طرف دیگر اقدام اخیر بانک مرکزی در انتشار اوراق مشارکت ۲۳ درصدی اگرچه اقدام درستی در جهت کنترل نقدینگی است، اما تیشه بر ریشه نقدینگی در بورس خواهد زد و بس، آن هم در شرایط کنونی. حال سوال مشخص ما این است که آیا رئیس‌جمهور از اوضاع فعلی بورس باخبر است؟ آیا وزیر اقتصاد و رئیس شورای بورس برای حمایت از بازار فکری اساسی کرده است؟ آیا رئیس سازمان بورس و مدیران نهادهای اجرایی پیشنهادهای مشخص و مدونی را به دولت برای حمایت از بورس ارائه کرده‌اند؟ آیا آنان با رئیس‌جمهور و سایر اعضای کابینه در ارتباطند؟ برای حمایت از بورس حتی از پتانسیل رسانه‌ها استفاده لازم نشد و حتی در جلسه‌ای که در بورس با حضور نایب رئیس مجلس برگزار شد، خبرنگاری برای انعکاس نظرات وجود نداشت و خبرهای منتشره هم تنها از طریق حضار در جلسه به بیرون منعکس شد.
البته جای بسی خوشحالی است که رئیس شورای بورس روز گذشته بازار سرمایه‌ای‌ها را به حضور پذیرفت تا در جریان اوضاع و احوال بازار قرار گیرد و البته تلاش اخیر مدیران بازار سرمایه در جهت کاهش عطش فروش سهام و کنترل بازار هر چند موقتی، اما قابل تقدیر است.
همچنین اخیرا اظهار نظرهایی سنجیده از سوی مسوولان عالی رتبه مطرح می‌شود که ما را به مردان عالم سیاست امیدوار می‌کند. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه در اظهاراتی به انتقاد از مصوبات اخیر مجلس که بورس را زمین‌گیر کرده پرداخت و گفت: دوستان سیاسی ما بی محابا وارد بورس نشوند. مشکل اقتصاد ما به خاطر عدم قاعده مند بودن، شتابزدگی و بی انضباطی است. خب معلوم است وقتی قیمت خوراک پتروشیمی را ۵ برابر کنیم، این موضوع همه بورس را به دنبال خود می‌کشاند و اساسا این ناپختگی‌ها سبب این اتفاقات در بورس ما شد. و اما یک پیشنهاد برای کنترل شرایط فعلی بازار سرمایه و در واقع بهبود اوضاع و احوال فعلی بورس و آن اینکه ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی که دولت از محل انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی به دست می‌آورد، در قالب وام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارائه شود تا بتوان بورس نیمه‌جان زمستان ۹۲ را احیا کرد؛ شاید... در پایان این هشدار را هم به مسوولان اجرایی کشور می‌دهیم که زنگ خطر بورس مدت‌ها است به صدا درآمده و متاسفانه باعث شده که بورس عمیق کنونی با بورس کم‌عمق سال ۸۳ مقایسه شود... لطفا به بورس هم نگاه کنید...